uit onverdeeldheid treden

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

uit onverdeeldheid treden

#1 , 18 jun 2020 19:24

Een vervallen woning in mijn straat is in toevallige onverdeeldheid gekomen door erfenis. Eén van de 4 erfgenamen heeft zijn onverdeeld aandeel aan mij verkocht. De andere 3 erfgenamen blijven echter passief en weigeren elk voorstel om uit onverdeeldheid te treden.
Ik denk dat het een algemeen rechtsbeginsel is dat ik niet eeuwig gebonden kan zijn door een onverdeeldheid. Kan ik eisen om uit deze onverdeeldheid te treden die ikzelf vrijwillig ben aangegaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 18 jun 2020 19:57

Mag ik aannemen dat bij deze verkoop een notaris tussengekomen is ? Werd er reeds een akte verleden ?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#3 , 18 jun 2020 20:25

Ja,er is een notaris tussengekomen en die zei dat ieder erfgenaam zijn aandeel kan verkopen aan een derde. Een akte werd dus verleden voor de verkoop van 1/4 woning in onverdeeldheid. Ik kan toch niet eeuwig verplicht worden om in deze onverdeeldheid te blijven?

Reclame

observere
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2020 20:40

.

die vraag moet je aan die notaris stellen.

Best mogelijk dat hij u zal suggereren uw koop te verkopen, gezien hij heeft gezegd dat dit mogelijk was.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#5 , 18 jun 2020 20:54

Ik wens mijn deel niet te verkopen; ik wil immers die andere 3/4 ook te bekomen maar hoe?

bosprocureur
Berichten: 6856

#6 , 18 jun 2020 21:29

? Openbare verkoop uitlokken en zelf (voldoende) bieden?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#7 , 18 jun 2020 21:44

Dat is de bedoeling, maar ik heb als 'derde partij' geen rechtsgrond om een openbare verkoop te eisen ?

Rapture
Berichten: 124

#8 , 19 jun 2020 15:40

Aangezien het in uw geval gaat over een vrijwillige onverdeeldheid (jij hebt namelijk zelf beslist om een deel van de eigendom te kopen, dit is u nooit opgedrongen) kan je niet de verdeling eisen.

Wetgever maakt een onderscheid tussen toevallige, verplichte en vrijwillige mede-eigendom. Eén van de erfgenamen kan dit wel vragen aangezien het in hun geval gaat over een toevallige mede-eigendom. In uw geval gaat het om vrijwillige mede-eigendom.

Het Hof van Cassatie heeft op 20 september 2013 per arrest beslist dat artikel 815 burgerlijk wetboek dat stelt dat niemand verplicht is in onverdeeldheid te blijven niet van toepassing is op vrijwillige mede-eigendom.

bosprocureur
Berichten: 6856

#9 , 19 jun 2020 15:46

Staat die "vervallen woning " leeg? Verhuurd?
Wie houdt zich bezig met het onderhoud?

Risico op leegstandsbelasting, belasting op krotwoning... ? Gaan de mede-eigenaars daar iets aan doen ?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#10 , 19 jun 2020 17:20

Al bedankt voor de reakties. Ik kan dus de onverdeeldheid niet opeisen.
Gezien de 3 andere mede-eigenaars passief blijven zal het niet onmiddellijk
komen tot een verdeling. Maar vroeg of laat zal er wel 1 van die 3 andere
mede-eigenaars wel de verdeling vragen en zal ik ook passief blijven want heb
dan misschien geen interesse meer om alles over te nemen...

Rapture
Berichten: 124

#11 , 19 jun 2020 18:25

Ooit al afgevraagd waarom er op immosites nooit gedeeltes van onroerende goederen worden verkocht, gelijk de helft van de eigendom van een woning?

Omdat je er in se niets mee bent. Tenzij je wilt gaan samenwonen met onbekende mensen.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#12 , 19 jun 2020 19:45

Maar is het dan geen algemeen rechtsbeginsel dat ik niet eeuwig kan verbonden blijven met
de 3 andere mede-eigenaars die passief blijven?

Rapture
Berichten: 124

#13 , 22 jun 2020 12:16

Maar is het dan geen algemeen rechtsbeginsel dat ik niet eeuwig kan verbonden blijven met
de 3 andere mede-eigenaars die passief blijven?
Dat wist je toch toen je het kocht dat het maar om een deel van een eigendom ging? Of heeft de notaris u wijsgemaakt dat je de hele eigendom kreeg?

Je hebt jezelf in een "ongunstige" situatie gebracht en nu zou je dat wetsartikel willen gebruiken om eruit te geraken?

Dus ja, zolang die drie anderen niks doen, zit je ermee. Anders zou het een mooie truc zijn om openbare verkopen af te dwingen.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#14 , 22 jun 2020 17:46

Nee nee, geen gans huis maar die zei wel dat ik de onverdeeldheid kon
vragen via de rechtbank en zelf een bod kon uitbrengen bij openbare verkoop.

Maar nu ik de commentaren hier lees vrees ik dat de uitleg van de notaris niet klopt ?

Rapture
Berichten: 124

#15 , 23 jun 2020 15:58

Nee nee, geen gans huis maar die zei wel dat ik de onverdeeldheid kon
vragen via de rechtbank en zelf een bod kon uitbrengen bij openbare verkoop.

Maar nu ik de commentaren hier lees vrees ik dat de uitleg van de notaris niet klopt ?
Tenzij er iets is dat ik niet weet, lijkt het mij toch dat die notaris je verkeerd geïnformeerd heeft.

Ik heb deze info zelf van de website notaris.be
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... te-blijven

Als je wil kan je het hem eens onder zijn neus duwen want dit lijkt mij dan toch een kwalijke misser indien die dat echt gesteld heeft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”