Onduidelijkheid over erfdienstbaarheid in functie van bereikbaarheid woning buurman en parkeren

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Onduidelijkheid over erfdienstbaarheid in functie van bereikbaarheid woning buurman en parkeren

#1 , 23 dec 2019 17:56

Goedemiddag

Ikzelf ben bezitter van pand A sinds enkele jaren. Hierbij bezit ik mijn eigen stuk grond, maar ook een stukje grond dat voor het pand van mijn buurman B ligt. Dit stukje grond is belast is met een erfdienstbaarheid in functie van bereikbaarheid van het pand B. Strikt gezien, zonder deze erfdienstbaarheid zou eigenaar B dus nooit in zijn eigen woning kunnen. Sinds kort is er iemand komen wonen in pand B.

Ik parkeer mijn auto altijd zoals op SITUATIE 1. Deels op mijn eigen grond en deels op het stukje dat belast is met de erfdienstbaarheid. Ik als bestuurder kan zo uitstappen door de deur te openen ter hoogte van het poortje richting de tuin. Hierdoor staat het voertuig niet onreglementair op het voetpad. Zo belemmer ik de eigenaar van B absoluut ook niet om zijn huis te kunnen betreden. De auto kan nergens anders geparkeerd worden, omdat het anders niet mogelijk is om als bestuurder uit de wagen te stappen.

Eigenaar B doet momenteel moeilijk omdat ik mijn auto parkeer zoals in situatie 1. Ook plaatst hij zelf heel vaak zijn auto in de oranje zone, soms deels voor mijn poortje, soms ook niet. Ik heb deze vriendelijk verzocht om zijn auto niet meer te parkeren op de oranje zone, maar daar luistert hij niet naar.

Daarom had ik graag eens mijn en zijn rechten inzake die erfdienstbaarheid helder gesteld:

SITUATIE 1
- Mag ik als eigenaar A mijn auto parkeren - deels op eigen grond en deels op de oranje zone - zoals aangegeven is op de schets SITUATIE 1? Hierdoor wordt de doorgang voor buurman B absoluut niet belemmerd om aan zijn voordeur te komen.

- Mag ik als eigenaar A eisen van eigenaar B dat er niets in de oranje zone komt te staan (geen fiets, geen vuilzak, geen bloembak…)?

- mag eigenaar B zijn auto parkeren in de oranje zone – als hij volledig binnen deze zone blijft?

- mag eigenaar B zijn auto parkeren in de oranje zone – als hij deels in de oranje zone parcours en deels op mijn grond (voor mijn poortje) parkeert?

- Mag ik als eigenaar A mijn vuilzakken op de rode stip A in plaatsen?

SITUATIE 2
- Mag ik als eigenaar A mijn auto praktisch volledig in de oranje zone parkeren – wel altijd met een doorgang voor bewoner naar pand B?


SITUATIE en LEGENDE:
Situatie 1 + 2 = https://imgur.com/a/Dr75HPk
Grijs = openbare straat
Donkergrijs = voetpad
Geels = grens perceel pand A
Oranje = zone belast met erfdienstbaarheid in functie van bereikbaarheid pand B
Blauwe auto = auto eigenaar A

Situatie 1 =
Afbeelding
Situatie 2 =
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 dec 2019 18:56

Als ik het goed begrijp is de oranje zone van u, maar rust er een erdienstbaarheid op om de buurman recht van doorgang te verschaffen naar zijn woning. Dan is het heel simpel: u mag op de oranje zone zetten wat u wenst (de grond is van u) zolang de buurman nog plaats genoeg heeft om zich via die zone naar zijn woning te begeven. Vermits daar geen garages is, zou een meter wel moeten volstaan. Andezrzijds mag de buurman geen enkel object, wagen, vuilniszak op uw grond (de oranje zone dus) plaatsen zonder uw instemming. als u het niet wil, mag hij niet. Hij heeft enkel recht van doorgang.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 dec 2019 19:55

Wat is de juiste tekst in uw notariële akte?

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 23 dec 2019 20:35

het parkeren in de voortuinstrook zonder dat een garage aanwezig is, is niet toegelaten.
U mag daar dus nier parkeren en uw buur ook niet.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2019 20:40

Wat is de juiste tekst in uw notariële akte?

Dit is wat er letterlijk in de akte staat beschreven:

Op het opmetingsplan van xx/xx/xx wordt in oranje kleur een erfdienstbaarheid van overgang aangeduid. De koper verklaart een recht van overgang te verlenen over deze strook in het voordeel van de eigenaar van het aanpalende perceel (= pand B op mijn schets).

Dit recht zal kunnen worden uitgeoefend te voet en/of met de fiets of een ander rijtuig en door alle mensen en dieren en voertuigen die zich begeven naar of komen van het eigendom perceel B. Het is niet toegestaan deze doorgang te verhinderen of te bemoeilijken. De aldus gevestigde erfdienstbaarheid zullen eeuwigdurend, gratis en onvergeld zijn. Zij zullen tot voordeel strekken van alle verkrijgers van het heersend erf en zullen geduld moeten worden door alle verkrijgers van het lijdend erf.

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2019 20:42

Als ik het goed begrijp is de oranje zone van u, maar rust er een erdienstbaarheid op om de buurman recht van doorgang te verschaffen naar zijn woning. Dan is het heel simpel: u mag op de oranje zone zetten wat u wenst (de grond is van u) zolang de buurman nog plaats genoeg heeft om zich via die zone naar zijn woning te begeven. Vermits daar geen garages is, zou een meter wel moeten volstaan. Andezrzijds mag de buurman geen enkel object, wagen, vuilniszak op uw grond (de oranje zone dus) plaatsen zonder uw instemming. als u het niet wil, mag hij niet. Hij heeft enkel recht van doorgang.
dat klopt inderdaad. De oranje zone is van mij. Bedankt voor antwoord alvast.

