zijgevel.. wie is eigenaar??

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

zijgevel.. wie is eigenaar??

#1 , 10 mar 2020 17:45

beste forumleden...

enige tijd geleden kochten wij de woning(gesloten bebouwing) waar we al jaren als huurders woonden.

woning werd aangekocht via immokantoor die hun eigen notaris had ,wat we pas achteraf beseften en waar belangrijke info en zogezegde beloofde handelingen nooit werden uitgevoerd en daarom is het zo goed als onmogelijk nog verdere info via deze notaris te bekomen..de vorige eigenaar die ons de woning verhuurde/verkocht treft nergens enig verwijt want hij werd zelf door het immokantoor onheus behandeld, net zoals wij (en dan blijf ik nog beleefd in mijn woordkeuze). het enige dat telde was zo vlug mogelijk , zoveel mogelijk geld te verdienen aan ons als verkoper/koper.

akte is dus al verleden en nu over fouten gaan discussiëren lijkt mij waarschijnlijk niet haalbaar en heb ook geen zin om duizenden euro's aan rechtszaken te spenderen voor zaken die men jaren constant opschuift..om het lang te laten duren.

het probleem gaat over onze ene zijgevel van de woning waar in de jaren '70 de buurman een gebouw heeft opgetrokken op dezelfde hoogte als onze woning en hiervoor een zogezegde aankoop van de zijgevel , eveneens in de jaren '70 is overeengekomen met de vorige eigenaar .
mijn buurman beweert dat hij de zijgevel indertijd officieel heeft gekocht die voor hem dienst doet als binnenmuur en tegelijkertijd ook buitenmuur , hij heeft dus geen buitenmuur en heeft ook nooit een binnenmuur geplaatst want onze buitenmuur is zijn binnenmuur wat duidelijk op de zolders te zien is..
enkel de andere muren zijn bezet met plakwerk binnenin en daar stopt het (voor hem).
maw...zou onze zijgevel volgens de buurman sindsdien zijn eigendom zijn ware het niet dat de landmeter er een heel ander verhaal over had...
de man heeft elke centimeter van het perceel opgemeten en is alles wettelijk nagegaan wat wel en niet van ons is of was en daar zijn enkele verrassende zaken aan het licht gekomen...maar die doen momenteel nog niet direct ter zake. 

de landmeter wist ons te vertellen dat er geen notariële aankoopakte bestond van de  muur door hem en hij dus geen aanspraak meer kon maken als zijnde de eigenaar ervan want de overeenkomst was enkel geldig tussen de (onze) vorige eigenaar en de buurman waarvan enkel indertijd een officieel document tussen hen opgemaakt werd en voorzien van de nodige fiscale zegels bij het registratiekantoor toen neergelegd.akte is er nooit gekomen dus.

door het feit dat wij nu de nieuwe eigenaars zijn zou dat document niet meer geldig zijn of met andere woorden "niet tegenstelbaar"..wat volgens de notaris wil zeggen dat de muur (terug) mijn volle eigendom is en de straatbreedte van het perceel op mijn kadastraal plan duidelijk staat aangegeven met enkele centimeters meer dan wat de buurman beweerde.
een vorig kadastraal plan gaf exact dezelfde straatbreedte aan toen onze woning indertijd de enige was die hier opgetrokken werd..op geen enkel kadastraal plan (herziening door de jaren) is er geen enkele spraken van enige langere of kortere straatbreedte.

het gaat nu wel slechts om enkele centimeters uiteraard want stenen zijn geen meters dik maar het gaat wel om een eigendomsrecht..en ook een beetje principieel want de buurman denkt al jaren dat hij de eigenaar is van de aarde, de lucht, de zon en de wolken in België en hij mag doen wat hij wil,zelfs buiten zijn eigendom om...

