Technische installatie

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Technische installatie

#1 , 11 nov 2019 09:00

Allen,

ik ben sinds 2jaar mede-eigenaar van een appartement in een blok van 40-60 appartementen en sinds dit jaar zit ik mee in de rme die bestaat uit een 5 mensen waarvan 2 ouderen (60+) met een heel hoog autoritair gehalte en 1 meeloper van die beiden. Ik ben de enige in de rme met een goed technisch inzicht en vooral ik doe al 20j projectwerk dus heb inzicht in dingen plannen en organiseren maar van bv mede-eigendom heb ik weinig kaas gegeten.

Er is daar totaal geen spaargeld en de werkingsmiddelen zijn zo laag dat er regelmatig aan het einde van die werkingsmiddelen een stukje maand over blijft al moet ik zeggen dat de laatste maanden er al wel is 30% van de maandprovisies over blijven op het einde van de maand.

Nu blijkt dat sinds een paar jaren de stookruimte met een centrale installatie is afgekeurd waar niets mee gedaan is maar sinds dit jaar is een deel van de installatie zelf afgekeurd waardoor er toch moet geschakeld worden of we vallen zonder verwarming.

We hebben uiteindelijk op aandringen van die beiden zelf offertes gaan aanvragen en zitten met een prijsverschil van om en bij de 30% (laten we zeggen 30K).
We zijn met 2 naar een BAV gegaan in de zomer, en we hebben bevestiging gekregen om die verder uit te werken Nr drie is door die beiden afgeslagen omdat dit merk volgens wat ze gelezen hadden op het internet in een posting van 2007 overeen zou komen met de kwaliteit een minderwaardig russische auto... .
Nu heeft onlangs de goedkopere van de 2 vanwege gezondheidsredenen afgehaakt waardoor we dus alleen overblijven met die 2 hun favoriet zijnde de duurste.

Er wordt ondertussen gespaard maar we weten nu al dat op het einde van dat traject in april 2020 er onvoldoende geld zal zijn omdat de offerte van de duurdere alleen maar duurder wordt dus er zal meer moeten gespaard worden. De bestelling dringt zich op tegen maart 2020 want rond de zomer 2020 gaat die installatie buiten gebruik moeten gaan. De syndicus was in het begin weigerachtig om maar iets te bestellen als er nog niet genoeg geld op de spaarrekening staat maar is nu overstag aan het gaan door druk van die beide personen.

Desondanks dat er onvoldoende geld is en we nog een 4-5 maanden hebben voor we moeten bestellen zeggen deze beiden dat er geen tijd meer is om een extra offerte op te vragen wat zever is want die ene die volgens hun een minderwaardige offerte heeft aangeboden heeft als alternatief een 2 weken voor de bav deze zomer nog een kwalitatief zelfs beter dan dat dure alternatief aangeboden. Die offerte vraagt nog wat bijsturing maar ook daar zouden we met een 30% minder dure offerte kunnen uitkomen.
De syndicus die zit er bij en kijkt er naar.

Ik weet dat ik als eigenaar ook zelf offertes kan aanbrengen maar moet ik dan niet 20% van de mede-eigenaars als steun krijgen om die op een BAV te brengen ?
Kan ik als mede-eigenaar een bav afdwingen zodat die BAV kan beslissen extra offertes op te vragen of die ene uit te werken ipv beide personen die dat nu beslist hebben.
Het beheer is daar zo slecht, in het voorjaar zijn er werken uitgevoerd van 20K waar de syndicus de opdracht niet zou gegeven hebben en we eigenlijk nog geen geld voor hadden maar dat wel was goedgekeurd via de av om dat te sparen.
Er zijn daar nog ernstige veiligheidsissues geweest die nu wel opgelost zijn maar echt niet door de beugel konden.

Aangezien dit allemaal snel moet gaan, wat zijn zoals de stappen die ik nog kan ondernemen want dit is echt niet goed...
Wie weet raad hierin...


Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2019 11:19

Nieuwe syndicus zoeken.
RVME : deze heeft niets te beslissen enkel te controleren of de syndicus uitvoert wat de AV heeft beslist.
Waar zit jullie rekencommissaris ?
Hoe beslissen de andere eigenaars op de AV.
U kunt steeds een BAV bijeenroepen met 20 % van de aandelen.
Iedere eigenaar mag offertes binnenbrengen zowel op de AV als een BAV.
Indien syndicus niet meewerkt : absoluut geen kwijting verlenen.

Waar zitten die andere 40-60 eigenaars ?

De bekendmaking/uitnodiging van een BAV moet 15 dagen voor de datum BAV gebeuren.
Indien u niet akkoord gaat met de beslissingen van de vergaderingen kunt u binnen een termijn van 4 maanden hiertegen protesteren en zelfs de vrederechter inschakelen.

