Buren breken dakgoot af

Phoha
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Buren breken dakgoot af

#1 , 24 mei 2020 15:35

Op de scheidingslijn met mijn buren staat over de ganse lengt van mijn tuin berghokken.Deze was over de ganse lengte voorzien van een dakgoot (platieke hanggoot)
Die goot hing over de scheidingsmuur,de vorige eigenaars waren dit overeen gekomen.Toen ik het huis kocht hing die goot daar al,ook toen de buren hun huis kochten hing ze ook daar al.Er is niets van deze overeenkomst op papier gezet.
Nu stel ik vast dat de buren,zonder overleg,deze goot hebben afgebroken,kan dit zo maar?
Ik heb op het net het volgende gevonden:

Een blik in het Burgerlijk Wetboek leert dat elke overeenkomst partijen tot wet strekt. Ook mondelinge overeenkomsten vallen onder die bepaling. En daar komt dus geen handtekening aan te pas. In de praktijk is een mondelinge overeenkomst echter heel moeilijk te bewijzen. Toch kan een rechter op basis van met elkaar overeenstemmende vermoedens van het bestaan van een overeenkomst, of op basis van een getuigenverklaring, oordelen dat er een mondelinge overeenkomst is en dat die bindend is.

Moet ik hier uit verstaan dat ze deze goot niet mochten afbreken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 mei 2020 16:27

Welke mondelinge overeenkomst heeft u dan met uw nieuwe buren :?:
U zegt dat er geen overleg was ...


Wat je wel meteen weet, is welk nieuw vlees je in de buurkuip hebt ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 mei 2020 17:04

Buurman aangetekend aanschrijven en terugplaatsing goot eisen.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 mei 2020 08:20

Buurman aangetekend aanschrijven en terugplaatsing goot eisen.
Op welke rechtsgrond?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

lukasi
Berichten: 1145

#5 , 25 mei 2020 09:27

Is het niet zo dat het afwateren van constructies naar de buren toe, niet toegelaten is omdat je geen extra wateroverlast mag geven aan het aanliggend perceel ?
Dan denk ik ; als je gebruik wil maken van het bovenstaand wetsartikel, je eerst moet voor zorgen dat jezelf wettelijk de puntjes op de i zet

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2020 09:32

Al eens gevraagd aan de buren waarom ze het afbreken? Misschien gaan ze het hele tuinhuis afbreken en vervangen?
(en Lukasi heeft gelijk, afwateren mag niet naar de buren, men moet steeds afwateren op eigen perceel)

Phoha
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2020 13:01

Met de buren heb ik al voor een andere zaak voor de vrederechter gestaan.Praten heeft geen zin.
De goot hangt over de scheidingsmuur bij de buren,het gaat hier over een mondelinge overeenkomst tussen de 2 VORIGE eigenaars.

Die mogen dat toch zomaar niet afbreken.

Ik ben op de hoogte dat de afwatering van je dak op EIGEN grondgebied moet gebeuren.
Maar nog is,vorige eigenaars(alle 2) hebben dat overeen gekomen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mei 2020 13:15

het gaat hier over een mondelinge overeenkomst tussen de 2 VORIGE eigenaars.
De huidige eigenaars schijnen het daar niet mee eens te zijn
En ze zijn er ook niet door gebonden

U kan wel uw dakgoot terugvragen

Phoha
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2020 13:59

Een blik in het Burgerlijk Wetboek leert dat elke overeenkomst partijen tot wet strekt. Ook mondelinge overeenkomsten vallen onder die bepalingen.

Dus geld dat dan ook niet voor de nieuwe eigenaar?

jef007
Berichten: 1683

#10 , 25 mei 2020 15:57

er zijn toch wetten die een "afspraak " te boven gaan!

oa de wettelijke garantie! op bvb 2de handsauto's

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 25 mei 2020 18:11

Kunnen de twee vorige eigenaar die mondelinge afspraak niet schriftelijk bevestigen?
Los van bovenstaande opmerkingen... uiteraard.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 26 mei 2020 21:32

Is niet nodig, de erfdienstbaarheid was zichtbaar bij de aankoop van de buurman. De situatie is gecreëerd voor dat de eigendom van eigenaar is gewisseld. Als er problemen waren met de manier waarop dat de erfdienstbaarheid gevestigd is, moest er melding gemaakt zijn in de akte. Standaardclausule voorziet dat de koper alle erfdienstbaarheden aanvaardt.

Kun je gemakkelijk winnen op het vredegerecht, maar de vraag is of dat het niet eenvoudiger is om een bakgoot te maken op eigen perceel

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 27 mei 2020 09:27

Is niet nodig, de erfdienstbaarheid was zichtbaar bij de aankoop van de buurman. De situatie is gecreëerd voor dat de eigendom van eigenaar is gewisseld.

Ik denk niet dat een erfdienstbaarheid gewoon ontstaat omdat, doordat het goed verkocht is, en zonder dat buurman zijn bezwaar heeft gemaakt over deze erfdienstbaarheid.. Die ontstaat enkel als ze al langer dan 30 jaar bestaat, of omdat de notaris dat in een akte heeft opgenomen. Een dergelijk iets ontstaat niet zo maar stoemmelinks.

bosprocureur
Berichten: 6858

#14 , 27 mei 2020 11:00

Bestaat de notitie: “erfdienstbaarheid ontstaan door de wil van de goede huisvader”, of iets in die aard, niet meer?

Sirkii
Berichten: 5414

#15 , 04 jun 2020 12:48

Een overeenkomst tussen vorige eigenaars is niet tegenstelbaar aan derden (niet bindend voor nieuwe eigenaars) tenzij ze in een notariële akte vastgelegd werd. Verbouw dus uw tuinhuizen en wees al blij dat m niet vraagt om de afstandsverplichting van 1 meter in de achtertuin te respecteren (tenzij je een bouwvergunning hebt om op dd perceelsgrens te bouwen)

Ga anders eens langs bij een advocaat om je te laten uitleggen dat je juridisch kansloos bent.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”