mijn plant groeit hoger dan hofmuur

Hellemans Kevin
Topic Starter
Berichten: 3

mijn plant groeit hoger dan hofmuur

#1 , 19 aug 2008 19:07

Graag wat advies,
Ik heb in mijn tuin enkele canna's staan tegen de scheidingslijn (hofmuur) Verklaring : Canna is een halfharde zomer rhizoom. word in herfst opgegraven om te overwinteren.
Nu heb ik een achterbuur die het verwijderen van de plant eist omdat de bladeren zogezegt over de scheiding hangt zoniet gaat hij naar de vrederechter want hij zij ook, ik citeer als ik naar wijkagent ga komt daar toch geen KL**TEN van.
(buur is niet geliefd in de buurt en hij zoekt zondebok. ik dus).
Nu wil ik weten of dat zomaar kan. Hij komt ook aandraven met artikels 35,36 en 37 van het veldwetboek maar dit gaat over bomen, heesters en hagen. Er staat niets beschreven over planten of bv bloemen zoals de zonnebloem die ook de hoogte in gaat. Men buurman zoekt echt alles om me het leven zuur te maken.
Mijn planten , canna groeit hoger dan scheidingsmuur maar hangt er tot op vandaag nog niet over. Ben bereid om bladeren bij te knippen (heb ik al een keer gedaan).

Alle hulp of advies welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 aug 2008 19:30

Art.35...Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen,aan elke kant van de muur tussen twee erven,geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.Is de muur niet gemeen,dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.(Veldwetboek 7 oktober 1886).

Hieruit kan afgeleid worden dat niet-fruitbomen,zoals Canna indica of Indisch bloemriet,NIET mogen geplant worden tegen een scheidingsmuur zonder dat een afstand in acht wordt genomen.

Hellemans Kevin
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 aug 2008 17:09

dus wat u wil zeggen is dat alle planten en bloemen die geen fruitbomen zijn op een bepaalde afstand moeten gezet worden. Dus ook een klaproos een gladiool en een zonnebloem. Kortom wat u zegt is er mag niets tegen de muur aangeplant worden. Wat is dan deze afstand? Hagen, heesters en struiken op 0,5m maar een canna of een zonnebloem of een gladiool valt hier niet echt onder denk.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 20 aug 2008 18:20

Canna kan geacht worden een levende haag te zijn.

Art. 35....mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen...andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant...Art.36.De nabuur kan de rooiing eisen van bomen,hagen,heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt. (Veldwetboek)

Alles wat GEEN fruitboom is moet op min. 50 cm(2 m voor hoogstammige bomen) van de scheidingslijn staan.

Hellemans Kevin
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 21 aug 2008 11:22

Ben ondertussen naar de milieudienst geweest van de gemeente en aan de hand van foto's die ik bijhad zeggen zij dat de canna niet onder het veldwetboek valt en mijn buur er niet veel gaat kunnen aan doen. Zeker de rooing niet. De plant word ook in de herfst uitgegraven om te overwinteren en is het mijn goedwil om deze ergens anders te zetten of op zelfde plaats. Op de foto is duidelijk te zien dat de bladeren van de plant niet over de scheiding vallen. plant groeit wel hoger dan muur.
Ik heb mezelf voorgenomen te handelen naar het handelen van de buur. Blijven de pesterijen duren komt de plant er terug volgend jaar.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 21 aug 2008 12:01

Art.35...Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen,aan elke kant van de muur tussen twee erven,geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.Is de muur niet gemeen,dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

De strikte logica houdt in dat met deze uitspraak over fruitbomen geen uitspraak wordt gedaan over niet-fruitbomen.

Op voornoemde wetsuitspraak een a contrario-redenering toepassen vereist dus bijkomende argumenten die mijns inziens ontbreken.Canna’s(=Canna indica) zijn geen houtgewassen en steunen niet op een muur.Bij afwezigheid van wetgeving terzake groeien ze in uw tuin waar u dat wil.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”