Parkeren voor iemand garage.

Boldmen
Topic Starter
Berichten: 17

Parkeren voor iemand garage.

#1 , 14 aug 2008 21:08

Hallo iedereen,
Ik heb dus een klein appm.met een garage,mijn garage is prive.
Doch de grond voor mijn garage is gemeenschappelijk,er liggen waterleidingsbuizen onder mijn garage en de grond ervoor.
Nu,als ik morge beslis om mijn wagen niet alle dagen meer te gebruiken en bv met het openbaar vervoer naar het werk te rijden.
Mag er dan zomaar iemand voor mijn garage gaan staan,als ik mijn wagen ineens nodig heb,moet ik er toch uit kunnen geraken?(ten alle tijden)
Als de persoon van de garage naast mij afwezig is dan staan daar meestal andere personen uit het appartements gebouw geparkeerd,en ook soms bezoekers.
Mvg,
Boldmen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 aug 2008 11:25

“Art.577-4...Het reglement van medeëigendom moet bevatten :1° de beschrijving van de rechten en plichten van iedere medeëigenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ‘de grond voor mijn garage is gemeenschappelijk’ leid ik af dat die grond behoort tot de ’gemeenschappelijke gedeelten’ van het gebouw en dus eigendom is van de ‘vereniging van medeeigenaars’.Onderzoek dus zorgvuldig wat het reglement van medeeigendom hierover bepaalt.

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken...”(B.W.).

Ook de ‘vereniging van medeeigenaars’ is uw nabuur en wanneer ‘zomaar iemand voor uw garage kan gaan staan‘ heeft uw erf(=garage) geen voldoende toegang tot de openbare weg.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

yves111
Berichten: 45

#3 , 20 aug 2008 08:47

Een vriend van het werk zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Hij woont vlak bij een voetbalstadium en regelmatig staan er auto's voor zijn garage.
Als hij daarvoor belt naar de politie zijn er 2 mogelijkheden
1- Moet hij UIT zijn garage dan laten ze de wagen wegslepen
2- Moet hij IN zijn garage dan komen ze zelfs nog niet eens kijken

Reclame

michel-
Berichten: 13

#4 , 18 okt 2008 14:22

Inderdaad Yves111, wij hebben hier hetzelfde probleem. Indien er een auto onrechtmatig voor je (gemeenschappelijke) garage staat, onmiddellijk de politie bellen en zeggen dat je dringend weg moet met de wagen. Dat is jammer genoeg de enige oplossing. Parkeer je je auto voor een garage waarin geen auto's staan, dan kan je daar - bij wijze van spreken - eeuwig blijven staan, zonder dat de eigenaar(s) van de garage de foutief geparkeerde auto kunnen laten wegslepen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 18 okt 2008 19:55

Als hij daarvoor belt naar de politie zijn er 2 mogelijkheden
1- Moet hij UIT zijn garage dan laten ze de wagen wegslepen
2- Moet hij IN zijn garage dan komen ze zelfs nog niet eens kijken
in beide gevallen moeten ze komen en slepen
tenzij de nrplaat op de poort staat is het verboden om voor die poort te staan
of ge in of uit moet maakt geen verschil
zelfs als ge niet wegmoet, moeten ze komen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

dieke
Berichten: 1299

#6 , 18 okt 2008 20:03

sniper: ben je daarvan overtuigd? Toen ik nog in stad Antwerpen woonde en een garage had met toegang tot de openbare weg, was het nochtans van 't zelfde: moet je erIN, forget it. Moet je erUIT, slepen ze wel (maar dan nog erg aarzelend, eerst proberen ze vanalles en nog wat om de eigenaar te vinden zodat die zelf nog kan wegrijden).

