ernstig defect verwarmingstoestel, syndicus neemt geen actie, coronacrisis

ro_hls
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ernstig defect verwarmingstoestel, syndicus neemt geen actie, coronacrisis

#1 , 16 mei 2020 08:54

Beste,

mijn moeder heeft problemen met haar verwarmingstoestel (doorstromer) sinds oktober 2019 door toedoen van een mede-eigenaar.

Na verschillende interventies door een erkend installateur blijken deze problemen voor te komen uit het feit dat een van haar mede-eigenaars, op dezelfde schouw, haar toestel heeft vervangen omdat er geen onderdelen meer van beschikbaar waren (oude toestel kan dus niet meer worden terug geplaatst). Kennelijk was zij niet op de hoogte van het feit dat hierover gezamenlijk beslist moet worden door de VME en heeft haar installateur ook nagelaten om haar hierover te informeren.

Momenteel kan mijn mama hierdoor haar doorstromer niet te volle gebruiken en worden afvoergassen in haar app binnengezogen. Zij ventileert haar appartement nu maximaal maar desalniettemin is deze situatie, lijkt mij, niet ongevaarlijk! Doordat zij haar verwarming niet kan opzetten heeft zij uiteraard ook een verlies aan comfort.

Zij nam al enkele keren contact op met haar syndicus maar die lijkt de ernst hiervan niet in te zien en onderneemt geen concrete actie.
Als reden van zijn 'non-actie' geeft hij de corona-crisis aan die hem belet om dit aan te kaarten op de AE (ging normaal gezien door midden juni, uitstel met maximaal 5 maanden door de regering vast gelegd).

Kan dit zo maar? Gezien de ernst van de defect moet er toch een manier zijn om dit ASAP op te lossen?

Alle hulp is welkom! Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 mei 2020 09:26

Zij ventileert haar appartement nu maximaal maar desalniettemin is deze situatie, lijkt mij, niet ongevaarlijk!
Ongevaarlijk is hier wel het eufemisme van het jaar ! Die situatie dulden is duidelijk om problemen vragen. Dat toestel van de buren moet direct afgesloten worden, direct dus in de zin van nu, onmiddellijk, subito presto. Dit is geen probleem om eens rustig maandenlang een dossier over op te bouwen, wikken en wegen, woord en tegenwoord.

Ik ben zeker geen expert terzake, maar in zo'n zaak zou ik de telefoon pakken, en de brandweer om controle vragen; intussen de gasmaatschappij ook contacteren. Ik weet, het is zaterdag, maar dit is gewoon super-dringend.

Oplossingen tussen mede-eigenaars moeten volgen, wacht niet tot de overlevenden het moeten onder mekaar uitvechten.

Franciscus

#3 , 16 mei 2020 22:19

Neem ASAP contact op met de brandweer of veiligheidsingenieur van de gemeente en met Fluvius. Best nu dan in de winter en best nu dan voor het te laat is.
Zien er wel mooi roze uit maat beter een levende moeder.
Syndicus maandag ook met een AS in gebreke stellen.

Reclame

LeenW

#4 , 16 mei 2020 23:06

Betreffende het Corona excuus:

"De personen zijn ertoe gehouden thuis te blijven. Het is verboden om zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te bevinden, behalve in geval van noodzakelijkheid.
...
- om bijstand en zorgen te voorzien voor oudere personen, voor minderjarigen, voor mindervalide personen en voor kwetsbare personen;"

mava105

#5 , 17 mei 2020 09:30

In volle corona crisis viel de gemeenschappelijke boiler in ons appartementsblok uit. 30 jaar oud en doorgeroest. Gezien ikzelf insta voor het technische onderhoud van het gebouw, diende ik dus in gang te schieten. 24 uur later stond er een nieuwe boiler, en iedereen tevree.
Als de veiligheidsregels worden nageleefd en de onderlinge afstand gerespecteerd is er geen enkel gevaar.
Syndicus onmiddellijk ingebreke stellen, en er mee dreigen aan de AV te vragen het te vervangen bij de eerste gelegenheid.

bosprocureur

#6 , 17 mei 2020 09:41

Inderdaad, die syndicus :( Stel hem/haar alvast in gebreke , en voorzie een agendapunt voor de volgende AV, nl zijn vervanging.

Intussen, als het nog niet gedaan is, neem NU de minimumactie, verwittig brandweer of gasmaatschappij ! VANDAAG? NU.

Men schijnt hier niet te beseffen dat men te maken heeft met een stille moordenaar. Met gas kan je niet sollen.

Brengt dat een beetje ongemak mee, geen verwarming of warm water voor een paar dagen? Het is dan maar zo. Altijd beter dan het zeer reële risico op gasintoxicatie. En alvast een aansporing voor de syndicus om orde op zaken te stellen. Hebben jullie nu echt schrik om initiatief te nemen?

Franciscus

#7 , 17 mei 2020 11:38

Al gebeld via 100 /101 en permanentie lijn Fluvius.?
Al de opgesomde diensten komen dag en nacht en doen DIRECT het nodige.

in een app. gebouw dat ik ken waren er in een schacht werken en door de loodgieter werd er een gaslek gemeten ..zonder vragen heeft die BW en toen nog Eandis gebeld. Die waren binnen de korste keren ter plaatse ... resultaat die hebben in alle schachten metingen gedaan en in 5 van de 7 was er een gaslek in drie ervan te veel. Per direct werden in kelder alle gasleidingen afgesloten in eerste instantie ook die van de verwarmingsketels en warm water en alles verzegeld - Kranen werden er zelfs afgenomen . En dat was in de winter. Twee dagen daarna werd de leiding CV en warm water terug vrijgegeven - geen gasverlies en aparte leiding geen appartement op aangesloten.
90 appartementen zijn moeten overschakelen op elektrisch koken want prijs nieuwe leidingen in schacht (gemene kost) - aansluitingen in keuken ( privatieve kost) en 'nogal wat ' eigenaars hadden een keuken geplaatst waar men niet meer aan het luikje kon van de schacht dus onmogelijk te verbinden zonder keuken af te breken.

Sirkii

#8 , 17 mei 2020 12:36

De syndicus moet niet tussenkomen bij problemen met individuele verwarmingsketels. Hier heeft (de verwarmingsman van) de eigenaar een niet conforme installatie geplaatst die voor u een gevaar is. Zoals hoger geschreven: zelf of via uw installateur de brandweer laten komen om de gas daar af te sluiten.

Voorts kan de afgesloten eigenaar een agendapunt op de AV plaatsen om te vragen om de rookafvoer aan te passen en alle branders te vervangen. Dit kan niet afgedwongen worden.

Weet dat condenserende ketels in appartementsblokken nog niet verplicht zijn omdat de kosten om de rookafvoer aan te passen dikwijls niet in verhouding staan met de gasbesparing.

bosprocureur

#9 , 17 mei 2020 13:22

TS is no longer in the building, blijkbaar. :)
Met de raadgevingen hierboven is alles misschien al opgelost, of toch in goede banen naar een oplossing geleid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”