volgens de notaris en de landmeter heb ik als de nieuwe eigenaar van de woning zelfs het recht om een vergoeding te vragen voor het gebruik van onze muur .
had de buurman indertijd een notariële akte laten opmaken van de aankoop van de muur lag de situatie heel wat anders werd mij gezegd.
de buurman beweert nu echter dat dit waarschijnlijk om een zogezegde bouwovertreding gaat en waar ik op niets nog aanspraak kan maken want die verjaren na 30 jaar (zijn woorden).
ik heb hem er echter op gewezen dat het hier niet om een bouwovertreding gaat maar om een (aan)bouw-recht tussen hem en de vorige eigenaar van onze woning en dat dit niets met overtredingen te maken heeft.
ik ben dus volgens hem verplicht om bij nieuwbouw een nieuwe binnen-buitenmuur te plaatsen naast mijn huidige muur enkel en alleen omdat hij denkt dat hij het recht aan zijn kant heeft..en onze muur van hem zou zijn.
is de muur (welke alvast geen gemeenschappelijke muur is) nu al dan niet zijn eigendom en heb ik geen enkel verhaal of heb ik recht op een vergoeding van hem betreffende de muur?
moet ik ze (zonder vergoeding) laten staan als ik een nieuwbouw wil plaatsen?
graag jullie advies hierover...
mvg, Ann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lelie60
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2020 19:48

Vroeger was het toch gebruikelijk dat als je aanbouwde aan een bestaande gevel dat je dan de helft van deze gevel moest overnemen. En er werd toen geen extra nieuwe binnenmuur geplaatst. Wij hebben in 1980 aangebouwd aan een woning van 1940. De zijgevel had een dikte van 20 cm en wij dienden dan de helft ervan dus 10 cm over te. nemen + de grondwaarde eronder. De architect heeft de nodige documenten opgemaakt en de waarde berekend volgens de toen geldende waarden. Dit document werd geregistreerd maar er werd geen akte opgemaakt door een notaris. Onze welving werd dan in de bestaande zijgevel ingebracht. De muur werd dus gemeen gemaakt. Heden ten dage wordt dit niet meer gedaan onder andere voor burengeluid. Nu plaatst men dan eerst een geluidswerende isolatie en dan een nieuwe dragende muur. Stel dat onze buur een nieuwe woning wil bouwen dan kan hij deze gemene muur niet afbreken maar moet hij er een nieuwe naast plaatsen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 mar 2020 22:33

Dergelijke bouwmethode -met overname van de halve muur die er eerst stond- was indertijd gebruikelijk.
Uw muur is wel gemeenschappelijk.

Uw buurman kan intussen mogelijk een verkrijgende verjaring inroepen over de halve gemene muur
Hebben landmeter of notaris die mogelijkheid niet vermeld ?

https://www.ikgabouwen.be/de-gemene-muu ... eigenaars/


Als u ooit het huis afbreekt, zal u de muur moeten laten staan, wegens ook de muur van de buur.
Fysiek of als eigendom.
Dan wordt die of hergebruikt, of een nieuwe dragende muur ertegen geplaatst.

Reclame

Lelie60
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2020 16:42

Ik vind het eigenlijk wel straf dat een landmeter hiervan niet op de hoogte is! En nog veel straffer dat een notariaat daar volledig foutieve info over geeft terwijl een document van overname geregistreerd is. Met deze foutieve info creeren ze burenruzies.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 mar 2020 17:40

Die landmeter kan toch niet weten welke muren allemaal mandelig zijn. Voor de overname van een dergelijke muur is er GEEN notariële akte nodig. Een eigenaar of buurman kan zelfs eigenhandig een plannetje tekenen en de berekening maken van de kosten. Op internet kan je de marktprijzen terugvinden. Als beide partijen dat onderteken en je laat dat document registreren, is alles afgehandeld. Hoeft helemaal geen notaris, noch landmeter aan te pas te komen. Heb dat tientallen malen gedaan.

Lelie60
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2020 18:27

inderdaad mava. Daarom begrijp ik niet, hetgeen TS beweert, dat een landmeter en een notaris dergelijke zaken zouden zeggen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”