Op een AV worden steeds minstens 3 offertes voorgelegd aan de eigenaars. De eigenaars beslissen welke offerte de definitieve wordt voor uitvoering werken. Syndicus heeft deze beslissing te respecteren zo ook de eigenaars als de stemming wettelijk en democratisch is verlopen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 11 nov 2019 13:05

De Raad van Mede-Eigendom kan niets beslissen.
De "2 ouderen (60+) met een heel hoog autoritair gehalte en 1 meeloper" kunnen dus niets beslissen.
Ook de syndicus kan over zulke grote uitgave niet beslissen.

Het is ook niet nodig dat er eerst wordt gespaard.
Als de AV beslist de stookinstallatie te vervangen dan kan dat zonder 1 Euro op de spaarrekening.
Ieder moet gewoon zijn aandeel in die kosten betalen.

De "enige stap' (noodzakelijke maar VOLDOENDE voorwaarde) is het overtuigen van de AV om "voor" te stemmen.

(dit wordt u meegedeeld door een "antieke" niet-autoritaire en superintelligente 70+er)
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 11 nov 2019 13:15, 5 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2019 13:09

De Raad van Mede-Eigendom kan niets beslissen.
De "2 ouderen (60+) met een heel hoog autoritair gehalte en 1 meeloper" kunnen dus niets beslissen.

Het is ook niet nodig dat er eerst wordt gespaard.
Als de AV beslist de stookinstallatie te vervangen dan kan dat zonder 1 Euro op de spaarrekening.

(dit wordt u meegedeeld door een "oude" maar niet-autoritaire en superintelligente 70+er)
Kan dit zeker bijtreden en ben ook een 60+ Realiteitszin is van groot belang. En samenhorigheid bespaart veel euro's.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 11 nov 2019 15:31

Hier moet ik zeker de "raad der ouderlingen :D " bijtreden

Er is wel nog een detail :
Ieder moet gewoon zijn aandeel in die kosten betalen. De "enige stap' (noodzakelijke maar VOLDOENDE voorwaarde) is het overtuigen van de AV om "voor" te stemmen.
Houd er aub rekening mee dat de voorstemmers riskeren dat zij het aandeel in de kosten van (een deel van) de tegenstemmers zullen mogen voorschieten, en nog eens procederen om dat terug te krijgen. Of is er een alternatief ?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 11 nov 2019 15:35

Opvraging doen voor de start der werken + gebruik maken van (juridische) duimschroeven om vlotte en enthousiaste collecte te bevorderen :shock:

:idea: Ofwel leent de VME het geld https://www.federale.be/nl/particuliere ... -eigenaars
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2019 16:32

Opvraging doen voor de start der werken + gebruik maken van (juridische) duimschroeven om vlotte en enthousiaste collecte te bevorderen :shock:

:idea: Ofwel leent de VME het geld https://www.federale.be/nl/particuliere ... -eigenaars
#5 EN #6

beide oké.
Zeker de link van Thomas naar de lening.
Het is misschien een voordeel om zulke renovatielening eens voor te stellen op de AV. Deze leningen hebben een lage rentevoet en zijn tot 10 jaar aflosbaar.
Dit kan minder begoede eigenaars over de streep trekken; gezien hun maandelijkse bijdrage in de maandaflossing van de VME zeer beperkt blijft.
Ook zijn de overige eigenaars gedekt tegen zij die niet betalen of kunnen betalen. Is zeker een pluspunt voor op de AV.
De bijdragen worden dan zeer draaglijk voor iedereen. Intrestlast = laag.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 nov 2019 17:52

Hoi,

Sorry dat ik de 60+ vernoemd heb, dat is niet verkeerd bedoeld, ben ook al een 50er maar echt.. bij die 2 kan de vs president een lesje komen leren... ik ben zo opgefokt van die beiden..

Die lening had ik ook al is voorgesteld maar diezelfde 2 die hebben dat afgeschoten, ze zijn zelf naar de bank geweest en gemeld achteraf dat als er dan iemand niet betaald aan de vme we het zelf mogen ophoesten.. We hebben zo al is een put moeten delven van meer dan 30.000 euro van achterstallige ex eigenaar...

De rekeningcommissaris is de meeloper en de tweede rekeningcommissaris is een van beide "leuke" personages
Een vorige syndicus is met geld weg toen was 1 van beide rekeningcommissaris

Ik verwijt deze syndicus eerlijk gezegd niet zo veel aangezien hij het absolute minimum moet doen.. en er ook navenant voor betaald wordt. Hem buiten zwieren heeft geen toegevoegde waarde vrees. Ik vind het jammer dat hij toelaat dat we bestellingen schrijven zonder dat er geld is, wetende dat dit altijd een issue is in de blok.

