Blijf-in-uw-kot-feestje

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Blijf-in-uw-kot-feestje

#1 , 19 apr 2020 09:25

Beste

2 weken geleden ben ik met een medebewoner van ons appartementencomplex op het idee gekomen om een "Blijf-in-uw-kotfeestje" te houden.
Wat houdt dit in, iedereen blijft op zijn domein (terras of tuin) en op de derde verdieping wordt er +/- 3 uurtjes muziek gedraaid, de coronamaatregelen moeten wel in acht worden genomen!
Vorige week was de eerste keer dat we dit gedaan hebben. De signalen die we ontvingen waar zeer positief , zeker omdat we met veel jonge mensen zitten en ook met een ouder publiek. De muziekkeuze was dus volledig afgestemd op elke leeftijdscategorie.
We hebben dit niet zonder aankondiging gedaan. Enkele dagen voor het feestje begon, zowel vorige week als deze week, werden er overal brieven opgehangen en daarin werd het startuur en het einduur vermeld EN ook onze gegevens indien er klachten zouden zijn wegens geluidsoverlast of eender welke andere klacht.
Nu vorige week hadden we dus niks van klachten ontvangen, alleen maar positieve reacties, wat zeer leuk was om te horen!
Deze week was zeer goed begonnen, er was zelfs meer volk te zien op de terrassen tot we na 21u EN na 22u ineens politie zagen. Er had iemand geklaagd dat we teveel lawaai maakten. Bij de eerste interventie bleek dat we niks verkeerd deden. Ze hadden ook een foto getrokken van de brief die we hadden opgehangen.
Bij de 2de interventie bleek dat er iemand zou geklaagd hebben dat we na 22u nog muziek afspeelden, wat dus in feite niet bleek te kloppen, want andere bewoners vertelden ons dat we alles perfect hebben nageleefd! De muziek was zo afgesteld dat die op 22u stipt zou stoppen.
Nu hoorde ik dus van een bewoonster van de verste blok dat het feestje te lang duurde en dat het ook wat te luid was. We vinden het dan ook bijzonder jammer dat ze pas nu geklaagd hebben, na de 2de editie EN na 22u, ondanks de uitgehangen brieven.
Gisteren heb ik een mail verstuurd naar de lokale politie en het stadsbestuur gericht aan de burgemeester.
Ik ga dus iedereen een persoonlijke brief schrijven wat hun klachten zijn. In een document wordt dan bijgehouden wat de klachten zijn en van wie ze komen. We zijn bereid om aanpassingen te doen zoals het uur veranderen (van 19u tot 21u30), niet elke week maar om de 2 weken en het geluid wat afstemmen.
Meer kunnen we bij deze ook niet doen om alles in goede banen te leiden.
Er moet langs beide kanten wat toegeving zijn, vind ik. Het is niet dat we dit spontaan organiseren en alle maatregelen aan ons laars lappen!
Als jullie afgaan op deze informatie, zou ik een kans maken dat we deze feestjes toch nog mag organiseren?
Hebben jullie ook nog andere tips voor ons?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2020 10:27

Op geluid overlast staat er geen uur op, je kan ook overdag geluidsoverlast hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2020 12:25

Op zich niets verkeerd integendeel ...maar neem idd contact op met burgemeester en korpschef.
En maak goede afspraken.
Vraag ineens na hoe het zit met SABAM en billijke vergoeding...

ook uw andere voorstellen zijn OK.
JurecaBE moderator

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 19 apr 2020 13:00

Los van de Corona maatregelen, blijven ook de gewone overlast maatregelen van toepassing. Zoals hierboven gezegd mag ook voor 22u00 geen overbodig of schadelijk lawaai gemaakt worden, wat m.i. wel kan als het doel is om muziek over meerdere gebouwen te laten horen. Het kan niet de bedoeling zijn dat u uren de buren stoort, ook al zie ik dat uw intenties wel goed zijn.

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2020 14:00

Ok als je 4 - 5 uur muziek draait tot daaraan toe. EN we willen ons aanpassen.
Ik vind dan ook wel dat ze een toegeving naar ons moeten doen.
We wonen in een appartementscomplex, waarvan 80% akkoord gaat met het feestje en slechts van 19u tot 21u30. Denk nu ook niet dat wij het onmogelijke vragen :)

LeenW
Berichten: 12837

#6 , 19 apr 2020 14:19

Ok als je 4 - 5 uur muziek draait tot daaraan toe. EN we willen ons aanpassen.
Ik vind dan ook wel dat ze een toegeving naar ons moeten doen.
We wonen in een appartementscomplex, waarvan 80% akkoord gaat met het feestje en slechts van 19u tot 21u30. Denk nu ook niet dat wij het onmogelijke vragen :)
Niet helemaal akkoord, overlast blijft overlast.

