Staanplaats ondergrondse garage

Genkas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Staanplaats ondergrondse garage

#1 , 10 jun 2020 15:46

Betreft: ondergrondse garage met 7 staanplaatsen.
Van deze 7 staanplaatsen werden tot voor kort er 6 verkocht en gebruikt. Onlangs werd door de bouwheer, eigenaar van staanplaats 6 (zie bijgaande schets) deze verkocht aan de eigenaar van plaats 5. Hier zit al een addertje onder het gras want de verkoopprijs was €5.000 of minder waar de vorige zes werden verkocht voor €12.500. Hij wou hier duidelijk van af! Het probleem nu is dat indien op plaatsen 5 en 6 een wagen komt te staan de plaatsen 1, 2, 3 en 4 niet meer kunnen in- of uitrijden. Nu vraagt eigenaar van plaatsen 5 en 6 aan iedere andere gebruiker €10 per maand om op plaats 6 geen wagen te stallen. Parking 7 welke mijn eigendom is heeft wel toegang. Volgens mij moet een ondergrondse parking steeds bereikbaar zijn voor in- en uitrijden voor IEDERE gebruiker. Kan men mij verplichten om mee te betalen voor iets waar ik geen hinder van heb? Meer nog kan die eigenaar zomaar aan iedereen geld vragen om de toegang tot de parking open te laten en mocht de bouwheer die staanplaats wel verkopen wetende dat hiermee de toegang belemmerd wordt?
Graag had ik hierover zekerheid alvorens naar de algemene vergadering te gaan.

Met dank bij voorbaat.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 jun 2020 15:54

Ik zie niet in op welke grond u zou moeten betalen. Waaruit put die mede-eigenaar het recht om "tolgeld" te mogen eisen? U bent niet verantwoordelijk voor het feit dat hij een onbruikbare parkeerplaats heeft gekocht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 10 jun 2020 16:11

Lijkt mij eerder een fout van de oorspronkelijke verkoper die plaatsen aanlegt waardoor andere plaatsen niet bereikbaar zijn? Jullie moeten het niet onderling uitvechten, maar samen hem in gebreke stellen.

Reclame

Genkas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2020 16:40


Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 jun 2020 18:33

Hebben jullie dat plan niet gezien voor de aankoop?
Waarschijnlijk parkeerplaatsen voor kleine auto's.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5414

#6 , 10 jun 2020 18:38

Zet eens afmetingen op die schets. Dit om in te schatten of mits manouvreren in- en uitrijden mogelijk is.

Genkas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2020 13:25

Inrijden is nog mogelijk mits wat manoeuvreren maar om uit te rijden moet tot minstens de helft in plaats 5 of 6 gereden worden. Je kan moeilijk achteruit naar boven rijden op die stijle helling.. Laat staan dat er toch iemand dit zou kunnen, net voor de garagepoort loopt een voetpad waar je dan geen zicht op hebt.

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 13 jun 2020 18:24

Als je exacte afmetingen geeft kan misschien eens gekeken worden of een andere indeling soelaas brengt. Naast parkeerplaats 1 is er veel ruimte.

Met 2,5 m breedte kom je daar op 6 plaatsen als het gebouw 15 m diep is. 5 bij 12,5 m. Dan nog 1 of 2 plaatsen tegenover de inrij in de lengte (dus over 5 en 6)

Er moeten hiervoor plannen getekend worden, mogelijks de basisakte aanpassen en vloerschilderingen gebeuren.

Bespreek dit op de VME.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 jun 2020 09:16

Hoeveel plaats is er nog tussen parking 2 en de muur? Indien dat 5 meter is of meer , is er toch geen probleem.

lukasi
Berichten: 1145

#10 , 14 jun 2020 10:37

Een parkeerplaats heeft minstens een oppervlakte afmeting van 2.5 x5 meter.
Om uit een parkeerplaats te rijden in 1 vloeiende beweging en waarbij je dan 90graden gedraaid komt heb je achter de parkeerplaats minstens 6 meter nodig. Indien deze afstand niet ter beschikking staat, zal de wagen enkele keren op en neer moeten manoeuvreren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”