Verrekening kosten

Viking
Topic Starter
Berichten: 2

Verrekening kosten

#1 , 08 aug 2008 07:39

Plots duiken er facturen op van enkele jaren geleden en die betrekking hebben op diensten (advocaat, poetsvrouw,...) die geleverd werden ten tijde dat ik nog geen eigenaar was van een appartement. Kunnen die zomaar aan de nieuwe eigenaar voorgelegd worden om (deels) mee te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 08 aug 2008 07:55

De syndicus dient jaarlijks aan de AV de "rekeningen" voor goedkeuring voor te leggen. Normaal worden deze rekeningen, eventueel na correctie, goedgekeurd en ontvangt de syndicus "kwijting" voor zijn beheer.
Bij overdracht ( vb. verkoop ) zal de notaris bij de syndicus de stand van de rekeningen opvragen betreffende het over te dragen pand en zal hij zorgen voor de verrekening met de koper.
Het is dus niet normaal dat u als nieuwe eigenaar nog "opgedoken" rekeningen uit het verleden zoudt ( mee ) moeten betalen.

Viking
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 aug 2008 10:47

Voor alle duidelijkheid: het betreffen facturen die de dienstverleners (advocaat, poetsvrouw) nù pas bij de syndicus binnenleveren en betrekking hebben op diensten en handelingen die voltooid werden voor dat ik eigenaar ben geworden.

Naast het feit de opvolging van de diensten door de syndicus bekritiseerd kan worden, is de maar de vraag of dergelijke "nieuwe" facturen van oude diensten aan een nieuwe eigenaar gepresenteerd kunnen worden.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 08 aug 2008 11:24

M.i. dient u niet mee te betalen in gemaakte "kosten" vooraleer u eigenaar werd van het desbetreffende pand. Dat de facturen en rekeningen laattijdig zijn binnengeleverd bij de syndicus, is een probleem tussen de "leveranciers" en de syndicus die optreedt als vertegenwoordiger van de (toenmalige) Vereniging van Mede-eigenaars, dus ZONDER u.
Zij dienen m.i. voor deze kosten in te staan.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 08 aug 2008 11:33

De syndicus is volgens de wet momenteel enkel verplicht om een minimale kasboekhouding te houden. Dus enkel de werkelijk uitgevoerde inkomsten en uitgaven te verantwoorden. dat komt erop neer dat hij enkel de bewegingen, gestaafd door een bankrekeninguittreksel, moet vermelden.

In het wetsvoorstel NYSSENS-HAMAL is in principe voorzien dat de boekhouding van het type "vastlegging" zal zijn.

Dit houdt in dat de beslissingen van AV reeds aanleiding zullen geven tot een boeking ("vastleggen van fondsen voor bepaalde werken"), aangepast worden bij het bestellen, ontvangst van de factuur en defintief geboekt bij de betaling van de factuur. Het is enkel de laatste fase die momenteel verplicht is.

Maar opgelet eens de syndicus toch aan vastlegging doet (vb: facturen vermelden die pas het jaar daarop werden ontvangen/betaald) moet hij consequent zijn en dit doen voor alle facturen.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 08 aug 2008 11:50

Daarom is het zo belangrijk dat de syndici zich opstellen als mensen die ook iets snappen van boekhouding. Dit betekent, zoals Luc het verwoordt, dat "vastleggingen" of verplichtingen of engagementen, hoe men het ook noemt IN DE BOEKHOUDING worden genoteerd. Anders komt men aan het einde van de rit (!) bedrogen uit. Dan vallen de figuurlijke "lijken" uit de kast en daar kunnen alleen de mede-eigenaars schade door lijden.
Daarom is het ook zo belangrijk dat elk jaar een "begroting" wordt goedgekeurd, waarbij een raming wordt gemaakt van de kostprijs van de tijdens het volgende boekjaar uit te voeren werkzaamheden.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 08 aug 2008 18:30

Plots duiken er facturen op van enkele jaren geleden en die betrekking hebben op diensten (advocaat, poetsvrouw,...) die geleverd werden ten tijde dat ik nog geen eigenaar was van een appartement. Kunnen die zomaar aan de nieuwe eigenaar voorgelegd worden om (deels) mee te betalen?
Bij overdracht van een kavel is het "moment van opeisbaarheid" van groot belang. Opeisbaar betekent niet des facto het moment dat de syndicus in zijn afrekening of provisieopvraging het bedrag (gedeeltelijk) aan de eigenaars opvraagt. Neen, een betaling van een uitgevoerde opdracht wordt pas ten opzichte van de VME opeisbaar op het moment dat de leverancier, advocaat,... zijn factuur/ereloonstaat aan de VME/syndicus aanbiedt.

Het kan dus perfect zijn dat bvb. een architect morgen een opdracht uitvoert doch pas na 2 jaar zijn ereloonstaat stuurt. Niettegenstaande de opdracht reeds 2 jaar geleden werd uitgevoerd, is de betaling maar opeisbaar na ontvangst van z'n staat van ereloon.

Opletten dus.

