afschermdoek balkon

Clinto
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

afschermdoek balkon

#1 , 13 feb 2020 21:18

Mijn zoon heeft indertijd een appartement gekocht op het eerste verdiep. Het balkon is vrij groot toch een 3.5 lang op 2,5 breed. Nu had hij er al langer last van dat wanneer hij met zijn vriendin bij mooi weer op het balkon zit de onderste buurman steeds staat te gluren. Nu heeft mijn zoon er niet beter op gevonden dan een balkondoek tegen de metalen balkonafsluiting te plaatsen. De buurman haalt dit steeds boven op de algemene vergadering van eigenaars en syndicus. Echter doet de buurman ook maar vanalles zonder toestemming zoals een camera tegen het gebouw hangen, afvoerbuizen bijleggen in de kelder. Wanneer mijn zoon dit aanhaalt doet de syndicus niets. De laatste vergadering heeft de buurman weer gesproken en gedreigd met gerechtelijke stappen tegen de balkondoek want volgens hem stemt deze doek niet overeen met het algemene uitzicht van de appartementen. Nochtans is deze deftig geplaatst en met neutrale kleur.
Mijn vraag.

1 Is het niet de plicht van de syndicus om op te treden tegen de buurman die een camera hangt en afvoerbuizen bijlegt in de kelder door gaten in de keldermuur te boren?
2 Wat met die doek mag deze er niet hangen?
3 Wat als mijn zoon de doek van de balkonafsluiting verwijderd maar dan bvb bloembakken met stokken in en daartussen een doek gespannen zet op een 30 cm van de balkonafsluiting?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 feb 2020 09:33

eerst even een vraagje. Hoe kan de onderbuur zien wat er op het balkon boven hem gebeurd?
Die doeken kunnen geweigerd worden omdat ze het uniforme uitzicht van het gebouw verstoren.
Het is echter aan de syndicus hiertegen, en tegen al de andere overtredingen op te treden
Als hij dat niet doet , is get tijd voor de VME een nieuwe syndicus te zoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 14 feb 2020 14:17

Zonder toelating van de VME mag je dergelijke zaken niet plaatsen.
Ook mogelijk problemen met ruimtelijke ordening.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Clinto
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2020 11:56

@ Mava
De onderbuur kan zien wat mijn zoon op zijn balkon doet wanneer hij achteraan in zijn tuintje staat te gluren achter zijn tuinhuisje. Onderbuur woont op gelijkvloers. Onderbuur klaagt over alles zelfs als de raam wordt opengezet voor verluchten. Zelf heeft hij destijds wel rolluiken laten plaatsen terwijl dit nooit op de algemene vergadering geweest is. Kunnen hier nog stappen tegen ondernomen worden? Rolluiken zijn er al wel 7 jaar?
Volgend antwoord mis ik wel wat als zoon doek verwijderd maar een 0.5 m van balkonafsluiting bloembakken zet met een doek ertussen. Kan men hier iets tegen doe want dit is toch op privéterrein?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2020 12:08

@ Mava
De onderbuur kan zien wat mijn zoon op zijn balkon doet wanneer hij achteraan in zijn tuintje staat te gluren achter zijn tuinhuisje. Onderbuur woont op gelijkvloers. Onderbuur klaagt over alles zelfs als de raam wordt opengezet voor verluchten. Zelf heeft hij destijds wel rolluiken laten plaatsen terwijl dit nooit op de algemene vergadering geweest is. Kunnen hier nog stappen tegen ondernomen worden? Rolluiken zijn er al wel 7 jaar?
Volgend antwoord mis ik wel wat als zoon doek verwijderd maar een 0.5 m van balkonafsluiting bloembakken zet met een doek ertussen. Kan men hier iets tegen doe want dit is toch op privéterrein?
Clinto,

Dat de buurman gluurt vanuit de beneden liggende tuin, is niets onwettelijks aan. Ogen heeft men gekregen om te zien. Kan natuurlijk wel storend overkomen,
hetzelfde als mensen met verrekijkers.

Wat betreft het doek : indien achterzijde gebouw zie ik persoonlijk weinig problemen. Indien wel dan zou ik voorstellen een opspandoek te plaatsen los van de balustrade.
( een soort paravent ). Er bestaan er die u dagelijks terug kunt oprollen of verwijderen. Schaduwdoeken of zeilen. Daar is wettelijks niets tegen in te brengen.
Zou er toch niet wakker van liggen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2020 12:40

