Sleutel kwijt geraakt van de gemeenschappelijke ruimte

wesley91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Sleutel kwijt geraakt van de gemeenschappelijke ruimte

#1 , 21 mei 2020 02:04

Onlangs ben ik helaas mijn sleutelbos verloren. Hoewel ik snap dat het erg vervelend is, is het wel iets dat iedereen kan overkomen. Toen ik het vastgoedkantoor had ingelicht van het verlies werd ik met zogenaamd "goed nieuws" teruggebeld want ik zou het slot niet hoeven te vervangen. Wel diende ik 100 euro te betalen voor een (tweedehands) sleutel. Het gevolg was een boze reactie van mij (een dergelijk slot kan je kopen met 7 kopieën voor 90 euro, er werd mij verteld dat het slot tegen de 800 euro kost). Ik ging verhaal halen bij de verhuurder. Deze vondt het in eerste instantie raar dat er 100 euro gerekend wordt voor een sleutel, daarna verteld hij dat een slot wel echt 800 euro kost en vervolgens geeft hij aan dat ik bij het verlaten van het appartement wel de 800 euro voor het nieuwe slot zou moeten betalen (een enkele cylinder van ISEO) en hij de 100 euro wel schappelijk vindt.

Ik ben het er totaal niet mee eens. Ik ben zelf niet van de moeilijke en wil best de dure kosten voor de sleutel voor lief nemen (€ 37,50 bij een gerenommeerd sleutelmaker) en had ook wel een 10 of 20 euro extra kost willen betalen als het op een normale manier gegaan was. Er wordt echter gelogen en wordt er in mijn ogen onterecht gebruik gemaakt van de al vervelende en kostbare situatie om van te profiteren (ik was meer al dan 7 sleutels kwijt!). Daarbij komt dat de verhuurder plots met onrelevante opmerkingen komt over het slot van mijn voordeur van mijn appartement dat ik in het verleden heb vervangen. De sloten zouden niet meer uniform zijn met de andere appartementen (dit terwijl elk appartement een ander merk cylinder heeft en een aparte sleutel voor de gemeenschappelijke hal en voordeur). Het zou volgens hem niet hebben gemogen, na het doorsturen van een relevant artikel veranderde de huurbaas plots zijn mening.

Graag zou ik wat advies willen hebben wat mijn rechten zijn als huurder. Gezien het om een gemeenschappelijke hal gaat waarbij deze voorzien is van een slot met certificaat lijkt het mij dat de verhuurder verplicht is om deze sleutel van de voordeur tegen betaling ter beschikking te moeten kunnen stellen. Immers lijkt het mij dat ik ook de mogelijkheid moet hebben om sleutels bij te bestellen mocht ik een duplicaat willen (voor vriendin bijvoorbeeld) en is het voor mij in principe na voorgaand geval niet meer mogelijk om mijn huurwoning te betreden. Daarbij komt dat het niet in het huurcontract is opgenomen dat ik bij verlies van sleutels het appartement moet voorzien van nieuwe sloten.

Mijn voorstel aan het vastgoedkantoor was dat hun direct het certificaat doormailen naar de sleutelmaker zodat ik een sleutel bij kon laten maken (€ 37,50). Mochten ze dit niet willen was mijn alternatieve voorstel online een sleutel te bestellen en deze direct naar mij te sturen of bij hun op te laten halen (€ 39.99). De reactie van het vastgoedkantoor was weer het voorstel om 100 euro voor de tweede sleutel te betalen.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie? Kan ik de verhuurder dwingen middels financiële dwangsommen (kosten nieuw slot voor verhuurder indien geen gehoor of kosten voor verhuurder in verband met geen toegang tot mijn huurwoning) om toch te voldoen aan mijn voorstel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 21 mei 2020 09:01

Het gaat dus over de sleutel van een gemeenschapelijke ruimte.
Wie is verantwoordelijk voor het verlies ? De verhuurder, of het immokantoor, of misschien toch de bewoner ?

Waar is de sleutel? Die kan gestolen zijn, achtergebleven bij een vriend(in) of bij iemand die daar even te gast was, of inderdaad gewoon verloren gegaan. Feit is wel dat daardoor het hele systeem van slot(cilinder) en sleutels met certificaat zijn nut verliest , omdat niemand weet in wiens handen die sleutel gevallen is of wie zich probleemloos toegang kan verschaffen.