Wanneer een syndicus facturen,... die hij al maanden of misschien langer in zijn bezit heeft, pas veel later in de afrekening opneemt, dan dient uiteraard te worden nagekeken of ze bij overdracht reeds opeisbaar waren geworden om te kunnen uitmaken of ze ten laste van de nieuwe koper dan wel van de verkoper vallen/vielen. Dit natuurlijk onder voorbehoud van bedingen die mogelijk in de compromis werden opgenomen. Ik heb hierover vorig jaar ergens een beknopt artikel geschreven. Diegene die hiervan kopie wenst mag me een mailtje sturen met zijn/haar mailadres waarna ik doorstuur. Mvg.

bamboeka
Berichten: 110

#8 , 08 aug 2008 18:43

Ik dacht dat bij elke verkoop de notaris de verplichting heeft de syndicus te contacteren en dat deze gehouden is om dat mede te delen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 08 aug 2008 20:44

In de huidige stand van zaken is de syndicus niet verplicht de datum van de factuur op te nemen in de afrekening die hij voorlegt.

Maar als men inzage van de stukken vraagt kan men de datum van de factuur te weten te komen. Op die manier kan men bepalen wanneer zij opeisbaar was.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 09 aug 2008 09:56

“Art.577-11.§ 1. In geval van eigendomsoverdracht van een kavel, is de optredende notaris gehouden, bij ter post aangetekende brief, aan de syndicus van de vereniging van medeëigenaars een staat te vragen van :1° de kosten van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering voor de datum van de overdracht heeft besloten, maar waarvan de betaling pas nadien opeisbaar wordt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘de kosten...waartoe de algemene vergadering...heeft besloten’ vereist niet dat de verbintenissen daartoe reeds zijn aangegaan.

Onderzoek of uw optredende notaris voornoemde staat gevraagd heeft en zo ja of de geleverde staat de betwiste diensten vermeldde.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Pedro
Berichten: 735

#11 , 09 aug 2008 11:43

“Art.577-11.§ 1. In geval van eigendomsoverdracht van een kavel, is de optredende notaris gehouden, bij ter post aangetekende brief, aan de syndicus van de vereniging van medeëigenaars een staat te vragen van :1° de kosten van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering voor de datum van de overdracht heeft besloten, maar waarvan de betaling pas nadien opeisbaar wordt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘de kosten...waartoe de algemene vergadering...heeft besloten’ vereist niet dat de verbintenissen daartoe reeds zijn aangegaan.

Onderzoek of uw optredende notaris voornoemde staat gevraagd heeft en zo ja of de geleverde staat de betwiste diensten vermeldde.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Het wettelijk opvragen van de info door de notaris neemt niet weg dat er zich veel discussies/problemen blijven voordoen. Deze stellen zich vooral in het feit dat de info maar pas door de notaris wordt opgevraagd wanneer de verkoopscompromis al lang getekend is. Aangezien heel veel mensen goedgelovig zijn en weinig of niets van appartementsmede-eigendom afweten, gaan zij verder op de verkeerde/onvolledige informatie die ze van de verkopers en/of vastgoedmakelaars krijgen. Dit maakt dat ze later dikwijls gebonden worden tot het betalen van niet voorziene kosten. Dit leidt soms tot financiële rampen voor de nieuwe eigenaars.

Daarenboven laten helaas veel te veel syndici na om op de brief van de notaris te antwoorden (met alle respect maar dit gebeurt vooral bij kleinere professionele syndicikantoren maar nog meer bij eigenaars/syndici).

En of dat nog niet genoeg is, laten ook veel te veel notarissen wel eens na om (tijdig) de informatie bij de syndicus op te vragen. Zo heb ik kennis van zeer veel dossiers waarbij de notaris de dag voor of de dag zelf van het verlijden van de akte per fax aan de syndicus de info opvroeg. Wanneer deze niet antwoordde dan vermeldde de notaris conform de bepalingen in het burgerlijk wetboek dat hij de info aan de syndicus had opgevraagd doch dat deze had nagelaten deze door te geven.

Hier geef ik de raad aan syndici om er toch steeds voor te zorgen dat ze via een ter post aangetekende brief antwoorden. Een syndicus heeft wettelijk immers 15 dagen tijd om op de brief van de notaris te antwoorden. Kijk ook zeer goed de datum die op het document van de notaris staat na. Ook hier al meegemaakt dat de notaris de dag van de akte een fax stuurde waarbij het document dan een datum droeg die 14 dagen in het verleden lag!

O.a. wat dit item betreft dient de wet te worden gewijzigd/aangepast. Deze voorziet thans immers geen enkele sanctie wanneer de syndicus niet (tijdig) antwoordt. Bij schade zou men hem aansprakelijk kunnen stellen doch er is mij tot op heden geen concreet vonnis/arrest bekend.
Een notaris die verzaakt aan zijn plicht kan evenzeer aansprakelijk worden gesteld doch ook hier heb ik nog maar zeer weinig geweten dat een notaris wordt gedagvaard of dat een klacht bij hun hoogste orgaan wordt gedeponeerd.

Een gouden raad voor kandidaat kopers binnen een regime van gedwongen appartementsmede-eigendom: Informeer u VOORALEER u een compromis tekent of laat op z'n minst niet na om er een OPSCHORTENDE VOORWAARDE in op te nemen. De wet voorziet overigens dat elke belanghebbende het recht heeft om kosteloos de beslissingen, reglement van orde bij de syndicus in te kijken. Voorkomen is beter dan genezen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”