3 bomen verwijderen op scheidingslijn

Saartje1989
Topic Starter
Berichten: 11

3 bomen verwijderen op scheidingslijn

#1 , 24 jan 2020 13:02

Dag lieve mensjes,

Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht in Jodoigne (Waals-Brabant). Aan de ene kant is de tuin grotendeels afgescheiden door een betonnen omheining. Achteraan stopt de omheining en staan er een drietal bomen en één boomstronk op de scheiding. Momenteel hebben we daar tijdelijk een kippengaasje tegen gezet zodat hondjes niet kunnen ontsnappen. (Lelijk, maar het werkt!) Maar we willen er graag een deftige draadomheining, dus zullen die bomen weg moeten. Ik wil graag nieuwe bomen planten om geen groen te verliezen, maar dan aan onze kant van de draad.

Aangezien het om gedeelde bomen gaat, willen we eerst toestemming aan onze buurvrouw vragen. Zij is een lief, zeer oud dametje dat in een gigantische en vervallen boerderij woont. Ook de tuin ligt er verwilderd bij (wat wij overigens totaal niet erg vinden, integendeel, da's goed voor de insecten 8_) ). Dus we vermoeden dat het haar weinig kan schelen wat we doen, zolang het haar geen geld kost. Dat zijn we ook niet van plan om te vragen. Zij heeft geen baat bij die omheining, dus waarom zou ze moeten bijdragen.

Ik wil wel graag op voorhand weten wat de rechten en plichten zijn van beide partijen, om zo veel mogelijk misverstanden voor te zijn en mogelijke angsten direct te kunnen sussen.
  1. Moeten we iets op papier zetten? Zo ja, wat dan juist?
  • Zijn er wettelijke verplichtingen wat betreft de kosten? Voor haar of voor ons?
  • De boomstronk staat vlak voor/naast het laatste paneel van de betonnen omheining, aan onze kant. Dat paneel is wel scheefgezakt. Het staat recht in die zin dat het niet naar onze tuin of naar haar tuin leunt, maar de bovenkant is een beetje gekanteld zodat er nu een driehoekige opening is tussen het laatste en het voorlaatste paneel. Het lijkt mij op zich wel stevig genoeg om het nog een paar jaren uit te houden. Maar wat als we tijdens het verwijderen van die boomstronk het paneel beschadigen? Of ontdekken dat die boomstronk juist het paneel recht hield?
Als er nog iets is waar jullie aan denken waarmee we rekening moeten houden, hoor ik het graag!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#2 , 24 jan 2020 15:35

sowieso gaan horen of je een kapvergunning moet aanvragen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 25 jan 2020 08:35

En/of omgevingsvergunning ?

Reclame

Saartje1989
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 25 jan 2020 19:06

Bedankt voor het advies. Ik vraag het na bij de gemeente, ervan uitgaande dat dat wel in orde komt.

Nog iets specifiek naar de buurvrouw?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 jan 2020 19:42

Laat de buurvrouw een document ondertekenen dat ze akkoord is met het omhakken van de bomen, en het planten van nieuwe op xx meter van de scheiding

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 jan 2020 20:06

Al eens aan gedacht om de bomen gewoon te laten staan en de draadomheining er omheen te zetten ?
Stronk kan uiteraard weg.
Eventueel zo'n betonnen paneel vervangen is nu ook niet de grote kost

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 25 jan 2020 20:39

Aangezien in Wallonië kunnen de voorschriften verschillend zijn van die in Vlaanderen.
In Vlaanderen moet er in de gemeenten die de gewestelijke voorschriften volgen voor het rooien van bomen die niet in een bos staan geen toelating worden gevraagd indien de boom niet verder dan 15 meter van de woning staat OF de stamomtrek op 1 meter hoogte minder bedraagt dan 100 cm.

Maar sommige gemeenten zijn strenger.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 25 jan 2020 22:53

Aangezien in Wallonië kunnen de voorschriften verschillend zijn van die in Vlaanderen.
In Vlaanderen moet er in de gemeenten die de gewestelijke voorschriften volgen voor het rooien van bomen die niet in een bos staan geen toelating worden gevraagd indien de boom niet verder dan 15 meter van de woning staat OF de stamomtrek op 1 meter hoogte minder bedraagt dan 100 cm.

Maar sommige gemeenten zijn strenger.
Toch een vraagje om wat meer uitleg, Thomas Moore.

... indien de boom niet verder dan 15 meter van DE WONING staat....
Betekent beldt dat ook ... indien de boom niet verder dan 125 meter van EEN WONING staat... ?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 jan 2020 16:13

"Betekent beldt dat ook ... indien de boom niet verder dan 125 meter van EEN WONING staat... ?"