TS: heeft die garage directe toegang tot de openbare weg? Indien niet, denk ik dat bovenstaande opmerking weinig zal opleveren voor u.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 18 okt 2008 20:53

als de garage uitgeeft op de straat, mag er niemand voor staan
dan moeten ze komen en evt slepen (of de eigenaar vinden)

op privé ligt het anders
dan kan je zelf laten slepen op eigen kosten en later via de rechtbank proberen je geld terug te krijgen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

michel-
Berichten: 13

#8 , 19 okt 2008 11:20

Sniper, in Hasselt is het zo dat ze enkel mogen wegslepen indien je UIT je garage moet. Indien je in je garage moet mogen ze NIET wegslepen. Al verschillende keren meegemaakt.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 19 okt 2008 20:32

Sniper, in Hasselt is het zo dat ze enkel mogen wegslepen indien je UIT je garage moet. Indien je in je garage moet mogen ze NIET wegslepen. Al verschillende keren meegemaakt.
in België is het nogthans anders
en de laatste keer dat ik keek lag Hassel nog steeds in België (of is de limburg dan toch buitenland :) )
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 06 dec 2008 19:06

het belemmeren van IN of UIT is strafbaar en de politie MOET optreden - als de politie niet wil vraag hun officier aan de lijn - ik hoop dat die de wet dan kent - wanneer niet opgetreden stuur eens een briefje naar de korpschef.
Dat is in verschillende korpsen blijkbaar een 'Urban Legend'

en blijkbaar staan die op de koop toe nog op sommige sites van piolitiediensten oa Hekla --- foei

Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.

artemis
Berichten: 3294

#11 , 07 dec 2008 11:49

Wij hebben ook een garage en hier (in Antwerpen) laat de politie ook enkel wegtakelen als je UIT je garage moet en nooit als je er IN moet.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#12 , 07 dec 2008 20:46

zelfs in antwerpen moeten de Belgische wetten gevolgd worden, ook door de politie

eigenlijk moet je zelfs niet zeggen of je erin of eruit moet
je moet gewoon melden dat een voertuig de inrij naar een garage belemmert en dat het moet verwijderd worden
ze hebben er geen zaken mee wanneer je die inrij nodig hebt

om maar te zeggen
een waargebeurd voorbeeld
bij ons in blankenberge stond er een auto voor de inrij
ik bel en vraag om hem te laten verplaatsen
de politie vraagt of ik weg moet of niet
mijn vrouw was hoog zwanger, en ik wist niet waanneer we wegmoesten
"bel dan maar als ge weg moet"
ik heb me ff boosgemaakt en toen zijn ze toch gekomen

ander waargebeurd voorbeeld
bij ons in blankenberge stond er een auto voor de inrij
ik bel en vraag om hem te laten verplaatsen
de politie vraagt of ik weg moet of niet
ik zeg dat ik van wacht ben bij de ontmijningsdienst en dat ik op dringende missie moet kunnen vertrekken
"bel dan maar als ge weg moet"
de volgende dag met de interventiewagen van de ontmijners naar het politiebureel gegaan en voor de inrij van het politiebureel
ik heb toen binnen geweest en mijn gedacht gezegd
daarna zijn ze steeds zonder extra vragen komen takelen

moraal van het verhaal

interpretatie is niet toegestaan
als er een overtreding is, moet er ingegrepen worden
met de politie moet je niet altijd vriendelijk zijn en altijd ja knikken
zij zijn er om ons te dienen
niet omgekeerd
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 08 dec 2008 19:19

zoals ik reeds heb gezegd en dat is al jaaren zo - binnen of buiten heeft geen belang - u hebt het genot van de garage

Er zijn reeds verschillende gemeenten veroordeeld tot betalen schadevergoeding
vb u mag uw wagen niet in de garage parkeren maar op straat - botsing - gemeente mee aansprakelijk

men breekt in uw wagen in -- gemeente mee aansprakelijk

daar is voldoende rechtspraak over

dus bel politie oudaan - blauwe lijn 0800.12312 - leg zaak uit vraag verantwoordelijke - men zal nu wel optreden ...
opgelet : redenering geldig op openbare weg -
optreden op niet openbare weg hangt af van waar juist en veldwetboek van toepassing - boete of niet -- takelen of niet (door politie) -- dan is het niet zo eenduidig

Je kan er dan ook wel wat aan doen door te zorgen dat er duidelijk aangegeven regels zijn art 87 8° veltwetboek - privaat parking enkel voor klanten - bewoners enz en vb het aldaar door de gemeenschap van eigenaars in voege gebracht reglement

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”