Geluidsoverlast door voliere buren

bosprocureur
Berichten: 6869

Re: Geluidsoverlast door voliere buren

#16 , 08 mar 2020 10:07

Ik denk, als zoiets voor de vrederechter komt, de redelijkheid toch ergens zal zegevieren.

Er is mijns inziens nog altijd een verschil tussen een haan die ver voor zonsopgang de buurt wakkerkraait, en een zwerm kanariepietjes die op klaarlichte dag toe met elkaar communiceren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 mar 2020 10:26

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 mar 2020 10:52

Moest dit uitgevochten worden voor de rechtbank, zou ik je toch willen aanraden om je toon te milderen. Enige vorm van elementaire beleefdheid naar je buur toe is zeker niet misplaatst en zal alleen maar bijdragen tot een serene oplossing.
Zelfs hier, op een forum, haal je uit met kwetsende en degenererende opmerkingen die alleen maar hebben geleid dat er nog weinigen zin hebben om je bij te staan met advies.
Sweet, als ik je de volledige historiek van die buur zou vertellen, zou je wel anders reageren. Als elementaire beleefdheid naar de buur niet leidt tot enig inzicht, zijn er wel meer mensen die hun geduld verliezen.

En advies? Ik dacht dat dit een juridisch forum was, niet een forum ter bevordering van de kanariekweek. De kern van de zaak is of op basis van de wet die woongenot garandeert er precedenten of uitspraken zijn in dit soort gevallen. Ik heb geen zin om me te verantwoorden voor de vraag.
Mevrouw,

Als ik deze reactie lees heeft u enkel problemen met de kanaries omdat u veel problemen heeft met de buurman;
waarvan het FORUM niet op de hoogte is. Forumleden doen steeds hun best ( en steken er wel wat tijd in ) om al die vragen op het forum
een degelijk antwoord te geven.
En inderdaad dit is een juridisch forum; en er zijn wel degelijk goede reacties gegeven : zie de linken. En u verantwoorden voor uw vraag, moet niet maar
de forumleden moeten zich ook niet verantwoorden voor hun reacties.
In het geval op zich van de volière van uw buur; denk ik dat weinig valt te vertellen over een mogelijke inbreuk.
Als men langs een drukke straat woont, kan men ook het lawaai van het verkeer niet laten verbieden; ondanks mensen binnen ook van de rust houden.

Bovendien merk ik u op dat die kanaries zeker geen decibels halen zoals festivals. Deze beestjes zingen, en indien de buurman zijn volière afdekt 's avonds
tot een degelijk uur 's morgens, zie ik nergens een probleem, en zeker geen wettelijke overtreding.

Reclame

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 mar 2020 11:10

Moest dit uitgevochten worden voor de rechtbank, zou ik je toch willen aanraden om je toon te milderen. Enige vorm van elementaire beleefdheid naar je buur toe is zeker niet misplaatst en zal alleen maar bijdragen tot een serene oplossing.
Zelfs hier, op een forum, haal je uit met kwetsende en degenererende opmerkingen die alleen maar hebben geleid dat er nog weinigen zin hebben om je bij te staan met advies.
Sweet, als ik je de volledige historiek van die buur zou vertellen, zou je wel anders reageren. Als elementaire beleefdheid naar de buur niet leidt tot enig inzicht, zijn er wel meer mensen die hun geduld verliezen.

En advies? Ik dacht dat dit een juridisch forum was, niet een forum ter bevordering van de kanariekweek. De kern van de zaak is of op basis van de wet die woongenot garandeert er precedenten of uitspraken zijn in dit soort gevallen. Ik heb geen zin om me te verantwoorden voor de vraag.
Mevrouw,

Als ik deze reactie lees heeft u enkel problemen met de kanaries omdat u veel problemen heeft met de buurman;
waarvan het FORUM niet op de hoogte is. Forumleden doen steeds hun best ( en steken er wel wat tijd in ) om al die vragen op het forum
een degelijk antwoord te geven.
En inderdaad dit is een juridisch forum; en er zijn wel degelijk goede reacties gegeven : zie de linken. En u verantwoorden voor uw vraag, moet niet maar
de forumleden moeten zich ook niet verantwoorden voor hun reacties.
In het geval op zich van de volière van uw buur; denk ik dat weinig valt te vertellen over een mogelijke inbreuk.
Als men langs een drukke straat woont, kan men ook het lawaai van het verkeer niet laten verbieden; ondanks mensen binnen ook van de rust houden.

Bovendien merk ik u op dat die kanaries zeker geen decibels halen zoals festivals. Deze beestjes zingen, en indien de buurman zijn volière afdekt 's avonds
tot een degelijk uur 's morgens, zie ik nergens een probleem, en zeker geen wettelijke overtreding.
Meneer,

dit klopt niet. Ik wijs enkel op de historiek, dit staat los van het fout dat de vraag in het hier en nu over zijn voliere met kanaries gaat.
Al was het iemand met wie ik het zeer goed kan vinden, dan nog zou ik een voliere die naar ons terras is gericht NIET kunnen apprecieren, zeker niet zonder voorafgaand overleg. U kan deze veronderstelling dus voor u houden.

Er spelen twee dingen: hij had een vergunning om een garage te bouwen, maar heeft er achteraf nog een voliere aangebouwd, waarvan de vraag kan gesteld of dit legaal is?
Los daarvan bestaat er een artikel 544 in het Burgerlijk Wetboek dat burenhinder behandelt, en als ik dit goed kan inschatten hangt dit van de interpretatie van een vrederechter af. Uw vergelijking met verkeer gaat niet op, gezien dit transient geluid is, en men meestal wel weet dat men aan een drukke weg woont/zal wonen.