De enige correcte en veilige oplossing voor dit voorval, ook naar de medegebruikers toe, is mijns inziens dat een slotenmaker het slot vervangt, en ook alle medebewoners van nieuwe sleutels voorziet, op kosten van wie de sleutel zoekmaakte. En ik vrees dat die kosten (+bijhorende administratie naar alle gebruikers) net iets meer zouden bedragen dan die 100 € die u nu gevraagd wordt.
In uw plaats zou ik wel weten wat te kiezen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 mei 2020 10:21

Persoonlijk vind ik het een schappelijk voorstel. als je dwars blijft zitten en naar de rechtbank zou stappen, dan kan de rechter wel eens verplichten hetgeen bosprocureur hier heeft voorgesteld, nl nieuw slot met nieuwe sleutel voor iedereen in het gebouw. En dan mag je nog van geluk spreken dat het geen combinatiesleutels zijn, waarbij de gemeenschappelijke inkomsleutel ook past op de privatieve inkomdeur van het appartement.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 21 mei 2020 10:35

Die 100€ lijkt me niet overdreven als het om een veiligheidsslot gaat.
Buiten de prijs van de sleutel zelf, moet het immo kantoor er ook nog tijd insteken om een sleutel te laten bijmaken, en bij mijn weten werkt het personeel van een immo kantoor werkt ook niet gratis.

Vooraleer de verhuurder of het immo kantoor te bedreigen met dwangsommen of andere bedreigingen, zou ik toch maar even bedenken dat niet zij de sleutel verloren hebben, maar dat U daar zelf verantwoordelijk voor was.
Tegenwoordig probeert men maar al te vaak de verantwoordelijkheid op iemand anders af te schuiven voor iets waar men zelf verantwoordelijk voor is.

Voor wat betreft het slot van Uw eigen voordeur, is het moeilijk om daar een deftig antwoord op te geven zonder verdere details te kennen.
Als dat ook een veiligheidsslot of duur slot was, en U heeft het vervangen door een goedkope cylinder, lijkt het me normaal dat de verhuurder op het einde van de huurperiode, kan eisen dat daar terug een deftig slot in komt, hij moet dan wel kunnen bewijzen dat daar een beter slot in stond dan hetgene wat U erin gezet hebt.
Als U het slot vervangen hebt door een gelijkwaardig ander slot is zijn eis echter ongegrond.

wesley91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2020 12:15

Inderdaad werkt de immo niet gratis, daar ben ik het volkomen mee eens.

Ik ben ook totaal niet van mening dat hun verantwoordelijk zijn en ben ook niet van mening dat hun op moeten draaien voor de kosten. Echter zijn hun wel verantwoordelijk om mij te kunnen voorzien van een sleutel en vind ik dat dat op een schappelijke manier moet gebeuren waarbij belangen van beiden partijen gewaarborgd worden. Het kwartier werk om de sleutel te halen (+- 15 euro) had ik geen moeite mee gehad. Maar in dit geval ben ik goedkoper uit om zelf eenzelfde slot er in te zetten met 7 sleutels. Daarbij vind ik persoonlijk dat de verhuurder wel wat extra sleutels bij had kunnen bestellen en deze op de immo achter kunnen laten voor het geval dat mensen extra sleutels willen of zoals in dit geval een sleutel kwijt raken, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mijn voorstel was dan ook dat ze het sleutelcertificaat door zouden mailen direct naar de betreffende slotenmaker zodat ik een sleutel daar kon laten bijmaken of het online zouden bestellen. Immers ben ik als huurder afhankelijk voor het slot in de voordeur. Ik weet van andere posts online dat een gangbare prijs voor een veiligheids sleutel van een inkomhal bij een syndicaat ongeveer 40 euro is bij een flat. Ik snap niet hoe jullie het dan schappelijk vinden om 100 euro te betalen voor een sleutel van 37.50 waarbij ik later bij vertrek mogelijk nog is hoge kosten voor een nieuw slot aangerekend ga worden.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 21 mei 2020 12:23

Ik zou het voorstel aannemen. In principe dient het slot hier vervangen te worden om veiligheidsredenen en dat zal u zoals gezegd meer kosten. Persoonlijk snap ik ook niet dat uw medebewoners het eens zijn met deze oplossing.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2020 12:54

Wat mij opvalt TS is dat u uw bos sleutels verloren bent.
1. PV laten opmaken bij politie voor verlies sleutels. En mededeling alle verloren sleutels.
2. Sleutel gemeenschappelijke inkom ?
3. Ook sleutel inkom appartement ?

Indien 2 sleutels verloren = 2 sloten. Zeker volgens veiligheidsvoorschriften en ook voor de verzekeringsmaatschappij bij geval van latere inbraak of vandalisme. PV politie noodzakelijk.

Opmerking : heeft u uw verzekering ( makelaar ) al aangesproken, en de blokpolis langs de syndicus ( verhuurder ) ? In veel gevallen is het verlies van sleutels gedekt. Zowel slotenmaker, nieuwe sloten en het aantal nieuwe benodigde sleutels.

Hier bij ons al enkele keren voorgevallen, en heb dit steeds voor de betrokkenen geregeld met de verzekering.

Prijs 2 nieuwe sloten ( waarschijnlijk een veiligheidsslot op de gemeenschappelijke inkom en dito sleutels )
hangt een gevoelig prijskaartje aan. Want buiten de sloten moeten ook het aantal in omloop zijnde sleutels vervangen worden. ( geen weet aantal appartementen ? ).

