informatie basisakte mede-eigendom tussen compromis en verlijden akte verandert

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

informatie basisakte mede-eigendom tussen compromis en verlijden akte verandert

#1 , 15 dec 2019 12:01

Beste lezers
Onlangs werd onze woning met een garage erbij verkocht in Gent en de compromis opgesteld. De garage bevindt zich met 18 garages en 2 bergingen (gemeenschappelijk) in een gemeenschappelijke kavel. Er is een wet van mede-eigendom met basisakte. In mei van dit jaar was er een samenkomst van eigenaars die wilden een syndicus aanstellen en daardoor dient de basisakte voor de notaris te wijzigen. Iedereen was uiteindelijk akkoord zodat als er kosten waren of onderhoud etc... dit gemakkelijker zou zijn. Er werd tot deze week niets meer vernomen tot uiteindelijk de uitnodiging van deze week om te gaan tekenen bij de notaris (voor alle eigenaars), 7 maanden na datum.

Deel 2, de compromis. Deze compromis werd opgesteld en moet lukken de dag erop komt de e-mail van de syndicus in wording om de akte te gaan tekenen.
Onze woning werd verkocht via een makelaar. De makelaar vroeg me in opdracht van de koper (voor de compromis) of er een syndicus was en ze had ook een vraag over roerende goederen. Ik heb geantwoord per e-mail aan de makelaar dat er een vergadering plaats was gevonden waar overeengekomen werd met een syndicus van start te gaan en ik schreef erbij dat de prijs ongeveer 12 euro per maand zou zijn voor de syndicus.
In een e-mail terug stuurt de makelaar (dit maal naar mij en de koper) dat ze de compromis aangepast had van de roerende goederen en dat ze in de compromis geplaatst had dat de koper geïnformeerd diende te worden en een volmacht kreeg om mee te stemmen bij vergaderingen tussen compromis en verlijden akte. In die optiek ga ik ervan uit dus dat de makelaar de info omtrent de syndicus in wording heeft meegedeeld aan de koper. Bij gebrek aan wat anders heeft de makelaar de huidige basisakte in de compromis vermeld omdat er nog geen andere is.
Goed, net na het ondertekenen van de compromis komt nu dus de uitnodiging voor mij als koper (mijn vrouw is ook mede-eigenaar maar niet aangeschreven) Een niet alledaagse situatie is dit en daarom zijn er bij mij volgende vragen :
1) Moet ik de basisakte tekenen bij de notaris zodat het onder de appartementswet valt en de syndicus kan aangesteld worden of kan ik nog altijd weigeren?
2) Wat als ik verplicht ben om te tekenen? Kan de koper daarom weigeren de woning en de garage te kopen of is die reden niet groot genoeg om de ontbinding te vragen. Ik ga ervan uit dat ze op de hoogte is aangezien de vraag gesteld werd door de makelaar en ik daarop heb geantwoord. De makelaar blijft vaag daarover, ze zou de koper contacteren?
Ik heb deze info (verandering basisakte) doorgestuurd naar de makelaar en de notaris. Ik vermoed dat dit geen probleem vormt voor de koper maar je weet maar nooit.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 dec 2019 13:55

Een "syndicus in wording" dat is iemand die nog in zijn stageperiode zit ter voorbereiding van zijn beroepsexamen.

In jullie geval zijn er maar 2 mogelijkheden:
a. er is een syndicus
b. er is geen syndicus

Opdat a. van toepassing zou zijn moet er een contract ondertekend
zijn met een syndicus.
Ga na of dat het geval is of was op ogenblik van ondertekening compromis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2019 15:53

Beste Tomas Morus,
Bedankt voor je antwoord, idd, een syndicus in wording is niet de juiste term, excuseer.
Op het moment van de ondertekening van de compromis was er nog geen syndicus. Na de samenkomst van de eigenaars in mei en de voorstelling van de eventuele toekomstige syndicus door de bouwpromotor van het project, was iedereen akkoord. 7 maand na datum en ondertussen de compromis getekend voor de verkoop van mijn woning nodigt men mij nu uit om de gewijzigde basisakte te tekenen ter aanstelling van de syndicus. In de compromis staat nog de huidige basisakte zonder appartementswet en syndicus dus.
1° Ben ik verplicht de basisakte te gaan ondertekenen?
2° Als ik dit doe is mijn toekomstige koper van mijn woning en garage verplicht met een syndicus te werken wat nog niet in voege was of heb ik het mis?
3° En mag ik wel ondertekenen in dat geval gezien er nu een compromis is?
Mvg

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 dec 2019 17:14

In een mede-eigendom ben je verplicht te volgen wat de meerderheid van de mede-eigenaars heeft goedgekeurd.
Hoe denk je dat dat zou werken als de andere eigenaars de basisakte tekenen en jij niet en geen syndicus wil?
Hiervoor kan je altijd naar de vrederechter stappen als je niet akkoord bent. met hun beslissingen.
Een basisakte is verplicht in dergelijke gebouwen.

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2019 06:33

Ok Mava, maar het is ondertussen verkocht met de nog steeds geldende basisakte op dit moment?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 dec 2019 10:21

Een basisakte is ten allen tijde aanpasbaar mits toestemming van de AV. Daar kan een akte voor verkoop/aankoop niet tegenin komen. Als je geld teveel hebt, kan je steeds bij de vrederechter gaan klagen, maar ik denk dat je niet veel kans hebt op een gunstige afloop

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”