Bouwen tegen perceelgrens & inperking daglicht

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Bouwen tegen perceelgrens & inperking daglicht

#1 , 29 mar 2020 11:19

Goedendag allemaal

Ik heb een vraag inzake mijn buurman die van plan is om zijn bestaande woning uit te breiden. Graag had ik eens geweten in hoeverre wat mag en niet mag. En wat eventueel wat wel mag nadat ik het expliciet goedkeur op papier.

Het rode gedeelte is een uitbreiding van de woning die geplaatst zal worden. Er zullen geen ramen, deuren of mogelijkheden die inkijk geven op mijn perceel voorzien worden aan de kant met de perceelgrens. Alle ramen zitten achteraan of vooraan. Het is 1 verdieping met een plat dak. Er zal geen gebruik gemaakt worden van het dak als terras – of andere mogelijkheid om op te vertoeven.

Ik heb echter wel 1 raam zitten aan die kant – zie groen op het plan. Mijn raam is 60x40 en in melkglas. Het raam zit in de badkamer. Binnenkijken is dus niet mogelijk. Vroeger keek deze uit op hun terras, waar zowel mijn gebuur als ik volledig OK mee waren. Er was geen inkijk van hen mogelijk naar mij - en ook ik had geen inkijk naar hen toe. Dit is eveneens het enige raam aan deze kant van het gebouw.

Wel vrees ik dat ik heel veel daglicht zal verliezen; zeker in de ochtend en voormiddag. Maar ook de rest van de dag. Bij de ochtendzon heb ik ten volle genot van de zon die hier binnen schijnt. Dit raam is volledig naar het Oosten gericht. Als er hier een gebouw bijkomt zowel voor als links van het raam – al is het maar 1 verdiep hoog – zal dit daar een donker hoekje worden en vrees ik voor ook voor een heel donkere badkamer – gezien het raampje vrij klein is.

Ter info, met de nieuwe voordeur en raam aan de voorkant van mijn buurman zijn bouw – dicht bij mijn raam dus – heb ik absoluut geen problemen mee. Qua inkijk maakt dit de situatie niet anders dan voorheen. Ook met de bouw zo dicht bij de perceelgrens heb ik absoluut geen problemen. Dit maakt qua inkijk voor niemand wat anders. Maar wel had ik graag geweten of alles zo wettelijk mag. Dan kan ik dit eveneens meenemen in mijn gesprek met hem.

-> enkel het inperken van mijn daglicht bij het badkamerraam vrees ik momenteel.

Voor zover dit enigszins verschil zou kunnen maken, maar wegens eerdere negatieve ervaringen met gedeelde schuttingen en dergelijke ben ik niet van plan om schuttingen of andere dingen op de perceelsgrenzen samen te zetten en half/half te betalen. Elk op zijn eigen perceel lijkt mij nog altijd de beste oplossingen voor alle verdere burenruzies te vermijden.

Mijn vragen
- mag het gebouw zo geplaatst worden waarbij ik toch vrij veel daglicht zal verliezen in mijn badkamer?
- zitten de voordeur en raam aan de voorkant wettelijk OK? Er wel van uitgaande dat de gewone wetgeving gevolgd wordt en ik niet mijn ‘akkoord’ expliciet op papier zet naar hen toe. Maar hoe dan ook heb ik hier geen problemen mee.
- mag de uitbreiding van het huis tot tegen de perceelgrens gebouwd worden? Ik ga volgende week de plannen met de buurman en de architect gaan overlopen, dus het is hoogst mogelijk dat ze dit aan mijn vragen of ik daarmee akkoord ga. Tot tegen de perceelgrens bouwen heb ik alvast geen probleem.

Alvast bedankt voor antwoord. Indien bijkomende vragen, stel gerust.

HUIDIGE SITUATIE
Afbeelding

TOEKOMSTIGE SITUATIE
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 mar 2020 12:25

Wat zeggen de plaatselijke verordeningen en/of de verkavelingsvoorschriften?
Wat bedoel je juist met 1 verdieping? is dat één bouwlaag (gelijkvloers), of een gelijkvloers met 1 bouwlaag daarbovenop. Een verdieping staat normaal op en gelijkvloers en zijn dus al 2 bouwlagen. En 2 verdiepingen zijn dus 3 bouwlagen.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2020 12:32

Wat zeggen de plaatselijke verordeningen en/of de verkavelingsvoorschriften?
Wat bedoel je juist met 1 verdieping? is dat één bouwlaag (gelijkvloers), of een gelijkvloers met 1 bouwlaag daarbovenop. Een verdieping staat normaal op en gelijkvloers zen zijn dus al 2 bouwlagen. En 2 verdiepingen zijn dus 3 bouwlagen.
Als u me kan helpen waar ik deze kan raadplegen of terugvinden, dan zou me dit al veel helpen. Zijn deze online te raadplegen?

Mijn gebruik van verdiepingen is idd verkeerd. de nieuwe aanbouw van mijn buurman zal 1 bouwlaag zijn, net zoals mijn achterbouw. De rest is gelijkvloers + één verdieping; 2 bouwlagen dus.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 mar 2020 16:42

Bouwverordeningen zullen hier bepalen wat mag, en wat niet mag.
Niet één of andere overeenkomst die u met de buur sluit ...

Bouwen tot op perceelsgrens zal enkel kunnen in halfopen / gesloten bebouwing
Of waar men daar naar wil evolueren op termijn.
Situatie zoals op uw tekeningen met oa gebouw op 0,5m van perceelsgrens is iets dat nu niet meer toegelaten wordt (te weinig afstand tot perceelsgrens).

Daarvoor kan u informatie vragen bij het lokale Omgevingsloket.

Uw buur gaat uiteraard een omgevingsvergunning moeten aanvragen voor deze werken.
U kan dan bezwaar indienen indien gewenst

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 30 mar 2020 12:42

Als hij bouwtoelating krijgt zal je dat niet kunnen tegenhouden met verminderde zoninval als argument. Er is niet zoiets als verkrijgende verjaring voor lichten die de buur zouden verbieden om (vergund) voor een raam uitgevend op.zijn perceel te bouwen.

Is een dakvenster geen mogelijke oplossing?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”