Dakterras pas gekocht

Beeleke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dakterras pas gekocht

#1 , 10 jun 2020 20:54

Beste, wij zijn sinds 2 maanden trotse eigenaar van ons eerst gekocht huisje. Nu ontvingen we deze week een brief van de gemeente dat er een klacht was ingediend door de buren met de betrekking op de inrichting van het terras. Het terras is vergund maar het probleem is de inkijk bij de achterburen. We zijn al in dialoog proberen gaan maar worden telkens afgewimpeld en ze wensen geen contact. Wij zijn geen moeilijke mensen en moest er een dialoog geweest zijn waren we zelfs bereid om heel het terras af te schermen zodat we geen inkijk meer hadden als zij dan ook toestemming gaven deze panelen op het einde van het dakterras te bevestigen. Nu heeft de vriendelijke man van de gemeente gezegd dat we wettelijk in orde zijn met een balustrade op 1m90 van de afscheiding met de achterbuur. Ons terras is 5 op 5m ongeveer. Hoe hoog is een balustrade 1m30 ofzo? Want ale daar kijk je toch los over? Ik wil hier dan ook geen grote panelen zetten want dan heb ik geen zon meer. Dialoog is niet mogelijk en ik heb bang als de balustrade er staat er weer een klacht komt omdat het niet goed genoeg is en we voor niets de werken hebben gedaan. Ben ik veilig als ik de raad van de gemeente volg? Dit is echt zo erg ons eerst gekocht huisje met dakterras.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 jun 2020 09:10

Wat is het probleem als uw terras vergund is en conform vergunning aangelegd werd ?

Staat er in brief vd gemeente dat u iets moet doen ? Dat iets niet in orde is ?

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 11 jun 2020 12:40

Als je tevreden bent met een bruikbaar terras van bv 3 meter diep dan zou k gewoon wat plantenbakken met lage beplanting zetten om aan te geven dat je niet tot op de rand gaat om binnen te kijken.

Voorts afwachtend blijven. Een klacht is geen veroordeling.

Reclame

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2020 16:50

Wat is de afstand in cm tot vb de ramen van (achter)buur.
Komt uw terras tot de erfgrens? En kijk je zo in de tuin?
JurecaBE moderator

Beeleke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2020 21:29

Hoi. Dank u iedereen voor de reactie. Wij zijn bij de gemeente geweest en deze bevestigde nog eens dat ons terras vergund is maar dat het probleem zat in de inrichting van het terras. Dit stond ook zo in de brief. De vorige eigenaren hebben geen afscheiding gezet. Ons terras loopt tot op de erfgrens van de buur dit is ongeveer 5 a 6 m recht vooruit. Links en rechts van ons 2 andere eigenaars maar daar kijken we enkel op het dak en ook geen ramen. tuin van de achterburen die loopt ongeveer 7meter in de lengte en 10 tot 15 meter in de breedte naar rechts. De man van de gemeente vertelde me dat het voldoende is om een balustrade te zetten op 1m90 van de erfgrens(het einde van het dakterras). Hij vertelde ook dat er geen wettelijk limiet is voor de hoogte en ik hier desnoods een poortjes mag maken en bloempjes achter mag zetten. Klopt dit wel allemaal? want ik wil dit natuurlijk allemaal wel doen. Maar een balustrade is wat 1m20 daar kijk ik toch gewoon over en zie ik hun nog in de tuin? Kunnen ze mij dan nog iets maken moest er terug een klacht komen? Want ale ik wil niets laten bouwen dat ik terug moet aanpassen of afbreken... Panelen van 2m zou ideaal zijn maar dan ben ik al mijn zon kwijt in de ramen op zo een korte afstand. Tis een moeilijke situatie en ik wil ook zoveel mogelijk ruzie vermijden maar me toch ook niet laten doen. We hebben nu een klein plaatsje om is buiten te komen. Daarom hebben we dit huis juist gekocht.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jun 2020 09:04

Een paar foto's zouden hier helpen om een duidelijk beeld te vormen

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 12 jun 2020 22:28

En 190 cm is de afstand die u moet hebben voor geen wettelijke inkijk te hebben.
U hebt al een goede insteek gekregen hierboven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”