Geluidsoverlast door voliere buren

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast door voliere buren

#1 , 07 mar 2020 13:17

Hallo,

kan iemand me vertellen wat er in de wet voorzien is over het plaatsen van een voliere in de tuin?
Onze buren hebben sinds enige tijd een voliere met kanaries in hun tuin gezet op zo'n 8 meter van de afsluiting en pakweg 11 meter.

Dit zonder enig overleg met ons, terwijl ze goed weten dat we nogal gevoelig zijn voor geluidsoverlast. Het geluid is zeer irriterend, gezien deze beesten nooit zwijgen en werkelijk constant fluiten. We kunnen het zelf binnen in de living horen met de ramen dicht.
We hebben hen erover aangesproken, maar ze willen dit niet weg doen, want 'de vogels buiten fluiten toch ook'. Uiteraard er dan niet bij stil staande, dat deze zich constant verplaatsen maar hun kanaries wel vanaf 1 plek constant lawaai maken.

Kan dit zomaar? Iedereen heeft toch recht op rustig woongenot en gebruik van de tuin.

grts
Katrien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 07 mar 2020 14:36

Over geluidsoverlast door dieren:
viewtopic.php?f=39&t=108963

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 mar 2020 15:47

Hebben ze een bouwvergunning voor die voliere?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2020 17:34

https://vanhauwood.be/vergunning-omtren ... jgebouwen/
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... een-gebouw

Is toch een eigenaardig probleem : overlast door kanaries ??? :lol:
Vanaf het donker wordt, hoort men die beestjes niet meer, en overlast men kan al vlug kleinzerig zijn.

Ik hou van vogelgeluiden maakt mijn leven echt aangenaam. 's Morgens wakker worden van zingende vogels = echt zalig
maakt mijn dag goed.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2020 19:49

Ik denk met enige zekerheid dat je bij alle vrederechters bot zal vangen.

Men kan zelfs niks doen tegen een hond die constant blaft laat staan van zo kleine vogels, ik wil elke dag wakker worden met vogel gefluit .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 07 mar 2020 20:42

Wat zou je dan moeten aanvangen met een buur die een boom in zijn tuin heeft, waarin een uil bijna elke dag tot lang na zonsondergang van katoen geeft?

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2020 21:15

https://vanhauwood.be/vergunning-omtren ... jgebouwen/
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... een-gebouw

Is toch een eigenaardig probleem : overlast door kanaries ??? :lol:
Vanaf het donker wordt, hoort men die beestjes niet meer, en overlast men kan al vlug kleinzerig zijn.

Ik hou van vogelgeluiden maakt mijn leven echt aangenaam. 's Morgens wakker worden van zingende vogels = echt zalig
maakt mijn dag goed.
Ca va, we zullen eens zien wat u nog zegt als u overdag in de tuin wil zitten en een buurman vindt dat iedereen maar mee moet genieten van zijn woordgebruik - JurecaBE-moderator hobby en knalt een voliere met 100 parkieten (waren toch kanaries? -JurecaBE - moderator naast de afscheiding. Moet ook allemaal maar kunnen zeker?
Of ik vind het leuk om met mijn deathmetal band elke dag in de tuin te repeteren, want ach ach overlast is toch maar subjectief.
Man, man jij bent ook de buur die denkt dat iedereen hem graag heeft, waarschijnlijk??

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mar 2020 21:16

Ik denk met enige zekerheid dat je bij alle vrederechters bot zal vangen.

Men kan zelfs niks doen tegen een hond die constant blaft laat staan van zo kleine vogels, ik wil elke dag wakker worden met vogel gefluit .
OK, wat als ik een voliere met 50 papegaaien naast uw slaapkamer zet? Ook top of ineens wel bedenkingen?

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mar 2020 21:18

Hebben ze een bouwvergunning voor die voliere?
Nee. Is een aanbouw aan een koterij, heel hun tuin is 1 grote kakafonie van koterijen. Weet dat ze een vergunning hebben voor die bijbouw, maar hebben er achteraf nog een voliere aangebouwd.

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mar 2020 21:20

Wat zou je dan moeten aanvangen met een buur die een boom in zijn tuin heeft, waarin een uil bijna elke dag tot lang na zonsondergang van katoen geeft?
Wij hebben een paar uilen naast ons zitten, stoort me niet, want die horen we sporadisch en worden niet door een andere lowlife marginaal in een kooi gehouden. Vogels moeten vrij zijn.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 mar 2020 22:09

we spreken hier wel van kanaries. Heeft u niet graag een kanariepietje in huis ?
Wat toch allemaal een laag bij de grond reacties. En dierenliefhebbers als marginaal afschilderen ?
Misschien een topic starten omtrent scheldtirades.
Ik woon zelf tussen buren zoals u.

lukasi
Berichten: 1147

#12 , 08 mar 2020 07:23

Moest dit uitgevochten worden voor de rechtbank, zou ik je toch willen aanraden om je toon te milderen. Enige vorm van elementaire beleefdheid naar je buur toe is zeker niet misplaatst en zal alleen maar bijdragen tot een serene oplossing.
Zelfs hier, op een forum, haal je uit met kwetsende en degenererende opmerkingen die alleen maar hebben geleid dat er nog weinigen zin hebben om je bij te staan met advies.

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 mar 2020 08:45

we spreken hier wel van kanaries. Heeft u niet graag een kanariepietje in huis ?
Wat toch allemaal een laag bij de grond reacties. En dierenliefhebbers als marginaal afschilderen ?
Misschien een topic starten omtrent scheldtirades.
Ik woon zelf tussen buren zoals u.
Dierelliefhebbers stoppen vogels niet in kooien. Ik geef in de winter zelf eten aan wilde vogels en zie dat ze water hebben, dat is wat echte dierenliefhebbers doen.

Katrien80
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 mar 2020 08:49

Moest dit uitgevochten worden voor de rechtbank, zou ik je toch willen aanraden om je toon te milderen. Enige vorm van elementaire beleefdheid naar je buur toe is zeker niet misplaatst en zal alleen maar bijdragen tot een serene oplossing.
Zelfs hier, op een forum, haal je uit met kwetsende en degenererende opmerkingen die alleen maar hebben geleid dat er nog weinigen zin hebben om je bij te staan met advies.
Sweet, als ik je de volledige historiek van die buur zou vertellen, zou je wel anders reageren. Als elementaire beleefdheid naar de buur niet leidt tot enig inzicht, zijn er wel meer mensen die hun geduld verliezen.

En advies? Ik dacht dat dit een juridisch forum was, niet een forum ter bevordering van de kanariekweek. De kern van de zaak is of op basis van de wet die woongenot garandeert er precedenten of uitspraken zijn in dit soort gevallen. Ik heb geen zin om me te verantwoorden voor de vraag.

lucas123
Berichten: 483

#15 , 08 mar 2020 09:09

Zie zeker de link die ik geef in #2. Als je daarin blijft doorklikken op alle andere links, kan je lezen dat er wel degelijk precedenten/uitspraken zijn van vrederechters die de geluidsoverlast van dieren aan banden leggen.
Ik ben ook dierenliefhebber, maar krijg het zelf behoorlijk op mijn zenuwen van een haan van buren die als het nog donker is reeds begint te kraaien. Ik kan u dus goed begrijpen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”