Fundering 10cm over perceelsgrens

WimL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fundering 10cm over perceelsgrens

#1 , 04 apr 2020 18:53

Wij zitten met een situatie tussen ons en de aannemer van de bouw naast ons. Wij hebben 8 jaar geleden gebouwd en nu is de bouwgrond naast ons eindelijk verkocht en zijn de werken gestart.
Maar bij het uitgraven van de funderingsput merkte de aannemer van de buren op dat de fundering van onze oprit/carport 10 cm over de perceelgrens zat. Hij is dan beginnen pikeren aan die fundering waarna de buurman me tijdens het proces een bericht stuurde met foto's en de melding dat ze die werkuren aan mij gingen factureren. De factuur bedroeg uiteindelijk bijna 1500€.
Intussen heb ik al van meerdere personen gehoord dat fundering tot 10cm over de perceelgrens mag komen, dat had hij daar niet aan had mogen beginnen zonder mijn uitdrukkelijke toestemming (of die van mijn aannemer) ivm stabiliteit enz. Daarbij heeft hij ook zijn bouw niet uitgezet met een landmeter waardoor meetfouten een mogelijkheid zijn. Hij heeft ook de fundering vervolgens rechtstreeks tegen de onze gegoten wat ook niet zou mogen zonder ontkoppeling.
Ik heb in het begin van de eerste eigenaar van de bouwgrond ook de schriftelijke toestemming gekregen om die carport te plaatsen en wel tot op de perceelsgrens.

Het lijkt er dus op dat ik die factuur zonder problemen kan protesteren en niet moet betalen, maar enig juridisch advies om zekerheid te geven zou wel fijn zijn. Kan iemand me hierin adviseren?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 apr 2020 20:15

Welk type fundering ligt er onder die carport? Veel kan dat toch niet zijn, tenzij het een garage is. Indien de muur op de scheidingslijn mocht komen is het volledig normaal dat die fundering 10 cm op de grond van de buur komt. Buurman mocht daar inderdaad niet aankomen. Wat gaat hij doen als uw muur verzakt?

WimL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2020 16:31

Welk type fundering ligt er onder die carport? Veel kan dat toch niet zijn, tenzij het een garage is. Indien de muur op de scheidingslijn mocht komen is het volledig normaal dat die fundering 10 cm op de grond van de buur komt. Buurman mocht daar inderdaad niet aankomen. Wat gaat hij doen als uw muur verzakt?
Gewoon beton met kiezels (sommige waren wel erg groot maar goed) in enkele sleuven van +- 1m breed denk ik.
Bedankt voor de reactie, dat is wat ik wilde weten. Anderen zeiden me ook al dat ze dachten dat die fundering wel 10cm over de rand mocht komen en bij deze ben ik dus blij met de bevestiging.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”