Brand trap

Deurne1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Brand trap

#1 , 29 mar 2020 11:39

Goede dag,

Wij wonen in een appartement gebouw met drie verdiepingen.
Wij zelf wonen op het hoogste verdiep en er staat een veroesterde brand trap achteraan de muur niet bereikbaar aan geen enkele raam. Zijn nog stalen baren die in de muur zitten en de roest komt er uit.
Als er iets gebeurt moeten we door de koepel van de keuken proberen ons op te trekken om op het dak te geraken.

Het gebouw bestaat sedert 1968.

Is het wettelijk verplicht een nieuwe brandtrap te voorzien voor de veiligheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 mar 2020 12:29

Brandladders zijn slechts aangewezen voor die plaatsen waar de brandweerladder niet bij kan.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2020 12:37

TS : de beste raad is : contacteer uw brandweercommandant in dichts bijzijnde kazerne; en vraag om een bezoek ter plaatse. Vraag hem een verslag te maken.
Leg dit verslag voor op de AV ( wel indienen als agendapunt ).

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d505 ... iegebouwen

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 mar 2020 12:39

Aan de recente hoogbouw in oprichting zie ik alleszins nergens brandtrappen.
Bvb. aan de Scheldekaaien. Allemaal van gereputeerde internationale architecten.
De (loze) bewering dat externe brandtrappen verplicht zijn is een steeds terugkerend fenomeen op algemene vergaderingen.

ps: ik ben voorstander van veiligheid, maar een brandweercommandant voor inspectie uitnodigen is hetzelfde als de doos van Pandora openen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2020 12:58

Aan de recente hoogbouw in oprichting zie ik alleszins nergens brandtrappen.
Bvb. aan de Scheldekaaien. Allemaal van gereputeerde internationale architecten.
De (loze) bewering dat externe brandtrappen verplicht zijn is een steeds terugkerend fenomeen op algemene vergaderingen.

ps: ik ben voorstander van veiligheid, maar een brandweercommandant voor inspectie uitnodigen is hetzelfde als de doos van Pandora openen
Beste Thomas,
uw visie is juist. Brandladders zijn niet verplicht; maar misschien beter de veiligheid in het oog te houden dan de wettelijke ( juridische ) in dit geval.

En ik weet het als de brandweercommandant langskomt; dan zit men vast aan verschillende veiligheidsvoorstellen van de brandweer.
Maar wat voor TS vooral van belang is ( en niet alleen voor TS maar voor vele VME's ) hoe is het gebouw bereikbaar in geval van brand voor de brandweer,
brandweerwagens ? Er moet ook een veilige vluchtweg zijn bij brand : lift gebruiken mag niet, trapzaal als vluchtweg ? Ook ingeval bewoners overlijden of niet verplaatsbaar zijn wegens ziekte/hartfalen ... moet de brandweer de appartementen kunnen bereiken.


Toch allemaal niet te versmaden voor de veiligheid van een appartementsgebouw. Zie de talrijke gevallen in de media de laatste jaren van problemen bij
branden .. ( mensen die uit de ramen springen omdat er geen vluchtwegen zijn ).
Een probleem dat hard onderschat wordt.

En architecten en bouwheren zouden hier wel eens hun ogen mogen openen. Gereputeerd of niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 mar 2020 15:59

Alle plannen, ook die van gereputeerde internationale architecten, worden ter goedkeuring aan de brandweer voorgelegd. In moderne appartementen heb je een compartimentering. Lift, trap en noodtrap worden brandvrij afgescheiden van de woongedeelten van het gebouw. Indien dat niet kan, is er een buiten noodtrap noodzakelijk.
Hen tijdens mijn beroepscarrière tientallen bezoeken aan gebouwen gemaakt samen met een plaatselijke brandweercommandant. Als er geen flagrante gebreken zijn, zijn deze mensen meestal redelijk in hun eisen.
Het is niet omdat de sporten van die brandladder wat roest verton en dat ze gevaarlijk zijn. Het is aan de VME ze te onderhouden op kosten van de gemeenschap, en dat is blijkbaar nog nooit gebeurd. Tijd dus om dat te melden aan de syndicus, en dit punt op de volgende AV te plaatsen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”