omheining met hoogteverschil

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

omheining met hoogteverschil

#1 , 07 aug 2008 16:03

Ik heb een probleem met mijn buren.
Wij wonen reeds 18 jaar in ons huis en hebben sinds vorig jaar buren gekregen (nieuwbouw).
Wij hebben rond ons huis een omheining geplaatst van ongeveer 2m hoogte (draad met daartegen klimop). Wij zijn met deze omheining begonnen ter hoogte van onze woning, om alzo een open zicht op straat te hebben.
Aangezien onze straat bergop loopt hebben wij enig hoogteverschil met onze buren, maar aangezien zij ongeveer 1m hoger dan de straat gebouwd wordt dit een groot hoogteverschil.
Om dit hoogteverschil te overbruggen hebben zij betonnen blokken geplaats vanaf 2m van de straat. Zij zien deze blokken niet, maar wij kijken nu constant op tegen betonblokken van 1m35 in onze voortuin.
Nu gaan ze daar nog eens een draad bovenop plaatsen van 1m hoogte, waar wij dan ook nog eens tegenop kijken!
Ik heb mijn buur daar al eens over aangesproken en gevraagd om dan aub ter hoogte van ons huis te beginnen en alzo ons zicht niet te bederven. Maar ja, of wij daar nu een probleem mee hebben of niet,
hij doet dat toch.
Wat kan ik daar tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker47
Berichten: 92

#2 , 08 aug 2008 09:54

Betonblokken of -afsluitingen zijn meestal verboden en vermeld in de verkavelingsvoorschriften. Zie deze eens na en wijs uw gebuur daarop (helpt dit niet trek hiermee naar het vredegerecht als het echt niet anders kan). Je kan bij de Stedebouwkundige Dienst van je gemeente ook deze verkavelingsvoorschriften navragen of je probleem voorleggen om na te zien.
Kan je met uw gebuur niet overleggen om samen een afsluiting te zetten op de scheiding die jullie beiden voor de helft betalen en dus kiezen?
Zo wordt het gesprek toch op gang gebracht.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 08 aug 2008 12:30

Ik ben net naar de griffier van de vrederechter geweest om inlichtingen te vragen. In onze verkavelingsvoorschriften staat inderdaad vermeld dat beton in de voortuin max 75 cm hoog mag zijn. Indien we zo ver willen gaan kunnen we die laten afbreken. Iedereen moet zich aan de verkavelingsvoorschriften houden.
Ik ga mijn buur daar nu eerst nog eens over aanspreken. Zullen wel zien hoe hij hier op reageert.
Nadien kunnen we dan nog een verzoening aanvragen via de vrederechter.

Reclame

Gebruiker47
Berichten: 92

#4 , 08 aug 2008 14:41

Neem dit voorzichtig aan want dikwijls is dit het begin van burenruzies.
Stel hem misschien voor een gezamenlijke afsluiting te zetten met doorkijk (als hij slim denkt bespaart hem dit dus de helft van de kosten en heeft hij nog geld in zijn zak voor andere zaken -leg dit uit in de richting dat je dus bereid bent de helft te dragen hetgeen normaal is tussen goede buren, etc etc. Als een beetje slijmen helpt waarom niet?)

zoniet : de hardere weg. Hopelijk wordt dit je niet kwalijk genomen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”