Afvoer hemelwater, bestaand huis + 30 jaar oud

Joe Dass
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afvoer hemelwater, bestaand huis + 30 jaar oud

#1 , 08 jun 2020 13:23

Heb een bestaand huis gekocht in 1991 (gebouwd in 1985). Hij is eigenaar sedert 1993.
Deze constructie heeft een plat dak en er zijn langs zijn kant 2 PVC afvoerbuizen die hemelwater lozen. Deze situatie was/is al die tijd zichtbaar, en niet gewijzigd sedert de bouw van dit huis in 1985.
Dit regenwater komt dus naast mijn pand in een bos omgeving terecht, met natuurlijke afloop. De koper (buur) heeft dit van zijn ouders overgekocht en dus de vorige eigenaar van mijn pand had duidelijk toestemming van de vorige eigenaar om dit in 1985 zo te bouwen. Nu sedert kort vraagt de buur mij om deze afvoeren te verplaatsen en het regenwater zo op mijn grond te doen vloeien, dit betekend dat ik breekwerken, dien uit te voeren aan de gevelmuur om de afloop door te laten... , dus niet zomaar een PVC buis kan verleggen...met wat bochtjes...
Hij heeft ook nu aarde gedumpt en het terrein wat verhoogt, en voor de aflopen een pot geplaatst zodat het hemelwater naast mijn muur bij hevig onweer grote plassen vormt, en dus wellicht op termijn gaat zorgen voor opstijgend vocht en dus schade aan mijn gebouw...
Vraag is kan dit allemaal, en heeft hij een punt dat ik dit dien te verplaatsen na meer dan 30 jaar, zonder dat hij er in feite echt overlast van heeft...
Bij de hevige wateroverlast van de jaren negentig was het eerder mijn achterste gedeelte van de tuin die blank stond ..., dus overlast heeft mijn buur er niet van.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 jun 2020 14:36

U mag geen water lozen op de grond van uw buur!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 jun 2020 16:48

Als die grond achter uw buurman een bos is, Wat is dat dan achter uw grond? Een bos stopt toch niet zomaar op de scheiding van 2 percelen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 08 jun 2020 18:21

Zijn blijkbaar pijpen van uw huis of lees ik verkeerd?

Joe Dass
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2020 20:58

Het zijn inderdaad afvoerpijpen in PVC van mijn huis, die er al meer dan 30 jaar zijn.
Huis dat van 1985 is, destijds zo gekocht, niks aan gewijzigd.
Met bos bedoel ik eigenlijk, een stuk grond waar er bomen op staan en ander bos vegetatie, en dus geen bouwgrond meer is en ook niet als echte tuin in gebruik is, dus een verlenging van je grond/tuin waar niks is aangelegd.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 08 jun 2020 23:11

Of zijn dat gemene pijpen ... Ons huis en spiegelwoning naast ons hebben ook een afwatering langs ons huis langs de voorkant. Achterzijde is gescheiden.

Joe Dass
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jun 2020 09:55

Nee losstaande muur, het is geen gemene afvoerpijp want de muur staat op scheidingslijn, is destijds zo vergund in 1984/1985, en was dus reeds gebouwd toen wij het gekocht hebben.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 09 jun 2020 13:22

Was de grond van de buur ooit deel van het perceel waar uw huis op gebouwd werd?

Joe Dass
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jun 2020 15:12

Voor de verkavelingen van al deze panden was dit wellicht zo, maar dan spreek ik van de jaren 60....
Dus bij aankoop was de situatie reeds zoals ze vandaag nog is.
Mijn gebouw staat op de perceelgrens en het huis van de andere eigenaar (gebouwd in de jaren 60/70 eerst als buitenverblijf), staat 40 meter verder meer naar de straat op met daarachter zijn tuin die stopt ter hoogte van mijn gebouw, en vanaf mij gebouw een verwilderde tuin met bosvegetatie wordt.
Deze situatie is onveranderd sedert de bouw van mijn pand in 1985.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 09 jun 2020 16:42

#2 is correct, de rest doet er niet toe.
U mag geen water lozen op de grond van uw buur!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Joe Dass
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jun 2020 17:09

Zichtbare constructie en + 30 jaar, dus verjaring dat doet er niet toe volgens u?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”