Storende bomen agrarisch gebied

Samydmd93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Storende bomen agrarisch gebied

#1 , 02 mar 2020 00:04

Hallo iedereen,

Ik zit met een zeer lastig probleem, namenlijk dat mijn woning naast een agrarisch gebied ligt, de bomen zijn tientalle meters hoog en behoren tot eigendom van de buur zijn tuin. De takken van de naaldbomen hangen boven mijn woongedeelte en al de naalden vallen op mijn dak/dakgoten/terras/zwembad. We hebben proberen alles op te kuisen, maar ze vallen telkens weer met grote hoeveelheden. Bijgevolg is dit zeer hinderlijk. De buur weigert het nodige te doen en nu weten we geen raad meer ? Wat zegt de wet hier op ? Advies ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 mar 2020 09:16

Hoever staat die bomen van de scheidingslijn? Hoe oud zijn ze al? Overhangende takken moet buurman inkorten. Als hij niet vrijwillig wil zal dar vrederechter moeten worden

Samydmd93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2020 10:49

De kortste boom staat op 3,5m van de grens en de bomen zijn zeker 100jaar oud volgens mij.

Reclame

lukasi
Berichten: 1147

#4 , 02 mar 2020 18:15

M.a.w. u hebt eigenlijk geen grond voor uw klacht want ze staan minstens al 3.50 meter van de grens en het wettelijk minimum is 2 meter. Bovendien zijn ze volgens u al zeker 100 jaar oud, wat impliceert dat de architect van uw woning, terras en zwembad geen rekening heeft gehouden met de impact van deze bomen.
Enkel als de takken overhangen kan je via de rechtbank en met argumenten misschien bekomen dat deze worden ingekort.

Samydmd93
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2020 19:27

Bedankt voor de reactie, wij vragen uiteraard niet dat de bomen verwijderd worden, maar dat de takken boven ons eigendom gesnoeid worden. Het zwembad is geplaatst in de jaren 70 door 1 van de voorgaande eigenaars en is in bouwovertreding. Is er zekerheid dat dit via een vrederechter kan lukken ? Zet ik mijn eigen in de problemen als ze gaan beginnen verder zoeken met dat zwembad ? De naalden vallen echt wel met overvloed overal en ik overdrijf niet als ik zelf zeg dat de dakgoten verstopt raken.
Alvast bedankt

johangel
Berichten: 90

#6 , 02 mar 2020 23:03

Een kozijn van mij hield enkele schapen in zijn grote tuin; Een buur legde klacht neer omdat die schapen te veel lawaai maakten. Politie kwam een onderzoek doen en kwam tot de vaststelling dat die schapen geen probleem waren: schapen mogen blaten...
Maar toen kwam de aap uit de politiemouw: het schuilhok van de schapen was niet vergund, stond in zonevreemd gebied en blablabla en moest afgebroken worden;
Gevolg bye bye schapen....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”