Burenruzie dreigt over terras

sanantonio666
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Burenruzie dreigt over terras

#1 , 02 jun 2020 14:50

Hallo allen,
Zit met een probleem dat dreigt te ontsporen.

Ik heb vorig jaar een penthouse gekocht in een appartementsgebouw met 9 wooneenheden. Aan beide kanten (straat- en achterkant) van de penthouse is ruimte voor een terras. Eén van die terrassen, aan de achterkant van het gebouw, is als terras geregulariseerd - in gebruik dus, en dat staat ook zo in de basisakte.

Ik wil nu van de ruimte aan de straatkant ook een volwaardig terras maken (plan A), of op z'n minst een andere bedekking geven dan de huidige roofing die er nu opligt (plan B). De roofing wordt verschrikkelijk heet als de zon erop schijnt, waardoor het ook zeer warm wordt in het appartement. Het stinkt er dan ook naar petroleum.

Wat staat er in de akte over het terras aan de straatkant? In't kort: er is onduidelijkheid of het nu wel of niet als terras gebruikt mag worden. Er staat letterlijk in dat 'het sporadisch gebruikt mag worden'. In de oorspronkelijke plannen is ook een grote terrasdeur voorzien (die er nog steeds staat). Tien jaar geleden heeft er nog een terras opgelegen, maar dat is afgebroken toen er aan het dak gewerkt moest worden, en nooit meer opnieuw aangelegd, ondanks een rechtszaak (daar weet ik het fijne niet over).

Behalve mijn directe buurvrouw, die de andere penthouse van het gebouw bewoont, gaat niemand van de 8 andere eigenaars akkoord met mijn plannen (A noch B). De voornaamste reden die ze aanhalen is deze: in het verleden zijn er een paar keer lekken in het dak geweest. De bewoners vrezen dat het aanleggen van het terras aanleiding geeft tot die lekken.

Ook speelt er jaloezie. Ze zeggen dat ik gemeenschappelijke delen wil gebruiken om mijn eigen appt in waarde te laten stijgen.

Ik heb net heel mijn appartement gerenoveerd, en vind het zeer jammer dat ik nu moet liggen uitkijken op een stuk roofing die in de zomer stikheet wordt. Het liefst zou ik er dus zoals gezegd een volwaardig terras van maken, maar ik zou al blij zijn met gewoon een nieuwe inkleding: bvb een vloer boven op de roofing (en dezelfde afspraak, nl. dat ik dat dakterras slechts sporadisch gebruik in overeenstemming met de basisakte).

Heeft er iemand een idee hoe ik de medebewoners kan overtuigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2020 08:56

Begin maar al eens met na te gaan wat de stedenbouwkundige mogelijkheden zijn. Voor hetzelfde geld mag er volgens de stedenbouwkundige voorschriften helemaal geen terras komen...

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 03 jun 2020 10:51

En eens goed lezen wat er in uw akte en in basisakte gebouw staat.
In een VME die ik ken is er frauduleus jaren geleden door de twee penthouses aan terrasuitbreiding gedaan. En nu jaren later zitten ze nog met het probleem en de juridische gevolgen. dus goed opletten kan veel geld kosten.

Reclame

sanantonio666
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2020 10:50

Dank voor jullie antwoorden.

1. Er is een stedenbouwkundige vergunning (ooit heeft er zelfs al een terras opgelegen, is afgebroken geworden nadat er aan het dak gewerkt moest worden. Nadien kregen de vorige eigenaars geen toestemming meer van de VME om het terug op te bouwen)

2. In de basisakte: 'privatief gebruik van terras aan de achterzijde (...) het plat dak voor de dakappartementen mag bij uitzondering betreden worden door de bewoners dezer appartementen'.
In het lastenboek staat dat er een terras is voorzien aan voor- en achterzijde.

Kan ik hieruit concluderen dat ik op z'n minst een andere bekleding mag geven aan het plat dak aan de voorkant? De roofing wordt snikheet en stinkt naar petrol.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2020 10:45

Dan is die stedenbouwkundige vergunning dus niet meer geldig he, als het terras er niet meer ligt... Je hebt momenteel een onuitvoerbare (oude) stedenbouwkundige vergunning en je zal dus een nieuwe uitvoerbare nodig hebben, die dus tegen het licht van de huidige regels zal bekeken worden... Naar het gemeentehuis bellen, voor je er nog een cent of een minuut in steekt...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 jun 2020 12:18

"Ihet plat dak voor de dakappartementen mag bij uitzondering betreden worden door de bewoners dezer appartementen'.
In het lastenboek staat dat er een terras is voorzien aan voor- en achterzijde."

De basisakte geldt in deze. Niet (meer) het lastenboek.
Er is dus een aanpassing nodig (naast bouwvergunning) van de basisakte. Dat kan alleen mits akkoord van een voldoende meerderheid (ik denk 4/5, te controleren) der mede-eigenaars.

Het zal dus moeilijk zijn.
Eventueel via vrederechter proberen aangezien de dakbedekking "overlast" en "burenhinder" veroorzaakt door stank. Maar dat kan evengoed in ander type dakbedekking resulteren en dan hebt u nog steeds geen terras aan de voorzijde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”