Dus verzekering inschakelen ( indien gedekt ). En anders uw BA verzekering met rechtsbijstand.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 21 mei 2020 14:34

En die verzekering BA met rechtsbijstand, tegen wie zal die u verdedigen? Als er al een fout is, dan ligt die bij TS.

Misschien toch nog een goede raad naar de poster : kijk eens rustig op internet naar het tarief van een slotenmaker die langskomt, de prijs van een degelijk veiligheidsslot + bijhorende sleutels, voorrijkosten, werk,.... en reken dan een behoorlijk loon voor de verdeling van de sleutels aan de respectieve rechthebbenden (ook hun kopieën).

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2020 14:47

En die verzekering BA met rechtsbijstand, tegen wie zal die u verdedigen? Als er al een fout is, dan ligt die bij TS.

Er zijn tal van verzekeringen die het verlies van sleutels en de geciteerde kosten vergoeden. Verdediging tegen de maatschappij die niet vergoedt ondanks de polisdekkingen. De fout ligt zeker bij TS, hij is ze verloren.

Misschien toch nog een goede raad naar de poster : kijk eens rustig op internet naar het tarief van een slotenmaker die langskomt, de prijs van een degelijk veiligheidsslot + bijhorende sleutels, voorrijkosten, werk,.... en reken dan een behoorlijk loon voor de verdeling van de sleutels aan de respectieve rechthebbenden (ook hun kopieën).
Ik denk dat TS de kosten onderschat ( is ook erg afhankelijk van het aantal sleutels ).

bosprocureur
Berichten: 6857

#10 , 21 mei 2020 17:11

......................

...............

Ik denk dat TS de kosten onderschat ( is ook erg afhankelijk van het aantal sleutels ).
Vandaag hemelvaartsdag, weekend, evt nog na de uren ook... Goed mogelijk dat hij bijna 1000 € mag rekenen aan voorrijkosten en dergelijke, voordat het materiaal, slotcilinder + sleutels gerekend wordt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 mei 2020 17:42

#10 Absoluut.
Maar TS schrijft in # 1 onlangs.
Dus is hij zijn bos sleutels al meerdere dagen kwijt.
In zijn geval ging ik nu het verlies aangeven bij de politie voor een PV. In geval verzekering dekking geeft, vragen zij een PV van de politie ( die om mogelijk bedrog uit te schakelen ). Als een spoed hersteller ( 24U/24U 7d/7d ) moet komen = kostenplaatje ?

Mensen moeten veel alerter zijn.

wesley91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mei 2020 10:52

Als ik het slot zelf zou vervangen met 7 sleutels zou het minder kosten.

Daarbij komt dat ik het mogelijk aan het eind van de huur nog eens het slot moet vervangen.

Op basis van welke wetten of rechten ben ik verplicht het gehele slot te vervangen. Dit staat niet in het huurcontract beschreven. Al zou ik het slot moeten vervangen zou ik dit toch gewoon zelf kunnen doen..

LeenW
Berichten: 12839

#13 , 23 mei 2020 11:03

Als ik het slot zelf zou vervangen met 7 sleutels zou het minder kosten.

Daarbij komt dat ik het mogelijk aan het eind van de huur nog eens het slot moet vervangen.

Op basis van welke wetten of rechten ben ik verplicht het gehele slot te vervangen. Dit staat niet in het huurcontract beschreven. Al zou ik het slot moeten vervangen zou ik dit toch gewoon zelf kunnen doen..
Uit het burgerlijk wetboek:

Art. 1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

Art. 1383. Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.



Een slot van 800 euro vervangen door een slot van 100 euro lijkt mij dus niet ok.

wesley91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mei 2020 11:30

Het slot van 100 euro is hetzelfde type en merk veiligheidscylinder (vandaar mijn grote ophef over deze zaak).

Uiteraard als er schade wordt veroorzaakt dan ben ik daar verantwoordelijk voor. Echter is de schade in dit geval een verlies van sleutel. De sleutel wil ik vervangen. Dit was in dit geval ook het voorstel van de makelaar vanuit verhuurder.

Ik heb net de folder van het Vlaams woninghuurdecreet van 2019 gelezen en daarin staat vermeld onder het kopje buitenzijde 2.6 deuren op pagina 82 "sleutels vervangen bij verlies" er staat niet vermeld dat sloten vervangen moeten worden bij verlies. Tevens ook niet vermeld in het huurcontract. Ik weet dat er bij veel grotere gebouwen wel vaker sleutels kwijt raken van de voordeur en deze worden dan ook niet vervangen.

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 23 mei 2020 11:52

Waar komt dat prijsverschil dan vandaan?

De schade is niet enkel het verlies van de (materiële) sleutel, maar ook hetgene waar deze voor dient, nl. de veiligheid van het gebouw garanderen. Als u hem verloren bent, kan hij ook opgeraapt zijn, kan iemand uw gevolgd hebben en nu een sleutel hebben van het gebouw. Zoals reeds gezegd, ik zou het als medebewoner niet eens zijn met de werkwijze van de immo om enkel de sleutel te vervangen..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”