Om een analogie te maken, als u en uw vrienden in mijn tuin uw gevoeg wil komen doen, moet u ook niet afkomen met zaken als "het zal maar 5 minuten duren", "we beperken ons tot 1 drol per persoon", etc.

Maar de dialoog aangaan is wel belangrijk, hopelijk komt u tot een werkbare oplossing.

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2020 14:47

Dialoog is nogal moeilijk. De mensen willen anoniem blijven in de blok, dus kan ik niet weten wie of wat de klachten zijn EN kunnen we ook niet overleggen met de mensen.
Op de brief die we hebben uitgehangen, stond bij eventuele klachten dat ze contact moesten opnemen met ons. We hebben niks van de mensen gehoord, dat was na het eerste feestje.
De tweede maal zijn we begonnen om 19u30 en hebben ze pas na 21u - 22u gebeld naar de politie, zonder met ons eerst effe te overleggen.
Ik ben van mening als ze na de eerste keer niks lieten weten of geen klachten hadden, veronderstel ik dat alles vlot ging en dat de mensen er geen probleem mee hadden.
Meer kan ik ook niet doen om tot een werkbare oplossing te komen.

Floes
Berichten: 115

#8 , 19 apr 2020 15:58

Misschien hadden die mensen ook niet verwacht dat het herhaald zou worden?

Misschien werken die mensen en zijn ze na hun uren gewoon op hun rust gesteld? Als iets dan een regelmatig karakter krijgt, kan ik me wel voorstellen dat niet iedereen daarmee opgezet is.

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2020 16:10

Jawel er stond duidelijk in dat het herhaald zou worden na de 1ste keer als er geen klachten zouden volgen.
De politie heeft er een foto van genomen en zeiden ook dat we in ons recht waren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 apr 2020 16:32

Als daar een paar mensen wonen die nu in de zorgsector werken, kan ik me voorstellen dat ze even rustig vroeg willen gaan slapen.
Zet dat feestje rond het middaguur.

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 apr 2020 16:35

Ja dat begrijp ik ten zeerste.
Mijn buren werken ook in de zorg en zij zijn me komen zeggen dat het geen probleem was vr hen.
Ik werk ook in de zorg.
Dan moeten ze dat melden, maar als er niks gemeld wordt, dan kunnen wij dat niet rieken he :)
We kunnen er dan rekening mee houden!

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 apr 2020 16:49

Nu heb ik een brief opgemaakt voor iedereen persoonlijk en dat ze hun bevindingen moeten geven voor 1 mei.
Dan zien we wel wat ervan komt.

artemis
Berichten: 3294

#13 , 19 apr 2020 17:35

En wat vinden de bewoners van naastgelegen en/of omringende blokken? Want muziek van de 3de verdieping die luid genoeg staat om beneden mee op te feesten dat draagt al behoorlijk ver en zeker verder dan je eigen blok alleen, zelfs verder dan de eerste naburige blokken. Mogelijk horen buren tegenover het veel harder dan je mede-bewoners beneden. Geluid draagt veel verder horizontaal dan verticaal.

Overigens is 3 uur wel heel lang, meer nog als het een regelmatig evenement wordt.
Trouwens in nogal wat stedelijke politiereglementen staat dat versterkt geluid buiten niet toegelaten is, tenzij op aanvraag bij de gemeente bv als er eens een occasioneel evenement georganiseerd wordt.

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 apr 2020 18:34

Ik heb navraag gedaan bij de omringende blokken.
Het geluid is te horen in 3 blokken van de 7, waarvan aan de voorzijde niks te horen valt. Aan de overzijde van de straat is er een kanaal en achter het kanaal staan huizen , maar die kunnen dat niet horen.
Het is eig geen versterkt geluid. Een playlist van spotify die door 2 boxen (gewone huisboxen) afgespeeld wordt.
De ene box stond net boven mijn appartement en mijn buur zei daarnet dat het geluid best goed meeviel, waaronder nog anderen die het zeiden.

jameske
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 apr 2020 18:36

BTW: met blokken bedoel ik 3 aanpalende blokken.
Vorige week kwamen ze zelfs vragen of het iets luider mocht omdat de andere blokken er niks van konden horen, maar dat konden we niet doen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”