Erfdienstbaarheid van doorgang

fred131timm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid van doorgang

#1 , 18 apr 2020 10:55

Beste

Ik heb een erfdienstbaarheid dat ik moet verlenen aan mijn achterbuur.
Deze licht naast mijn loods
Nu ik heb daar geen dakgoot hangen daar door krijg ik water binnen via de vloer als het regent
Ik het er over gesproken met mijn achterbuur en van hen mag ik er geen hangen omdat ik dan de breedte van 3m20 niet behoud
die in de akte staat
De dakgoot zou op 2m60 komen over een lengte van 13m
Wat moet ik doen
Of wat zijn mijn opties

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 apr 2020 13:27

Als je die 3m20 moet vrijhouden gaat dat niet lukken met een klassieke dakgoot

Er zijn dakgoten die gelijklopen met je gevel, maar dan moet je dakconstructie daaraan aangepast worden.
Waarschijnlijk niet echt een optie.


Onderste deel van je muur (tot in de grond) bedekken met een waterdichte laag :?:
Combineren met een smalle goot -eventueel overrijdbaar- naast de muur aan te leggen zodat water wegloopt ipv dat het blijft staan en kans te krijgt naar binnen te lopen :?:


Of kijken of je onder de erfdienstbaarheid uit geraakt... maar kan tot burenruzies leiden

Is het een recht van overweg (er zijn nog andere uitwegen) of een recht van uitweg (ingesloten terrein) :?:
Hoe staat het in de akte(n) , en tegenover wie is de erfdienstbaarheid precies :?:

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 apr 2020 16:02

Heeft hij die volle breedte nodig? of is het gewoon om dwars te liggen.
Met welk voertuig komt de buur op die erfdienstbaarheid? Is daarover iets bepaald in de akte?
Als het slechts occasioneel is zou je naar de vrederechter kunnen stappen. (natuurlijk met het risico dat buurman er eens speciaal kan tegenrijden met een camionette.)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 18 apr 2020 16:33

Idd met welk soort voertuigen mag de buur er wettelijk overrijden... is het bedoeld voor een voetganger / kruiwagen of voor een 8 wiel dorsmachine ( wat vermoedelijk niet in de erfdienstbaarheid van jaren geleden zal voorzien zijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2020 16:41

Waarom is die hoogte van 2m60 nodig?
De rechtbank van eerste aanleg Leuven (vonnis 29 juni 2011, RW 2012 - 13, 1473) besliste:
Uit dit alles volgt dat de nv M., als eigenaar van het lijdend
erf, ertoe gerechtigd is om de hoogte van de erfdienstbaarheid te beperken tot die hoogte die een normaal gebruik
ervan ten voordele van een stuk land toelaat. De beperking
van de erfdienstbaarheid tot een hoogte van 2,5 meter druist
niet in tegen de oorspronkelijke bedoeling van de partijen
bij de overeenkomst uit 1949. Deze hoogte laat immers toe
het heersend erf te bereiken met een gewone auto, een lichte
vrachtwagen of lichte machines en toestellen. D.M. wijst er
terecht op dat rekening moet worden gehouden met een zekere modernisering. Hij voert echter niet aan, en toont ook
niet aan, dat een hoogte van 2,5 meter ontoereikend zou zijn
om het heersend erf te bereiken met moderne landbouwvoertuigen. Ten overvloede stelt de rechtbank vast dat een hoogte
van 2,5 meter overigens niet ongebruikelijk is voor bepaalde
bruggen over de openbare weg.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 apr 2020 14:15

Een vonnis waarin 2,5m voldoende hoog geacht wordt voor moderne landbouwvoertuigen;
Verwijzend naar vaak net problematische bruggen van amper 2,5m;
Terwijl de normale (ttz niet verplicht te signaleren) vrije hoogte op de openbare weg al 4m 29cm is

Dergelijk vonnis illustreert vooral de wereldvreemdheid vd rechter

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”