niet-reglementaire struiken voortuin buurman (snoeien?)

OwolAlain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

niet-reglementaire struiken voortuin buurman (snoeien?)

#1 , 09 jun 2020 09:03

Mijn buurman heeft stuiken in zijn voortuin (lavendel). Ze zijn op minder dan 50cm van de scheidingslijn tussen de voortuinen (20-30cm max.). Ook niet op 50cm van de stoep vooraan. In bloei zijn ze ongeveer 1m10. Hij snoeit het nooit, niet in het voorjaar, en ook niet in het najaar.
Hij antwoord niet als ik hem de vraag stel om zijn struiken aan onze kant te snoeien (bij geen enkele vraag of begroeting trouwens).
Wat kan ik doen om te vermijden dat deze struiken met meer dan 1m in onze voortuin komen. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 09 jun 2020 10:11

Veldwetboek zegt duidelijk dat bomen op 2 meter van de grens moeten staan, struiken en hagen op minimum 50 cm en mits overleg mag dit op de perceelgrens.
Over vaste planten wordt er niet gesproken maar deze mogen dus wel tot tegen de perceelgrens.
Lavendel valt botanisch onder de groep van vaste planten.
Ik moet wel toegeven dat er hierover discussie is.
Ook ten opzichte van openbaar domein hebben vaste planten geen beperking tot afstand.

Bij nazicht van het assortiment voorkomende lavendelsoorten is de maximale hoogte van de bloem 90 cm hoog en van het loof 50 cm . Dit is de Lavandula intermedia (x) ' Provence'.

Dus dat de planten met meer dan 1 meter in de voortuin zou komen is ongeloofwaardig.

OwolAlain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2020 11:40

Beste, bedankt voor uw antwoord. Ik had inderdaad ook gezien dat de hoogte <1m kon zijn voor deze soort lavendel, maar mijn metingen tot op de grond geven 1m10 aan ;)
Mag ik de vaste planten zelf snoeien aan mijn kant van de voortuin?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 09 jun 2020 12:08

Als ze op uw grond staan dan zijn ze van u.
Als ze op grond van buur staan dan dient u er af te blijven==> inbreuken veldwetboek en eventueel strafwetboek - vandalisme - vernielingen - beschadigingen - sluikstort - diefstal...

OwolAlain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2020 08:09

Wat zijn de mogelijkheden als ik mijn buur vraag dat hij ze snoeit, maar dat hij geen reactie geeft?

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 10 jun 2020 08:30

Relax !

Even de andere kant opkijken?

Berokkent die stinkende lavendel u last of schaduw of bladval of... ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”