ZIE OP GOOGLE : oprolbare windschermen uittrekbare zonne-windschermen

Clinto
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2020 10:00

Zoon ligt er niet wakker van maar buurman staat altijd op de kijk. Nodigt mijn zoon mensen uit op het balkon staat hij te gluren en verschijnt er de dag nadien een brief onder de bus dat hij stappen gaat ondernemen. Zoon kan balkon niet opkomen of hij staat te gluren. Nu met die doek heeft hij tijdens laatste vergadering heeft hij weer gedreigd juridische stappen te ondernemen tegen mijn zoon betreffende het scherm. Syndicus laat ook alles maar begaan. Zo is er nooit op de vergadering gezegd dat er rolluiken mochten komen bij hem,maar ze zijn er wel gehangen enkele jaren geleden. Wat kan hier tegen gedaan worden? Kan mijn zoon eisen dat deze verwijderd worden. Hetzelfde met tuinhuisjes in zijn tuin of de haag die voor appartement stond en die hij heeft uitgedaan tegen de straatkant. Trouwens balkondoek is achteraan appartement en daar grenst een groene zone aan dus niemand heeft daar last van buiten die buurman.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 feb 2020 10:17

Doe gewoon verder en laat buurman maar dreigen. Hij zal waarschijnlijk nooit naar de rechtbank stappen, en doet hij dat toch, kan je daar altijd nog de verwijdering van zijn rolluiken vragen. Kan zonder een advocaat.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 feb 2020 10:21

Nodigt mijn zoon mensen uit op het balkon staat hij te gluren en verschijnt er de dag nadien een brief onder de bus dat hij stappen gaat ondernemen.
Waarom? Welke reden geeft de buurman om stappen te ondernemen? Bezoek ontvangen is alles behalve verboden...
Nu met die doek heeft hij tijdens laatste vergadering heeft hij weer gedreigd juridische stappen te ondernemen tegen mijn zoon betreffende het scherm.
Daar heeft hij mogelijk wel een punt. Zo'n doek kan het uitzicht van het gebouw weldegelijk verstoren. Maar als de syndicus er geen bezwaar tegen maakt, zie ik het probleem niet echt.
Syndicus laat ook alles maar begaan. Zo is er nooit op de vergadering gezegd dat er rolluiken mochten komen bij hem,maar ze zijn er wel gehangen enkele jaren geleden. Wat kan hier tegen gedaan worden? Kan mijn zoon eisen dat deze verwijderd worden.
Ja. Vragen staat vrij. Als die rolluiken tegen de regels zijn, kan daar zeker klacht tegen ingediend worden. Maar wat hebben de rolluiken van de buur met de doek van uw zoon te maken? Tenzij je er een "als ik niet... mag, dan mag hij ook niet..." spelletje wenst van te maken, maar dat brengt voor niemand zoden aan de dijk.
Trouwens balkondoek is achteraan appartement en daar grenst een groene zone aan dus niemand heeft daar last van buiten die buurman.
Speelt weinig rol of iemand er "last" van heeft. Als het niet mag, mag het niet. Als ik op een lege autosnelweg om 4 uur 's nachts 180 rij, heeft daar ook niemand last van, maar als ze staan te flitsen, moet ik wel de boete betalen.

Dus om samen te vatten:

1. Buur van uw zoon kijkt soms als hij op zijn terras zit. Daar kan je niets tegen doen. Mensen mogen nu éénmala kijken. Maar je geeft zelf aan dat uw zoon het zich niet aantrekt. Dus wat is dan het probleem?
2. Buur klaagt als er bezoek komt??? Vreemd. Ik zou wel eens willen weten wat het argument van de buurman is tegen dit bezoek? Wat doen zij dan dat hem zo stoort?
3. Zoon wil een doek hangen: als dit tegen de regels is, kan dit aangevochten worden. Of iemand er al dan niet "last" van heeft, speelt weinig rol.
4. Alle zaken die de buurman op zijn beurt zou gedaan hebben en die niet mogen, zijn voer voor een andere discussie. Het is hier geen oog om oog, tand om tand.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Clinto
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2020 12:43

Beste Wizard Gandalf. Als de buurman mijn zoon aanspreekt op overtredingen die hij zou begaan mbt dat appartement dan denk ik ook dat de aanspreker zich ook aan de regels van mede-eigendom moet houden. Dus wel oog om oog tand om tand. Vindt u dat dan onlogisch? Vreemde interpretatie van u vind ik.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 feb 2020 13:59

Ik zeg niet dat die buurman zomaar alles mag doen. Ik zeg enkel dat zijn "overtredingen" niet relevant zijn in de beschuldigingen naar uw zoon toe. Een rechter die als verdeding te horen krijgt: "Jamaar, de tegenpartij doet ook dit of dit en dat mag toch ook niet?" zal daar in veel gevallen niet mee kunnen lachen...

Antwoord eerst eens op de belangrijkste vraag in mijn bericht: WAAROM zou de buurman stappen ondernemen? Wat heeft uw zoon volgens de buurman dan wel gedaan, dat deze laatste meent juridische stappen te kunnen ondernemen?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”