Buur verwijderd hekwerk op mijn perceelgrens zonder overleg - wat zijn mijn rechten?

El_Profesor
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Buur verwijderd hekwerk op mijn perceelgrens zonder overleg - wat zijn mijn rechten?

#1 , 20 apr 2020 19:31

Historiek
Betreft een rijwoning, bouwjaar 1993 met tuin.
Op moment van de bouw was de woning losstaand, de buren zijn enkele jaren later bijgebouwd.
Tuin was op dat moment omheind met een groen hekwerk langs de perceelgrens (groenen metalen palen in beton op mijn grond)
Nadien werd in de tuin een haag gepland die de volledige tuin afbakende en voor nodige privacy zorgde.

Situatieschets
Vorig jaar vastgesteld dat de haag aan het sterven was en heb ik naar een oplossing gezocht.
Er werd besloten de haag te verwijderen en een nieuwe schutting (hout met betonpalen) te plaatsen.

Mijn tuin grenst aan 3 andere percelen (eigendommen)
Met 2 van de 3 buren heb ik een goede verstandhouding en kwamen we overeen de kosten te delen en de schutting te plaatsen op perceelgrens op de plaats van het bestaande hekwerk. Met de resterende buur is de verstandhouding van dien aard dat we elkaar niet meer spreken en om die reden heb ik hen ook niet betrokken bij mijn plannen van de heraanleg van mijn tuin.

Alvorens de werken uit te voeren heb ik de stad gecontacteerd en ze bevestigden me dat ik:
- de haag mag verwijderen
- schutting mag plaatsen zonder akkoord van de buren mits deze max 2,6m hoog is

Om een confrontatie met de zwijgzame buur te vermijden, heb ik aan die zijde het hekwerk intact gelaten.
Na het verwijderen van de haag werd duidelijk dat ze hun garage (3j geleden gebouwd) enkele cm op mijn grond staat, hekwerk werd verwijderd op de plaats van de garage. Heb me hieraan geergerd, voel me onrecht aangedaan maar besloot het zo te laten omdat mijn schutting daar vlak langs loopt.

Overtreding:
Maar de spreekwoordelijke druppel was de volgende
Zoals eerder gezegd, heb ik het hekwerk intact gelaten.
Aan mijn kant van het hekwerk, lopen de nutsleidingen van de woning naar de garage (deels bovengronds)
Nieuwe schutting loopt voor deze leidingen

Situatie na plaatsing schutting (bovenaanzicht):
HHHHHHHHHHHHHHH Bestaande hekwerk
NNNNNNNNNNNNNNN Nutsvoorzieningen
SSSSSSSSSSSSSSSS Nieuwe houten schutting

Mijn nutsvoorzieningen liggen dus uit het zicht van mij en beschermd door oorspronkelijk hekwerk.

De buur heeft nu eenzijdig en zonder toestemming noch overleg het hekwerk verwijderd
Hierdoor komen niet enkel mijn nutsvoorzieningen bloot te liggen maar neemt hij een deel van mijn grond in.

Wat zijn mijn rechten precies en hoe pak ik dit best aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
El_Profesor
Topic Starter

#2 , 20 apr 2020 20:45

In principe is het diefstal van uw hekwerk ...

Maar lijkt me de ideale kans om de schutting nu op de plaats van het verwijderde hekwerk te zetten, zoals bij de andere buren.
Dan lopen uw nutsvoorzieningen ineens ook terug aan uw kant van de scheiding, best ineens ondergronds leggen, en is er geen inname van uw grond.
zo eenvoudig is dat niet
Schutting is reeds met betonpalen geplaatst enerzijds en anderzijds zou dan de schutting niet meer recht naar achter lopen (want dat kan niet omdat zijn garage daar in de weg staat :x ) en als het wel mogelijk zou zijn kost dat weer extra geld om schutting te verplaatsen :roll:

mava105

#3 , 21 apr 2020 09:14

Als buur niet wil meewerken naar VR trekken en een hermeting door landmeter vragen. Ook de illegaal ingenomen grond over te kopen door de buur. + alle andere kosten ivm deze te betalen

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”