burenhinder - kippen op eigendom

ruddershove
Topic Starter
Berichten: 1

burenhinder - kippen op eigendom

#1 , 23 jul 2008 08:20

De kippen van de buurman scharrelen lustig rond in mijn tuin, niettegenstaande de afscheiding tussen de erven voldoende is om de dieren tegen te houden. Probleem is dat de kippen niet 'gekortwiekt' zijn, waardoor de afsluiting van zowat 1,5 meter hoogte geen enkel probleem vormt, temeer daar de buur dicht bij de perceelsgrens struiken heeft staan die de kippen als 'springplank' kunnen gebruiken. De kippen lopen vrij rond bij de perceelsgrens, alhoewel de buur op zijn erf van zowat 50 are trouwens meer dan voldoende mogelijkheden en plaats heeft om de kippen weg te houden van deze perceelsgrens.

Ik heb reeds aan de buur gevraagd om maatregelen te nemen. Hij belooft de kippen te zullen kortwieken, maar ik merk daar weinig van, want de kippen blijven komen. Hij beweert gemakshalve dat een aantal kippen niet op stal komen, maar in de struiken blijven slapen waardoor hij die niet kan vangen om te kortwieken.
Ik heb effectief last van de dieren. Ze woelen de schors tussen mijn planten om, krabben de schors op de tuinpaden en terrassen en laten op de meest onmogelijke plaatsen uitwerpselen achter. Dan zwijgen we nog van de planten waar ze lustig aan pikken.

Ik heb onlangs een beleefd briefje met foto's van de 'vandalenstreken' van de kippen in de bus van de buur gestopt en hem een tijdspanne van zowat een week gegeven om het probleem op te lossen. De buur was nogal agressief omdat ik durfde te wijzen op het feit dat hij zijn dieren op zijn erf moet houden. Ik kreeg zelfs de opmerking dat ik de beesten dan maar moest doodslaan. Deze uitspraak spreekt m.i. voor zich.

Alvorens een verzoeningsprocedure bij de Vrederechter op te starten, wil ik weten welke bepalingen van toepassing zijn op het houden van kippen. Meer specifiek zoek ik de reglementering waardoor ik kan aantonen dat hij de dieren op zijn erf moet houden. Ik begrijp dat er bepaalde dieren zijn, vb. katten, waarvan je de bewegingsvrijheid moeilijk of niet kan beperken, maar voor kippen ga ik ervan uit dat het mogelijk moet zijn om die op je eigen erf te houden.

Op basis van de reglementering zal ik nog eens trachten de buur aan te spreken, want een procedure voor de Vrederechter tracht ik te vermijden, gelet op het licht ontvlambare karakter van de buur.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 24 jul 2008 00:06

Ik zou die kippen vangen en slachten, jonge kippen kan je gewoon opeten, oudere versies zijn goed voor in de soep.

Dan is het probleem ook opgelost, en geheel volgens de wensen van je buur.

Komt hij achteraf zagen, dan weet je van niets.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 25 jul 2008 10:36

“Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘het bewijs’ omvat het bestaan van de onrechtmatige daad,de schade en het oorzakelijk verband tussen beide.

Indien u beschikt over een ‘familiale verzekering’ met rechtsbijstand dan kan u daarbij aangifte doen van uw schade.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”