Het is zelfs zo erg dat negatieve kwartaalrekeningen NIET terug betaald worden, ik ken 2 eigenaars die 1500 euro elk moeten terug krijgen...

Ik was eerder aan het denken naar de vrederechter te stappen en zien of we de boel door hem kunnen laten overnemen.
Hoe kan ik, die daar nu recent een eigendom heeft, ooit optornen tegen die 2 die daar hun hele leven al wonen. Ik heb wel reeds steun maar vele van de andere eigenaars beseffen niet wat er daar allemaal fout loopt, die betalen gewoon..
Maar goed om te weten dat ik een BAV kan bij elkaar roepen, heb ik daar ook 20% vd stemmen voor nodig ?

Nick

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2019 18:05

In de eerste plaats is het geen verwijt 60+ te vermelden, wij zijn hier met genoeg. Ieder komt om de beurt.

Wat ik zeer zwak vind in een VME van 40-60 appartementen dat jullie onbenullen raadsleden en rekencommissaris laten benoemen. Deze leden moeten toch verkozen worden.
En dan nog een zwakke syndicus voor zulk een VME ?

Een BAV kan bijeen geroepen worden met 20% van de aandelen. Ik zou in jullie geval dringend aanbevelen om een vrederechter in te schakelen, want jullie zitten in echt vieze papieren, welke de put nog groter gaat maken.

De link voorgesteld door Thomas in # 6 : is een verzekering die jullie dekt tegen niet betalers. Dus zeker niet af te raden.
U moet zeker een aantal eigenaars achter u krijgen en dan stappen ondernemen naar vrederechter.
Zou de zaak niet laten aanslepen en talmen.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 nov 2019 19:19

Hallo Allen,

Ik wil jullie mijn oprechte dank geven voor jullie reacties en hiermee ook bevestigd hebt wat ik al dacht.
Ik heb ondertussen de bal aan het rollen gebracht en aan de syndicus gevraagd een BAV in te lassen nog deze maand, dat gaat vuurwerk geven vrees ik...
Ik ben in de blok zelf ook met een aantal oudgedienden en technische mensen aan het praten en wij zitten al op dezelfde golflengte, dus die 20% zal ik wel vlot binnen halen.

Wat de vrederechter betreft, ik weet niet of er zoiets bestaat dat ik me daar kan gaan informeren maar dat ga ik zeker is bekijken want zo kan dit echt niet verder...

nick

adsummam
Berichten: 582

#11 , 13 nov 2019 10:48

“maar diezelfde 2 die hebben dat afgeschoten, ze zijn zelf naar de bank geweest en gemeld achteraf dat als er dan iemand niet betaald aan de vme we het zelf mogen ophoesten.”
Schandalige misinterpretatie.

Indien u de gegevens over een VME-lening consulteert bij de ( 3?) aanbieders ervan zult u zien dat er juist geen vorm van solidaire borgstelling van alle ME’s is.


Uw trawanten hebben blijkbaar bij een gewone bank gevraagd naar een gewone lening.

https://immo.vlan.be/nl/advies/buren--- ... ng-aangaan

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 nov 2019 16:02

zie mijn reactie # 7 zie ook #6 Thomas Morus.

Mogelijkheden ?

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 nov 2019 22:48

Allen,

ik heb ondertussen bijna 40% vd stemmen verzameld en die overgedragen aan de syndicus.
Die hebben gemeld een BAV te organiseren maar zijn hier tijd aan het rekken
Dit jaar zien ze dit niet meer zitten en volgende week is er een rme waar ik vermoed dat het oorlog zal zijn en de syndicus vanop de zijlijn zal toekijken.
Hoe pak ik dat best aan, naar de RME gaan met de melding, er dient een BAV georganiseerd te worden al de rest over de vervanging van die technsiche installatie is bijzaak nu of beter om die oorlog te vermijden met die 2 trawanten er weg blijven ...
Is er een wetgeving waarop ik me kan baseren dat de syndicus dwingt binnen een bepaalde termijn die bav te organiseren, hij zegt dat hij dit moet doen maar geeft aan dat er niets is wat hm dwingt dit binnen de 3 weken bv te organiseren, nochtans stond dit mee op het document met handtekeningen dat ik verzameld heb.

Nick

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 26 nov 2019 23:06

Uw syndicus moet na een geldig verzoek voor een BAV binnen de 30 dagen de uitnodigingen voor deze BAV versturen. Wat betreft de uiterste datum waarbinnen deze BAV dan moet doorgaan zegt de wetgeving niks.

Wel zegt de wetgeving dat wanneer er binnen de 30 dagen geen uitnodigingen verstuurd werden door de syndicus dat de mede-eigenaars die de BAV aangevraagd hebben zelf deze BAV buiten de syndicus om mogen organiseren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”