Privacy schending? syndicus deelt mijn e-mails met VME

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Privacy schending? syndicus deelt mijn e-mails met VME

#1 , 17 jan 2020 16:48

Hallo,

Ik zit met overlast van bovenburen die het dagelijks gedurende de hele nacht het te bont maken, drank, drugs, agressie,...
Daar is tussen mij en de Franstalige verhuurder eerst heel wat over en weer gemaild, maar hij weigert zijn huurders aan te manen dat zij het huishoudelijk reglement overtreden.

Ik heb vervolgens de verhuurder in mei 2019 in gebreke gesteld per e-mail, en nogmaals per mail in juni 2019 met in aanhangsel de ingebrekestelling in .pdf formaat en digitaal ondertekend per e-ID (dus niet per aangetekend schrijven) omdat hij zijn huurders niet aanmaant het huishoudelijk reglement te respecteren. Ik vraag ook gelieve bewijs te leveren dat hij opzeg geeft zodat deze situatie niet langer dan een jaar aansleept (het is een jaarcontract). Hij reageert wel kort op de eerste mail dat ik het maar zelf moet oplossen met die mensen, hij geeft echter geen reactie meer op de 2de e-mail met .pdf-document.

Vanwege de taalbarrière stuur ik een kopie van de e-mail ingebrekestelling (die ook in bijlage voor bepaalde verwijzingen de e-mail string bevat van mijn communicatie met de verhuurder) tevens op naar de syndicus met de duidelijke vraag of hij in het Frans wil bemiddelen, en uitleggen dat de enige zekerheid die ik vraag is; het bewijs dat deze mensen minstens verdwijnen na een jaar omdat de situatie onleefbaar is. Dit was in juni 2019. De syndicus weigert dit, en zegt dat hij ons niet kan helpen.

Nu volgt eind deze maand de jaarlijkse A.V., en de syndicus heeft zelf een agendapunt aangemaakt onder "lopende procedures", en plaatst mijn naam versus de naam van de vehuurder zonder mij op voorhand te consulteren. Daarenboven steekt hij bij de uitnodiging mijn 2 ingebrekestellingen, zowel de mail als de PDF, en de bijhorende e-mailstring tussen mij en de verhuurder waarin gevoelige/private informatie staat, gewoonweg het is een privé gesprek, en nooit bedoeld om te delen met de hele VME.

Ik heb de ingebrekestelling nooit bevestigd per aangetekende zending omdat er uiteindelijk een mondelinge toezegging is gekomen per telefoon dat er opzeg gegeven is geworden. Daar hou ik me aan vast. Maar nu dankzij die uitnodiging is de verhuurder ook niet meer tevreden, en laait het conflict terug op vrees ik, want hij reageert niet meer sinds de uitnodiging...

Maakt de syndicus zich niet schuldig aan schending van de privacy op deze manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 jan 2020 18:12

Is dat hier niet aan bod gekomen.

viewtopic.php?f=39&t=103177#p590823.

Het is de syndicus die kan optreden bij overlast - indien de overlast storend is geluid of andere strafbare zaken kan u naar de politie gaan die zijn bevoegd.

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2020 18:39

Ja, de beginsituatie is ooit aan bod gekomen.
Maar mijn vraag is helemaal anders. Politie, huurders aanklagen, verhuurder vragen of hij wil aanmanen,... dat weet ik ondertussen allemaal.

Mag de syndicus onder de beschreven omstandigheid mijn e-mail verkeer zomaar bijvoegen bij de uitnodiging voor de A.V., ik voel mij geschonden in mijn privacy. Dat is de vraag: is dit geen schending van privacy.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jan 2020 20:23

Verhuurder heeft hier geen uitstaans mee. Indien jij last hebt zul jij zelf de bovenbuur moeten dagvaarden

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2020 15:13

Bedankt maar nogmaals hier draait het niet om. Het gaat over privacy schending.

Ik heb al lang een overeenkomst met de verhuurder dat dit volk buiten ligt einde jaarcontract.
Maar ik heb hem ooit per e-mail in het Nederlands in gebreke gesteld omdat hij zijn huurders niet wees op het huishoudelijk reglement, en ik heb daarbij de e-mail string van onze privé conversatie als bijlage bijgevoegd.

Ik gaf toen ook kopie van de e-mail aan de syndicus om mij te helpen dit duidelijk te maken in het Frans, dat we enkel wensten dat hij zijn huurders aanmaande wegens overtreding van het reglement. De syndicus zegt dat hij niet wil bemiddelen, dit behoort volgens hem niet tot zijn taken.

Dus in mijn beste Frans, kom ik dan toch zelf tot overeenkomst met de verhuurder, ze worden aangemaand, en het contract zal niet verlengd worden.

NU: het is jaarlijkse AV, en de syndicus steekt bij de uitnodiging de e-mail ingebrekestelling met alle conversaties tussen mij en de verhuurder, onder de noemer "lopende procedures". Zo verdedigt hij dit ook, de VME wordt op de hoogte gesteld van een conflict.
MAAR
Ik kom al overeen met de verhuurder, en de syndicus heeft nooit willen bemiddelen. Het was niet de bedoeling dat heel onze conversatie zomaar naar iedereen opgezonden werd in de VME, er staan immers wel private en "sensationele" dingen in.

Maar ok het is nu gebeurd, ik zal er maar een positieve draai aan geven dat er proces verbaal wordt opgemaakt van de opzeg, en het niet verlengen van het contract.
Maar toch blijf ik met de vraag zitten; is hier de privacy van mij en de verhuurder niet geschonden geworden? Of heb ik dat recht op privacy verloren het moment dat ik de syndicus een kopie heb gegeven van het e-mail verkeer en de ingebrekestelling, ook al was ik uit op discretie...

adsummam
Berichten: 581

#6 , 18 jan 2020 17:17

https://nl.wikipedia.org/wiki/Briefgeheim_(juridisch)
https://www.elfri.be/artikel/briefgeheim
https://www.iusmentis.com/technologie/e ... iefgeheim/
https://www.iusmentis.com/auteursrecht/

Conclusie:
• de bescherming van het briefgeheim tegenover de juridische autoriteiten is zeer streng
• op het latere gebruik door de ontvanger van de brief hebt u geen greep tenzij hierover, liefst vooraf, sluitende afspraken gemaakt zijn


Of een loutere beperking van het latere gebruik door de ontvanger door opname van een vrijwaringsclausule onderaan (zie e-mails van b.v. banken) een oplossing biedt, blijft twijfelachtig.
Beter iets dan niets.

adsummam
Berichten: 581

#7 , 18 jan 2020 17:30

“…of hij …wil bemiddelen, …

Syndicus B.I.V.?


https://www.biv.be/de-vastgoedmakelaar/ ... edmakelaar Art. 80

Deontologisch mag hij eigenlijk niet bemiddelen in geschillen zowel tussen mede-eigenaars als tussen mede-eigenaars en bewoners.

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2020 14:14

Hartelijk dank hoor dat is echt wel info waaraan ik wat heb! Dat weet ik dan weer voor de toekomst niet zomaar de syndicus kopie te geven van mail-verkeer. Ook niet de moeite dan er moeilijk over te doen, en mijn ongenoegen te gaan spuien tegen de syndicus, beter de vrede dan maar bewaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”