Ik begrijp de vraag niet vrees ik.
125 meter is te ver.....want 15 meter is de maximum afstand om zonder vergunningsaanvraag te rooien. Of wat???
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 26 jan 2020 17:17

Oei, dat komt ervan om met slaapoogjes te typen. Sorry

Wat ik bedoel is eigenlijk of u met die 15 meter afstand bedoelt dat een boom binnen de 15 meter van de eigen woning zonder vergunning mag gekapt worden?

En een tweede voorbeeld, dat een boom die op slechts enkele meters van een buurwoning staat, ook onder die bepaling valt ?

Uiteraard voorbehoud maken voor de gemeenten die strengere reglementen hebben :(

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 26 jan 2020 17:52

"Wat ik bedoel is eigenlijk of u met die 15 meter afstand bedoelt dat een boom binnen de 15 meter van de eigen woning zonder vergunning mag gekapt worden?"

Ja zo is het.
Een beetje raar want als je een boom hebt die verder dan 15 meter van uw woning staat maar minder dan 15 meter van de woning van de buurman dan moet je wel een vergunning vragen.
Ik heb zo een boom die overlast veroorzaakt aan een buurman. Hij mag van mij weg maar omdat hij verder dan 15 meter van mijn eigen woning staat moest ik een vergunning aanvragen. En die werd geweigerd!!!! Woning en boom moeten op dezelfde kadastrale kavel staan. Dan wil men al een geste doen voor een goede buur....en dan zijn er van die domme regeltjes.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 26 jan 2020 18:18

:(
Of hoe een regelgeving soms compleet haar doel voorbijschiet.


Zie hiervoor ook, in een compleet ander onderwerp, viewtopic.php?f=51&t=108966#unread , #3.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 26 jan 2020 18:32

Als buur akkoord is en t gaat maar over een paar bomen gewoon kappen. Mag niet maar er mag zoveel niet ... Er is een (klein) risico van vervolging maar als niemand klaagt en t is geen natuurgebied of zo is de kans op vervolging klein. Heb voor alles da k al gerooid heb in een residentiële wijk net zoals alle buren nog nooit iets aangevraagd.

Nogmaals. Het mag niet ;-)

Saartje1989
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 27 jan 2020 13:05

Bedankt voor alle reacties!
Voor zover ik kan concluderen uit de antwoorden en wat ik online gevonden heb, zijn dit geen bomen waar ik me zorgen over moet maken. 't Gaat eerder om uit de kluiten gegroeide struiken. Volgens deze website zijn ze te klein om een vergunning te moeten aanvragen:
Zowel in Wallonië als Brussel is een vergunning verplicht voor het kappen van hoogstammige bomen. Hieronder vallen alle bomen die minstens vier meter hoog zijn en op 1,50 meter van de grond een stamomtrek hebben van minstens 40 cm. Ook hier is het kappen van monumentale bomen verboden.
Indien de boom ziek of dood is, mag je deze zonder vergunning vellen.
Foto's voor extra duidelijkheid! :D
Dit is de stronk die aan onze kant van de omheining staat. (Met ons schitterend kippengaasje ervoor. Je ziet ook de oude breedgazige draad die daar al hing toen we het huis kochten. De hond kon erover springen, dus dat was niet voldoende.)
Afbeelding

Het laatste betonnen paneel dat schuin gekanteld is. (De houten paal met draad aan de rechterkant is het begin van onze kippenren.)
Afbeelding

Boom 1
Afbeelding

Boom 1 en boom 2
Afbeelding

Boom 2 en boom 3, overgroeid door braamstengels en ander struikgewas.
Afbeelding

Boom 3, ergens goed verstopt
Afbeelding

Overzicht van het geheel, met onze nieuwe kersenboom ervoor. (Daar moeten we blijkbaar geen akkoord over maken, zolang we op 2m van de scheiding zitten.)
Afbeelding

lukasi
Berichten: 1140

#15 , 27 jan 2020 20:27

Inderdaad een kapvergunning is niet nodig voor deze struiken/jonge bomen.

Maar waar ik wel wil op wijzen is dat de info van Livios waarnaar je verwijst niet klopt.
Er is geen minimum hoogte voor bomen bepaalt in de wetgeving. Vanaf een omtrek van 1 meter op 1.00 meter hoogte ( gemeten van maaveld) is kapvergunning verplicht. Voorts wordt er geen vrijstelling van kapvergunning verleent voor zieke of dode bomen. In die zin dat je deze mag rooien bij levensgevaarlijke situaties voor de omgeving maar je moet achteraf kunnen bewijzen dat deze bomen ziek of dood waren.
Enkel fruitbomen mogen zonder kapvergunning omgelegd worden.


bron : https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/bomen-hagen

oeps te snel, wallonie en brussel zien bomen niet graag en hanteren dus wel degelijk de maten zoals vermeld.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”