Financiële boetes bij niet naleven huishoudelijk regelment.

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Financiële boetes bij niet naleven huishoudelijk regelment.

#1 , 16 dec 2019 10:51

Op onze laatste algemene vergadering is besloten om financiële sancties op te leggen bij het niet naleven van het huishoudelijk regelment : X € per dag, per overtreding na het vaststellen van de overtreding hetzij door de Syndicus, hetzij door een deurwaarder, hetzij door fotomateriaal. Dit zonder dat er een rechterlijke uitspraak aan vooraf gaat, of zelfs nog voor er een gerechtelijke procedure wordt opgestart.
Dit voorstel is binnen de algemene vergadering met een 2/3 meerderheid goedgekeurd.
Ik verschoot daar een beetje van : kunnen burgers andere burgers, in een zelfgemaakte overeenkomst zo maar boetes opleggen ? Wat als een medeëigenaar weigert die boete te betalen ?
Ik vind daar weinig over terug.
Bedankt voor het meedenken hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 16 dec 2019 11:52

ik mij de vraag op welke basis en hoe naar bewijskracht toe de boete gaat worden afgedwongen.
Als "de overtreder" verklaart dat hij de overtreding niet heeft begaan, dan zal de bewijslast bij de AV liggen. Of vanuit de AV telkens "bij vaststelling" een dure procedure gaat worden opgestart is natuurlijk de vraag.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2019 12:04

ik mij de vraag op welke basis en hoe naar bewijskracht toe de boete gaat worden afgedwongen.
Als "de overtreder" verklaart dat hij de overtreding niet heeft begaan, dan zal de bewijslast bij de AV liggen. Of vanuit de AV telkens "bij vaststelling" een dure procedure gaat worden opgestart is natuurlijk de vraag.
Inderdaad deze visie heb ik ook. Maar desalniettemin kan de AV hiertoe beslissen. Hoe wettelijk de rechtbank zal oordelen dat burgers straffen en boeten gaan opleggen aan andere burgers. Of de rechtbanken/rechters hiermee zullen volgen dat burgers hun taak overnemen ???
Hebben burgers en syndici tegenwoordig politionele opdrachten en taken ? Far west toestanden. Arme wetgever.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”