Overlast roken appartement

Niek Pauli
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overlast roken appartement

#1 , 23 mei 2020 11:36

Ik woon al een tijdje in een appartement (als eigenaar) en mijn onderbuur rookt. Het is echt véél rook die in het appartement zelf komt (niet enkel in de hal). Ik ondervind hier veel overlast van, aangezien de rook zowel via de trappenhal als via kieren in de vloer stijgt. Heel het appartement stinkt naar de rook. Ik heb bovendien een longaandoening (waarvoor ik ook therapie volg) en leven in sigarettenrook is dan al helemaal niet goed.

Ik heb hem hier al een aantal keer op aangesproken. Hij is altijd vriendelijk en zegt dat hij er iets aan zal doen (door een ventilatiesysteem te plaatsen), maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. We spreken ondertussen al over een half jaar. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat hij dat zelf zou doen, aangezien hij huurder is. Ik heb de huisbaas er in het begin al eens op aangesproken, die toonde veel begrip maar een concrete oplossing is er niet van gekomen. Ik geloof weinig van zijn oplossing omdat een ventilatiesysteem (a) redelijk veel geld kost en (b) de verhuurder dit moet plaatsen (eventueel in overleg met de huurder, maar toch).

Ik heb hier al een aantal casussen gelezen, maar de meeste gaan over het geval waarin de hinder relatief gemakkelijk vermijdbaar is, bijvoorbeeld roken op het terras, waarbij men gewoon de venster kan sluiten om de overlast te vermijden. Ik zou nét bijzonder blij zijn mocht hij op het terras gaan (dat er hier niet is, maar je begrijpt mijn punt), omdat de overlast dan vermijdbaar is en mijn appartement zelf niet vol rook hangt. De overlast is voor mij onvermijdbaar en mijn levenskwaliteit daalt er significant door (veel meer hoesten e.d.).

Ik vroeg me af of hier een juridische oplossing mogelijk is. Opnieuw: volgens de meeste casussen -- die ik als leek heb gelezen -- en volgens deze pagina (https://radio2.be/de-inspecteur/de-radi ... ende-buren) lijkt de slaagkans relatief klein, maar zoals gezegd zijn er toch een aantal cruciale details anders. De overlast is continue en onvermijdbaar en mijn inziens echt wel overmatig.

De andere voorstellen op de pagina (om roken volledig te verbieden in de privatieve delen) lijken me weinig realistisch, omdat er ook nog andere rokers in het gebouw zijn en ik daar nooit een 4/5 meerderheid voor zou krijgen. Voor mij hoeft dat trouwens ook niet, want van de anderen heb ik geen last, omdat zij of verder weg wonen of een afvoersysteem hebben waardoor ik er geen hinder van ondervind.

Ik zou ook opnieuw de huisbaas kunnen aanspreken maar ik weet niet of die uiteindelijk bereid is om veel te doen. Voor zover ik weet is de huurder een goede betaler en is het appartement op de rookgeur na in goede staat.

Sowieso zou ik de voorkeur geven aan één of andere overeenkomst om de verder goede relatie te bewaren, maar aangezien ik aan het lijntje word gehouden heb ik geen andere keuze dan andere opties te bekijken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mei 2020 12:11

als via kieren in de vloer stijgt.
Je kan een andere bewoner in een appartementsgebouw niet verbieden van te roken.
Zijn het dan houten vloeren ? In een betonvloer zijn geen open kieren naar het onderliggende appartement.

Niek Pauli
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2020 12:31

als via kieren in de vloer stijgt.
Je kan een andere bewoner in een appartementsgebouw niet verbieden van te roken.
Zijn het dan houten vloeren ? In een betonvloer zijn geen open kieren naar het onderliggende appartement.
Inderdaad, houten vloeren. Het is een oud herenhuis dat is omgebouwd tot appartementsgebouwen.

Ik vraag ook geen totaalverbod, wel dat hij maatregelen neemt om de overlast te vermijden, zoals bijvoorbeeld door het raam roken, buiten roken, of een afvoersysteem installeren (al is dat zoals gezegd wellicht problematisch als huurder).

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2020 13:05

Rookhinder is een veel voorkomend iets.
Sigarettenrook kan van overal komen : door de kieren in betonplaten ( in de hoeken van de kamers ), hall, afzuigkanaal dampkappen ( niet sociale rokers roken dikwijls onder de dampkap zoals bij ons ), of in de badkamer, of wasruimte langs de verluchtingskanalen. Door niet goed gevoegde liftkokers en andere kanalen.
Mentaliteit van : liever gij last van mijn roken dan ikzelf.
Bij terrassen idem dito. Krijg het maar in de slaapkamers.
Is zoals terrasrokers : bij mij binnen mag ik het niet dus maar de buren.

Heikel thema in appartementenblokken.


Natuurlijk het is wettelijk niet te verbieden, behalve in de gemeenschappelijke ruimten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”