Burenconflict

Hannne
Topic Starter
Berichten: 5

Burenconflict

#1 , 15 feb 2020 21:49

Wij worden al enkele jaren wakker gemaakt door onze buren. Ouders en kinderen stampen/springen op de trap, lopen op de overloop, ruim voordat onze wekker af gaat. We spraken hen hierover aan. Ook in de zomer in de tuin maken zij heel veel lawaai, gillen ipv praten. Vorige zomer hebben we een keer over de schutting geroepen dat het genoeg moet zijn. De buurvrouw schakelde daarop de wijkagent in. Onze dochter mag niet meer met de buurmeisjes spelen. De wijkagent begrijpt ons probleem, maar kan de buren niet dwingen om rustiger te zijn. Vandaag, zaterdag, werden wij alledrie om 6 uur wakker door geluiden van de buren. Ik stuurde hen een bericht, zij beweren dat ze stil zijn, dat wij hen niet kunnen horen. Tegelijk bevestigen zij wel dat één van de kinderen wakker is en naar beneden ging.
Onze dochter werd vorige week opgenomen in het ziekenhuis na bewustzijnsverlies , geen oorzaak te vinden. Het enige dat wij kunnen doen om een nieuwe aanval te vermijden, is voldoende slapen...
Welke stappen kunnen wij nog ondernemen om hen te laten inzien dat ze ons heel erg storen? Dat onze gezondheid er onder begint te lijden?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2666

#2 , 15 feb 2020 21:54

Normaal gebruik van hun woning, valt niets tegen te doen.
Je kan enkel praktische oplossingen zoeken voor de eigen woning. Voorbeeld: Dochter in een kamer leggen die het verst verwijderd is van de trap.

KJ86
Berichten: 2666

#3 , 15 feb 2020 22:01

Uw eigen woning verbouwen en akoestisch isoleren. Wel een professionele firma zoeken want is moeilijk en vraagt veel kennis. Dat zal ook niet goedkoop zijn.

Reclame

Hannne
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 15 feb 2020 22:13

Dankjewel voor de reacties. Spijtig genoeg horen wij de buren in elke kamer...
Ik zocht al naar extra isolatie, maar blijkbaar is er geen garantie op succes omdat de fundering tegen elkaar zit. De buren hadden hier ook isolatie tussen moeten steken bij het bouwen, maar ik weet niet of dit verplicht is.

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 15 feb 2020 22:21

Je kan misschien eens burenbemiddeling overwegen.
En goede oordoppen doen ook wonderen. Ik ben tijdens mijn slaap enorm gevoelig aan geluid en licht, maar sinds ik siliconen oordoppen draag, word ik nergens meer wakker van, sliep ik zelfs door de rookmelder heen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

KJ86
Berichten: 2666

#6 , 15 feb 2020 22:28

Isolatie steken is op zich niet verplicht, maar je moet wel de norm halen, de fundering wordt ontkoppeld om op zeker te spelen. De norm is totaal niet streng, waardoor je zonder te ontkoppelen er meestal ook wel zult geraken. Zeker als de funderingsplaat voldoende dik is.

Moeilijke procedure en dure expertises, beter niet aan beginnen. In zo'n geval kan je best uw huis verkopen en ergens anders opnieuw beginnen.

mava105
Berichten: 22297
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 feb 2020 09:34

Bij sociale woningen wordt, om goedkoop te bouwen, al eens een loopje met de voorschriften genomen, door bvb te bouwen op 1 (één) grote doorlopende funderingsplaat. Dat is nefast voor het geluid.
Ik heb destijds verschillende woningen en appartementen geluidsarm gemaakt. Veel werk en duur, maar het resultaat loont. Werd telkens bewezen door geluidstesten (door erkend labo) achteraf.
Een van mijn huurders was ooit een bekende zanger, die nu in Zuid-Afrika woont.. Hij huurde een totaal gerenoveerd appartement.
Na enige tijd wenste hij er een muziekstudio te maken, om zelf plaat/ CD opnames te maken. Gezien de zolder nog vrij was werd die dan grondig aangepakt. Dak was al vernieuwd en de thermische isolatie ervan was voorzien. Na enige aanpassingen werd heel de zolder geluidsdichte gemaakt, zowel van onderuit als via het dak. Hij was zeer tevreden met het resultaat en heeft er verschillende CD's opgenomen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”