samenvoegen appartement en studio tweede verblijf

Nout
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samenvoegen appartement en studio tweede verblijf

#1 , 23 feb 2020 01:00

Wij bezitten een appartement als tweede verblijf. De kelderstudio in hetzelfde gebouw wordt verkocht omdat die niet meer aan de stedebouwkundige regelgeving zou voldoen als zelfstandige woongelegenheid (plafond 6cm te laag). Moet ik, om een dubbele tweede verblijftaks te vermijden, deze ruimte op één of ander manier koppelen aan ons -niet aanpalend- appartement? Gas/water/electriciteits tellers verbinden? K.I. samenvoegen? Of moet ik sowieso geen dubbele belasting tweede verblijf betalen? We kopen de kelderstudio als berging en owv de tuin, er is wel een keukentje en een badkamer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 feb 2020 09:15

Je zal dat wel aan de gemeente moeten vragen om uitsluitsel te krijgen.
Is er geen mogelijkheid de vloer 6 cm te laten verlagen?
Heb dat ooit gedaan met een horecazaak in Luik. Een dergelijke zaak moet ook een minimum hoogte hebben (2.60 m). We misten er 4 cm, en hierdoor werd de zaak afgekeurd en mocht niet meer open gaan.. Heb de vloer laten uitbreken, en een paar cm van de grond weggraven, en een nieuwe gewapende betonnen ondervloer laten gieten, die dan ook onmiddellijk gepolierd werd. Zo ontstond er een nieuwe vloer, zonder tegels. Hij ligt er vandaag de dag nog steeds.
Als je hem wil gebruiken als berging, zal je keuken en badkamer definitief moeten uitbreken en aan uw gemeente een bestemmingswijziging aanvragen.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 23 feb 2020 11:52

De VME zal wel niet akkoord gaan om de quotiteit te verlagen. Ook zou het mij verwonderen dat ze het KI zouden herzien... zoals gesteld zal je dit moeten navragen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”