Haag buren

painter
Topic Starter
Berichten: 62

Haag buren

#1 , 27 apr 2020 12:02

Beste,
Hierbij mijn vraag. Op het grondgebied van de buur staat een beukenhaag. Deze staat zo’n tiental centimeter van de scheidingslijn over de hele lengte van de scheidingslijn. Deze is al een tiental jaren niet gesnoeid. Waardoor deze nu ongeveer vijf meter hoog is en twee meter overhangt over onze tuin.
Verschillende keren hebben we de buurman aangesproken, tot nu toe zonder resultaat.
Wat kunnen we hieraan doen?
(Even wat meer info. De buur aan de andere kant van dezelfde buurman heeft hetzelfde probleem, want daar staat ook zo’n haag die niet is afgedaan. Hij heeft toen de politie daarvoor laten komen en blijkbaar heeft de buurman toen die agent uitgelachen. Bij deze buur, die verschillende discotheken in Nederland bezit, daar is ook al eens een inval geweest door de politie (met een stuk of vijf zwarte jeeps en pistolen in aanslag) ivm een cannabisplantage, maar dat was toen abuis.Vandaar dat ik niet sta te springen om last met deze man te krijgen.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 apr 2020 12:13

Er al ooit eens aan gedacht hem een aangetekende brief te sturen?
Begin dan daarmee, en stel daarin een einddatum waarop de haag aan uw kant dient geschoren te worden, en het afval meegenomen. Indien niet gedaan zal het vrederechter worden.
Wel duidelijk vermelden in die brief hoeveel maal je het al mondelings gevraagd hebt.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 27 apr 2020 12:17

U hebt dus de buurman aangesproken. Mooi.

Maar hebt u hem ook al eens officieel de vraag gesteld om de overhangende takken te snoeien, en om de haag op "normale" hoogte te brengen? Dat kan ook met een vriendelijke vraag per aangetekend brief, waarin u ook verwijst naar uw vroegere vragen die zonder gevolg bleven..
Als u het probleem voor de vrederechter wil brengen, moet u wel kunnen aantonen dat u het effectief gevraagd hebt, en dat hij er niet op ingaat.

Bijkomend probleem is wel dat het hier niet meer om gewoon snoeien zal gaan, maar dat er op zijn minst een zaag bij te pas komt; ook bestaat het risico dat de haag definitief beschadigd geraakt, omdat beuk nu eenmaal zeer gevoelig is aan zonnebrand.

Oesje, mava was mij dus even voor :(

Reclame

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#4 , 27 apr 2020 12:21

Oké, en welke termijn zet ik er dan best bij in deze brief?

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 27 apr 2020 12:31

Wat denkt u van een dubbele vraag : Ten eerste om uiterlijk op 15 mei te laten weten wanneer de werken zullen uitgevoerd worden, en ten tweede stellen dat de de datum van de werken uiterlijk voor eind september moet vallen? Als hij dan niet tijdig reageert, kan je al einde mei een zaak inleiden bij de vrederechter.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2020 12:34

Eens lezen:
snoeien beukenhaag in zoekmachine
https://www.directplant.nl/tuintips/beukenhaag-snoeien/
JurecaBE moderator

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#7 , 30 apr 2020 10:39

Er is een bijkomend probleem. De woning staat te koop en de eigenaar komt slechts sporadisch langs. Kan ik eventueel best contact opnemen met het Immobiliën kantoor century 21 dan?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 30 apr 2020 11:25

Immokantoor heeft in deze niets in de pap te brokken. Je moet de huidige eigenaar aanspreken (aangetekend aanschrijven). Immo kan je in kennis stellen. Als termijn kan je stellen "voor ondertekening van de verkoopsakte"

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 30 apr 2020 12:02

Ik zou het immokantoor toch minstens een kopie toesturen van uw aangetekende brief, zodat zij die info kunnen meenemen in hun communicatie met kopers. Mocht het mislopen met de huidige eigenaar, dan kunnen de eventuele nieuwe eigenaars geen onwetendheid meer inroepen.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#10 , 04 mei 2020 13:48

Oké, ik heb daarnet nog eens met de eigenaar kunnen babbelen. Uiteindelijk zal hij er toch blijven wonen en de borden van de Immobiliën weghalen. Nu wil hij de haag één keer snoeien. Van boven en aan onze kant. Maar daarna moeten we dit zelf doen zegt hij. Ik heb met hem gediscussieerd daarover. De haag staat volledig op zijn kant. En ik zeg dat dit zo niet werkt en hij zegt ik weet het wel. Maar hij zegt dus maar één keer en omdat wij er ook van kunnen genieten, vindt hij dat we het daarna aan onze kant moeten doen. Anders zou hij de haag uit laten trekken. Wat doe ik nu?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 04 mei 2020 14:00

"Deze staat zo’n tiental centimeter van de scheidingslijn"
Bent u wel zeker dat het geen gemeenschappelijke haag is?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#12 , 04 mei 2020 14:50

Ja daar ben ik zeker van, de haag staat volledig achter de draad ( die de scheidingslijn vormt) aan de kant van de buurman. Aan de andere kant hebben we zelf zo’n beukenhaag staan achter onze draad. En deze snoei ik zowel aan onze kant als aan de kant van de buurvrouw die dus aan de andere kant van ons huis woont.
De vorige eigenaar van het huis snoeide deze ook altijd aan twee kanten.
De huidige eigenaar heeft deze bijna nog nooit gesnoeid, zowel niet in de hoogte als in de breedte.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 04 mei 2020 16:27

Als hij niet wil, zal het vrederechter worden. Verzoening of procedure.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”