zolder openbaar?

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

zolder openbaar?

#1 , 13 jun 2020 10:44

ik kocht mijn appartement 20 jaar geleden direct van de oorspronkelijke eigenaar die in die tijd het hele appartementsblok bezat. ( 3 verdiepingen met elk 2 appartementen en 1 dakapp.). Ikzelf kocht het bovenste dakappartement op de vierde verdieping. Op het vierde is alleen mijn app.
Ik weet niet waarom de vorige eigenaar dit zo gedaan heeft maar de ingang naar het liftmechanisme heeft maar 1 ingang die in mijn persoonlijke gang ligt. Dus niet in de gemeenschappelijke gang maar je moet echt binnen in mijn app. om naar de zolder te kunnen gaan.

Deze zolder wordt niet beschreven in het akte noch ergens anders. Het enige dat er inde verkoopsakte stond is dat ik regelmatig moet de onderhoudstechnici enz binnen laten. Voor de rest wordt de zolder nergens gemoemd.

Ik gebruik die zolder nu als opslagplaats.

Voordien heeft er nooit iemand naar gevraagd en is er eigenlijk nooit over gepraat geweest maar nu is er iemand in de blok die wilt dat er een doorgang komt naar de zolder in de gemeenschappelijke gang ( dus juist buiten mijn voordeur ) . Maar dan verlies ik wel de zolder want dan kan iedereen er binnen.

Wordt deze zolder geen "verworven recht " na 20 jaar gebruik?
Als er momenteel geen andere ingang is buiten die in mijn prive, kan ik deze laten registreren op mijn naam of zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jun 2020 12:58

Meer dan waarschijnlijk is er ook geen rekening gehouden met de quotiteiten van die zolder, niet bij de gemeen delen, en dan ook niet bij u.
Jij mag die dus eigenlijk niet gebruiken. Oplossing is wel dat er op zolder, op gemeen kosten, afzonderlijke afsluitbare zoldertjes gemaakt worden, één voor ieder appartement. Dan moet wel de basisakte aangepast worden daarvoor

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 13 jun 2020 13:56

Sorry maar wat zijn quotiteiten? Ik ben een volslagen leek in deze materie.

Reclame

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#4 , 13 jun 2020 13:58

Voor aparte kamertjes is die zolder wel klein want de lift-cabine staat er in en het is met een hellend dak.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jun 2020 15:54

Iedere mede-eigenaar is voor een bepaald aandeel eigenaar van het gebouw. Dat deel noemt men quotiteit of aandeel, en het bepaald uw aandeel in de algemene kosten. Jijzelf bent toch mede-eigenaar in uw gebouw? Hoe wordt daar de afrekening gemaakt?


Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 13 jun 2020 18:06

Wat staat er in de basisakte over de zolder? Daar ze in uw appartement uitkomt lijkt het mij privatief te zijn (alleen van u) of in medeëigendom doch met exclusief genot voor u (en de verplichting toegang te verlenen voor liftonderhoud.

De basisakte beschrijft wat van wie is, de quotiteiten (zie hoger), hoe de kosten verdeeld worden etc. Je hebtt die gekregen bij aankoop.

Andere check: is de electriciteit op de zolder op uw teller aangesloten? (Lift natuurlijk op de gemeenschappelijke teller)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 jun 2020 20:44

Als het al niet privatief was (uitgezonderd de liftapparatuur)

Verkrijgende verjaring bij gebruik ter goede trouw (u bent de enige met toegang ...) is korter, 20 of 10 jaar naargelang wie waar woont - en u woont in dezelfde gemeente (zelfs zelfde gebouw) als de andere eigenaren...

Ga eens met uw notaris praten , als hieronder een antwoord op is:
Vraag is: mag de liftkoker en aanverwante installatie, wettelijk wel gebruikt worden als opslagruimte ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 jun 2020 09:25

Het gaat hier niet over de liftkoker, maar over de machinekamer van de lift. Die dient normaal een brandvrije ommuring te hebben, en voorzien zijn van een brandvrije deur. Die ruimte moet absoluut vrij blijven van alle vreemde voorwerpen,, en degelijk verlucht zijn met een hoge en lage verluchting van voldoende capaciteit. Ze dient wel steeds bereikbaar te zijn voor de lifttechniekers en de hulpdiensten.
Is uw appartement permanent toegankelijk voor die hulpdiensten? Wat ga je doen als jijzelf eens een dag geblokkeerd zit in de lift? Dan zal de brandweer de inkomdeur van uw appartement moeten openbreken om u te kunnen bevrijden.

berenod
Berichten: 942

#10 , 14 jun 2020 10:43

Is inderdaad een beetje een vreemde situatie.
Een technische ruimte van een lift dewelke op slot is, moet normaal voor de brandweer toegankelijk zijn, meestal hangt er naast de deur zo een rood kastje met breekglas ervoor en de sleutel van de toegangsdeur tot die technische ruimte.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat er zulk een kastje met de sleutel van je voordeur naast je deur hangt?

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#11 , 14 jun 2020 15:25

In de basisakte wordt de zolder nergens vermeld.
Ik heb een sleutel verstopt in de gang en op mijn deur heb ik een lijstje met 3 telefoonnummers opgehangen waar de brandweer op kan bellen in geval van nood. Dan kan ik de plaats van die sleutel vertellen.
Is inderdaad een vreemde situatie maar zo werd het verkocht.
De machinekamer staat dus op zolder in een brandbestendig,leeg lokaaltje. Dan is er dus nog een hele ruimte onder het hellend dak. Dat is dus de ruimte die ik gebruik.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#12 , 14 jun 2020 15:29

De verlichting staat op onze meter.
Ook de boiler staat daar, die stond er al toen ik het appartement kocht. Is nu ondertussen vervangen maar ik liet hem op dezelfde plaats zetten.
Ik denk dat er vroeger nooit bij stil gestaan werd omdat de eigenaar van dit appartement ook eigenaars waren van de hele blok. Dus zij hadden het een beetje voor het zeggen.

adsummam
Berichten: 582

#13 , 15 jun 2020 15:09

Vergeten?

B.W. Art. 577-3 (derde alinea)
"Bij ontstentenis...

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#14 , 20 jun 2020 14:31

Als die zolder niet genoemd word in de basisakte , noch ergens anders " bestaat " hij toch niet ? Ofwel?

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 20 jun 2020 14:38

Is er een plan aanwezig of kan u dat vb bij gemeente opvragen of bij vroegere architect of aannemer of eigenaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”