Recht van doorgang

Choua
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recht van doorgang

#1 , 10 jun 2020 03:39

Beste,
In 2007 heb ik een woning gekocht met op naast liggend perceel een recht van doorgang voor een VOERTUIG zoals op de verkoopovereenkomst vermeld staat, de bedoeling is om via deze doorgang helemaal tot achteraan op mijn perceel te geraken zodat ik daar mijn voertuig in de garage kan parkeren. Op het bijgevoegde plan staat de doorgang getekend en is maar 1,50m breed in tegenstelling tot de verkoopovereenkomst waarin staat doorgang voor een VOERTUIG.
Bovendien is dit bijgevoegde plan ook niet goedgekeurd door de dienst ruimtelijke ordening wel heb ik zoals de verkoper de plan ondertekend.
Mijn doel is om gebruik te maken van dit doorgang met een AUTO en moet dus min 2.50m breed zijn. Is er een kans om die 2.50m te kunnen krijgen? Kan ik hier juridisch iets mee bereiken? Ik vind dat het plan de akte tegenspreekt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 jun 2020 09:04

Een motorfiets is ook een voertuig....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jun 2020 11:24

evenals een fiets of een step.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2020 11:38

Stedenbouw en kadaster moeten zich niets aantrekken van rechten van doorgang en erfdienstbaarheden en zulke toestanden, dus daar moet je zeker al niet gaan zoeken.

Waar komt jouw plan vandaan? Bij jouw akte wellicht? Dan zullen alle voorbije verleden aktes datzelfde plan hebben normaal. Vraag jouw notaris om raad

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2020 11:41

Een recht van doorgang is een erfdienstbaarheid. Dit is een overeenkomst tussen de eigenaars van de beide percelen. Was de verkoper van jou woning in 2007 eigenaar van het naast liggend perceel? Of werd de overeenkomst reeds vroeger afgesloten? Wanneer? Wat staat er letterlijk in jou akte?

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 10 jun 2020 11:45

Afhankelijk van hoe oud die erfdienstbaarheid is, was 1,50m nog doenbaar (doch smal) voor een wagen.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 10 jun 2020 18:15

Als de huidige doorgang anderhalve meter is en de akte vermeldt anderhalve meter dan heb je gekregen wat je gekocht hebt : een erfdienstbaarheid voor een doorgang van anderhalve meter. Je kon dat zien.

Als de huidige doorgang breder is dan 1,5 m - bv 2,5 m of 3 m - dan heeft de verkoper je indertijd bedrogen door de info achter te houden dat de erfdiensbaarheid maar 1,5 m breed is. Maar je kocht het 13 jaar geleden...

Je zou de eigenaar van het lijdend erf dan kunnen vragen om 1,5 m extra op te nemen in de erfdienstbaarheid mits betaling van een som geld. Wel een notarisakte opstellen als hij akkoord gaat.

NB: buiten die vierwielige brommerkes voor bompa s ken ik niet veel auto s die met uitgeklapte spiegel maar 1,5 m breed zijn....

Is de huidige overgang 1,5 m breed ?


Choua
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jun 2020 04:22

Beste, in de akte staat enkel recht van doorgang voor een voertuig er staat geen anderhalve meter, en als men in deze tijden over een voertuig spreekt dan is het een auto en geen step of fiets. Ik wil graag via de juridische weg van die 1.5m, 2.5m laten maken.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 12 jun 2020 08:03

als men in deze tijden over een voertuig spreekt dan is het een auto en geen step of fiets.
Als je over een voertuig spreekt, dan....., is geen juridische redenering. Een vrachtwagen,een tractor, een motorfiets, een bromfiets..; zijn, wettelijk gezien, voertuigen. "wat ze zeggen" is niet eenduidig en dus niet ter zake doend.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jun 2020 10:14

en als men in deze tijden over een voertuig spreekt dan is het
Men moet de bedoeling van de partijen nagaan op het ogenblik van het vestigen van de erfdienstbaarheid. Dus "ten tijde" van het vestigen van de erfdienstbaarheid. En dat kan reeds heel lang geleden geweest zijn. Ik vermoed dat de erfdienstbaarheid niet gevestigd werd in de verkoopakte, maar dat in die akte enkel het bestaan van een vroeger gevestigde erfdienstbaarheid vermeld werd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 jun 2020 10:34

Wie heeft dat bijgevoegd plan opgemaakt? De verkoper destijds, een landmeter, het kadaster? Werd het plan mee geregistreerd?

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 12 jun 2020 18:29

Beste, in de akte staat enkel recht van doorgang voor een voertuig er staat geen anderhalve meter, en als men in deze tijden over een voertuig spreekt dan is het een auto en geen step of fiets. Ik wil graag via de juridische weg van die 1.5m, 2.5m laten maken.
Mocht ik in uw schoenen staan dan zou ik dat ook willen ;-). Er is blijkbaar een plan met 1,5 m dus dat is wat je 13 jaar geleden gekocht hebt. Plannen van erfdienstbaarheden zijn gebruikelijk; heb hier ook zo n aktes liggen.

Dus er is al 13 jaar een doorgang van 1,5 m en je wil die nu verbreden? Is dit een correcte interpretatie? Indien affirmatief kan je dit enkel mits akkoord van de eigenaar (en betaling - zie hoger). Verzwaren van erfdienstbaarheden is juridisch niet afdwingbaar.

Choua
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 jun 2020 07:36

Voor alle duidelijkheid de plan die bij de akte hoort is door een landmeter gemaakt en getekend door beide partijen. Wanneer ik bij de stadshuis ben gaan navragen, op hun grondplan was er geen enkele doorgang te zien die aanvraag is dus ook niet goedgekeurd. De erfdienstbaarheid dateert van 13 jaar geleden. Aangezien de stadshuis deze plan niet goed keurde en in de akte 1.5m meter vermeld staat gaat het hier om bedrog, daarom wil ik via de juridische weg opeisen wat er in de akte staat een doorgang voor een voertuig {WAGEN} de standaard vervoermiddel van vandaag.

Albert V
Berichten: 12

#15 , 13 jun 2020 08:40

en wie gaat je dagvaarden?
als op plan 1,5 meter staat of zo getekend is en de eigenaren van lijdend en heersend erf getekend hebben,
dan is het 1,5 meter.
dat de notaris, of wie dan ook, er een voertuig van gemaakt heeft is niet de schuld van het lijdend erf.
wie heeft die garage daar geplaatst? of is het een groot tuinhuis? Wat staat er in de akte van het lijdend erf?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”