Ik denk niet dat men moet spreken van festivaldecibels die tegen de 100db en erboven halen om reeds van inbreuk op het woongenot te spreken. We spreken hier van een voliere met vogels die geen enkel moment stil zijn. Een wettelijke overtreding is mi dus afhankelijk van de interpretatie. Iemand die naast uw huis ineens 4 hanen laat rondlopen waardoor u elke dag voor licht wakker wordt gemaakt, zal decibelgewijs wellicht geen overtreding zijn, echter zal de impact op uw levenskwaliteit wel degelijk aanzienlijk zijn.

mava105
Berichten: 22297
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 08 mar 2020 11:32

Dan is er maar één oplossing voor TS: verhuizen

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 mar 2020 11:34

Dan is er maar één oplossing voor TS: verhuizen
Wow, geweldig advies. Daar kan ik echt iets mee.
Ik zou het nog niet mijn hoofd halen om iets te doen waar de buren last van zouden hebben, zelfs niet het gras maaien op zondag.
Tegenwoordig moet het allemaal maar kunnen. Ik kan bv ook speakers in mijn tuin zetten en in de zomer van 6-20u snoeiharde techno spelen, doe maar op. Het valt toch binnen de wettelijke uren.

Franciscus
Berichten: 38629

#22 , 08 mar 2020 13:31

Overlast is overlast voor of na 6-20 dit zijn de uren die bij vrederechter worden gehanteerd - maar vaststellingen kunnen ook op ander uren.
Punt een is voldoet verblijfplaats van vogels aan bouwkundige regels
Punt twee wordt er gehandeld met de vogels
Punt drie wat heeft politie al gedaan aan vaststellingen
enz

PS elektronisch versterkte muziek daar zijn specifieke regels voor.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 mar 2020 13:43

Op dit forum zitten tal van deskundigen ( juristen, advocaten en ervaringsdeskundigen ). Deze mensen hebben reeds tal van wettelijke argumenten en adviezen gegeven ( zie linken, ook over vestigingsvoorwaarden volières en … ). Op dit forum wordt soms eens en kwinkslag gegeven, maar het over grote gedeelte is onderbouwd ( wat niet wil zeggen dat ze zich boven een rechter of actieve jurist stellen ).
Indien een TS betere rechtspraak, adviezen of wetten ( die niet gestemd zijn ) wil horen of voorgeschoteld wil krijgen is er één raad : betalende inschakelingen van die deskundigen. Kostprijs ???
Het forum kan de wetten niet veranderen op vraag van TS'ers.

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#24 , 08 mar 2020 16:09



PS elektronisch versterkte muziek daar zijn specifieke regels voor.
Zou je denken, maar nee.
Er is geen duidelijkheid in de wetgeving, wat maakt dat het terug te brengen zal zijn tot de wettelijk toegelaten decibel.
In die optiek kan ik dus evengoed de ganse dag techno via mijn speakers spelen op hetzelfde niveau, ben dan wel benieuwd hoe leuk de buren dat zouden vinden. En degenen die verkondigen dat kanaries geen lawaai kunnen veroorzaken. Er is nog wel zoiets als frequentie van geluid. Kippen kunnen bv ook luidruchtig zijn, maar dit is sporadisch. Kanaries maken de ganse dag lawaai. zonder onderbreking.

bosprocureur
Berichten: 6869

#25 , 08 mar 2020 16:26

Alle gekheid op een stokje, hebt u al eens burenbemiddeling via de gemeente/wijkinspecteur/andere geprobeerd? Ik heb zo stilaan de indruk dat hier andere problemen of oorzaken op de achtergrond meespelen .....

Anders ineens een verzoening trachten te forceren via de Vrederechter ?

mava105
Berichten: 22297
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 08 mar 2020 17:38

Deze week op Nederlands TV "De rijdende Rechter" Buren maakten al 3 jaar ruzie over een papegaai die teveel kabaal zou maken. Er werd een microfoon met geluidsmeting aangesloten en die heeft gedurende 14 dagen, dag en nacht, alle geluid opgenomen.
Uitspraak van de rechter: papegaai mag blijven gezien zijn geluid niet boven de norm uitkomt, en klagende buurvrouw kreeg de verwittiging dat ze 200 € zou moeten betalen per keer dat ze nog kwam klagen over het gefluit van die vogel.

Oude Belg
Berichten: 3192

#27 , 08 mar 2020 17:44

In de reportage bleek dat het geluid niet geproduceerd werd door de papegaai, maar door een ..... kanarie. De papegaai hield wijselijk zijn (grote) bek.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5434

#28 , 08 mar 2020 18:03

Heb je al eens een objectieve geluidsmeting gedaan? Er zijn gratis apps beschikbaar om decibelmetingen uit te voeren.

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#29 , 08 mar 2020 18:23

Alle gekheid op een stokje, hebt u al eens burenbemiddeling via de gemeente/wijkinspecteur/andere geprobeerd? Ik heb zo stilaan de indruk dat hier andere problemen of oorzaken op de achtergrond meespelen .....

Anders ineens een verzoening trachten te forceren via de Vrederechter ?
We hebben de buurman bij ons thuis uitgenodigd, maar hij is toen direct weggegaan met excuus van 'buitenvogels die maken evenveel lawaai '. Zoals gezegd zitten die niet de hele dag op 1 plaats.
Ik denk dat een oproep tot verzoening dus evenveel effect zal hebben.

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#30 , 08 mar 2020 18:28

In de reportage bleek dat het geluid niet geproduceerd werd door de papegaai, maar door een ..... kanarie. De papegaai hield wijselijk zijn (grote) bek.
Raar verhaal, gezien die twee vogels totaal andere geluiden maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”