Haag beschermen tegen buur

Lukasvil
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Haag beschermen tegen buur

#1 , 06 jun 2020 22:26

Beste,

Het probleem is als volgt:

Deze middag wou onze buur onze haag, die niet gemeenschappelijk is, beginnen snoeien. Ik heb hem vriendelijk verzocht ermee te stoppen, en dit heeft hij gedaan.

Hetzelfde heeft hij echter ook gedaan bij een andere buur die lange tijd afwezig was. Het resultaat is dat zijn haag nu bijna een meter korter is.

Nu zou ik graag mezelf beschermen moest hij de haag toch kapot snoeien op een moment dat ik afwezig ben.

Hoe doe ik dit het best?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg,

Lukas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 jun 2020 22:44

aangetekend aanschrijven en u standpunt duidelijk maken

cesto
Berichten: 322

#3 , 06 jun 2020 22:46

Hoe ver staat uw haag van de grens?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 jun 2020 09:06

Wie scheert er dan uw haag aan de kant van die gebuur? En bovenaan.

Lukasvil
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2020 10:05

Hoe ver staat uw haag van de grens?
+- 50 cm

Lukasvil
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2020 10:08

Wie scheert er dan uw haag aan de kant van die gebuur? En bovenaan.
De haag wordt volledig door ons onderhouden en geschoren, dit zowel aan onze, en aan zijn kant.

Lukasvil
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2020 11:17

Is het een goed idee om naar de politie te gaan en hiervan een melding te doen?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 jun 2020 11:30

Politie komt hier niet in tussen.

Lukasvil
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jun 2020 11:35

Kan ik ook geen melding hiervan maken? In het geval dat hij mijn haag kapot snoeit, sta ik dan niet sterker in mijn schoenen?

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 07 jun 2020 12:04

Is de hoogte van 2 meter (min of meer) gerespecteerd?

Lukasvil
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jun 2020 12:06

Is de hoogte van 2 meter (min of meer) gerespecteerd?
Ja.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 07 jun 2020 12:19

Neem telkens als je op verlof vertrekt een foto van uw haag, dan heb je bewijzen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jun 2020 10:22

Zitten er geen leiddraden in die haag? Onze haag zou je simpelweg niet korter kunnen snoeien, want er zitten drie leiddraden in metaal en om de zoveel meter een paal in...

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jun 2020 10:49

Trouwens die 50cm zijn van u en niet van uw buur. U kan op de grensscheiding nog een metalen hekwerk zetten. een buur hier heeft dat gedaan zijn haag staat een meter voor de metalen draadafsluiting.
JurecaBE moderator

lukasi
Berichten: 1138

#15 , 08 jun 2020 12:46

Om te weten of een haag snel wordt kapot gesnoeid, moet je toch weten welke haag het is.
Meeste loofhouthagen kunnen het snoeien zeer goed verdragen en lopen na drastische (verjongings- ) snoei zonder problemen terug uit. Bij naaldhoutgewassen is er al meer risico op afsterven.
Maar neemt niet weg dat de haag op volle eigendom staat en op wettelijke afstand van 50 cm. Ook de hoogte wordt gerespecteerd . Op geen enkele wijze kan de buur dus argumenteren waarom hij alsnog de haag zou snoeien.
Zoals gezegd : plaatst een afsluitdraad op de scheiding. Maar zelfs de grenspalen aanduiden middels een bijgeplaatste paal en een kletskoreke is in wezen al voldoende om de perceelgrens aan te duiden. Een afsluiting ga natuurlijk beter de mens buiten houden dan een koord.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”