Maakt het enig verschil, moest ik mijn auto eerder zoals in SITUATIE 2 plaatsen, dat ik deels of volledig voor zijn raam sta met mijn auto? Hierdoor blokkeer ik namelijk deels zijn zicht en natuurlijk zonlicht. Of is dit irrelevant voor erfdienstbaarheden zoals deze?

Welke stappen kan ik ondernemen om hem dat ééns en voor altijd duidelijk te maken, zonder meteen naar de politie te hoeven stappen om klacht neer te leggen? Mits een goede aanmaning zal het volgens mij wel tot hem doordringen. Ik heb geen zin om dit tot klachtneerlegging te laten komen. Heeft een aangetekend schrijven met verduidelijking van de situatie – plan van de landmeter met erfdienstbaarheid erop, tekst in de akte erbij halen, wijzen op zijn rechten inzake het stuk grond, … - enig nut in wettelijke context als deze?

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2019 20:49

het parkeren in de voortuinstrook zonder dat een garage aanwezig is, is niet toegelaten.
U mag daar dus nier parkeren en uw buur ook niet.
Bedankt voor antwoord.

Dit lijkt me alvast wel een wetgeving waar weinig belang aan gehecht - of getolereerd - wordt. Of toch in mijn situatie en straat. Als ik verder naar mijn buren en parkeermogelijkheden kijk, maakt meer dan 50% hier deze fout.

Maar het zou dus wel mogelijk kunnen zijn, als ik verdere wettelijke stappen onderneem, dat het naar boven komt dat zowel hij - maar ook ikzelf - dit niet als parkeerplaats mag gebruiken. Door op 'm'n strepen' te staan, zou het dus kunnen zijn dat ik in mijn eigen vel snijd en mijn eigen parkeerplaats voor de deur kwijtraak dan als dit volledig klopt?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 23 dec 2019 22:10

Paaltjes zetten en een ketting? Buur mag niet over eigendom voor pand A rijden.
Maar als dat een voortuin is mag daar niemand parkeren.
Politiekers maken zich op 'bepaalde' momenten druk over het misbruik van voortuinen en plots dan weer niet meer.
Als het een voortuin is mag er niemand staan.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 24 dec 2019 08:55

Pertinente vraag in de marge: is een strook voor een woning altijd per definitie een voortuin? En vanaf wanneer is het per definitie een parkeerstrook?

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2019 09:51

Pertinente vraag in de marge: is een strook voor een woning altijd per definitie een voortuin? En vanaf wanneer is het per definitie een parkeerstrook?
dat is idd een goede vraag. De voortuin is echter al jaren volledig betegeld en werd al jaren gebruikt als parkeerplaats. De vorige eigenaar van pand B plaatste altijd zijn auto in de oranje zone zonder problemen. De vorige eigenaar van pand A (=zoals ik dus nu) had aan de overkant van de straat een parkeerplaats, die nu weggevallen is. Toen was deze problematiek er niet.

Kan dit ergens online bekeken worden wat de invulling is van elk stukje grond?

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 24 dec 2019 10:04

voortuin : strook tussen de bouwzone en openbaar domein ( bij hoekhuizen kunnen dus zo 2 voortuinstroken ontstaan)
Wetgeving waterdecreet van 2013 dat bepaalt dat voortuinstroken enkel mogen verhard worden voor toegang tot de voordeur en of toegang tot een inpandige garage of tot een garage op het perceel. Bij uitbreiding van de verhardingen ( parkeerplaatsen bv ) dient er een bouwvergunning aangevraagd te worden.
Veel gemeentes zijn hier in tolerant. Maar door het parkeren in de voortuin belet u het parkeren op de openbare weg.
Onlangs is er een gemeente ( gentse dacht ik ) op haar strepen gaan staan en heeft cc 80% van de betegelde voortuinen laten uitbreken en terug laten aanplanten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 24 dec 2019 12:23


Onlangs is er een gemeente ( gentse dacht ik ) op haar strepen gaan staan en heeft cc 80% van de betegelde voortuinen laten uitbreken en terug laten aanplanten.
Dat verdient een dikke proficiat!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 24 dec 2019 12:46

In bij straat heeft de gemeente Leuven 2 verharde opritten laten uitbreken omdat er geen vergunning was.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 24 dec 2019 12:55

Kan je mogelijk zien op geopunt vlaanderen ..ganse reeks van kaarten en opzoekmogelijkheden .
Je kan daar ook terugvinden of je pand ingekleurd is als jachtgebied. 8_)
Zoals enkele jaren geleden bleek dat UZ Gent dierenkliniek door 'een jachtvereniging' was ingekleurd. Nu niet meer en heeft jager veel geld gekost.

http://www.geopunt.be/
Rechterkolom alle mogelijke kaarten - wat grasduimen erdoor is zeer leerrijk.

http://www.geopunt.be/kaart

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 24 dec 2019 13:10

het parkeren in de voortuinstrook zonder dat een garage aanwezig is, is niet toegelaten.
U mag daar dus nier parkeren en uw buur ook niet.
Hangt toch af van lokale regels ten tijde van de bouw :?:

Decreet is toch niet retro-actief ?
ttz, men is niet verplicht bestaande (en toegelaten) verharding uit te breken


Maar daar gaat het hier niet over.

We hebben net nog zo'n topic gehad waar genieter van erfdienstbaarheid feitelijk een volledig gebruiksrecht "opeist" en dat zelfs aan de feitelijke eigenaar miskent.
Dat klopt natuurlijk niet ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”