Kan ik verplicht worden gemeenschappelijke haag te scheren aan kant van de buur

jan-pieter14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kan ik verplicht worden gemeenschappelijke haag te scheren aan kant van de buur

#1 , 09 nov 2019 11:23

Er is een gemeenschappelijke haag op minder dan 50cm van de perceelsgrens en nu zegt de buurman na hem enkele jaren zelf te scheren dat wij hem moeten afdoen op zijn kant. Ik lees in artikel 33 en 34 van het Veldwetboek dat hij afstand kan doen van zijn verplichting om die haag te scheren als hij mij toelaat het te doen op zijn erf. Dat zou het wel al te gemakkelijk voor hem maken en mij dubbel werk geven dus vraag ik mij af of hij mij hiertoe kan verplichten? Het stoort me gewoon dat de takken aan de bovenkant van de haag op zijn helft zouden uitsteken terwijl onze helft van de bovenkant gesnoeid is.
2 mogelijke situaties:
- Hij doet geen afstand van zijn plicht om de haag te scheren: ik veronderstel dat ik hem dan kan informeren via aangetekend schrijven dat het zijn plicht is en anders naar de vrederechter gaan.
- Hij doet wel afstand van zijn plicht (hoe weet ik dit trouwens? ik veronderstel dat het gewoon zeggen niet voldoende is?): ben ik dan verplicht om zijn kant af te doen? Kan ik dan ook enkel mijn kant af doen en de bovenkant over de volledige breedte (en alles overal goed opruimen)? Dan doe ik eigenlijk slechts een deel van zijn kant (de helft van de bovenkant), bij het doen van dat deel kan hij mij hopelijk niet verplichten de rest van zijn kant ook te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 nov 2019 11:35

Hij kan u niet verplichten.
Maar hij heeft het recht om de haag aan zijn kant naar eigen inzicht te scheren. En dat is niet noodzakelijk uw inzicht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jan-pieter14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2019 11:45

Hij kan u niet verplichten.
Maar hij heeft het recht om de haag aan zijn kant naar eigen inzicht te scheren. En dat is niet noodzakelijk uw inzicht.
Aan zijn kant doet hij wat hij wil :)
Als hij afstand doet van zijn plicht mag ik dan enkel de volledige bovenkant scheren en de rest van zijn deel zo laten?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 nov 2019 12:06

Er is een gemeenschappelijke haag op minder dan 50cm van de perceelsgrens
Een gemeenschappelijke haag staat pal OP de perceelgrens en niet op uw of zijn grond.

jan-pieter14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2019 12:11

Er is een gemeenschappelijke haag op minder dan 50cm van de perceelsgrens
Een gemeenschappelijke haag staat pal OP de perceelgrens en niet op uw of zijn grond.
Wordt een haag op minder dan 50cm van de perceelsgrens langs beide kanten niet geacht gemeen te zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 09 nov 2019 13:04

Neen! Als die op uw grond staat moet u ze onderhouden!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jan-pieter14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2019 13:27

Neen! Als die op uw grond staat moet u ze onderhouden!!!
Wanneer is een haag dan gemeen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 09 nov 2019 13:29

Als ze pal op de scheidingslijn staat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jan-pieter14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2019 14:30

Als ze pal op de scheidingslijn staat.
Dat is relatief he. Pal erop kan niet, er zullen altijd stukken staan die wat meer aan de ene kant zijn en stukken wat meer aan de andere kant. Er is toch een bepaling ergens die zegt met welke nauwkeurigheid dat zo is?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 09 nov 2019 19:39

Net zoals een tuinmuur die kan ook mm verschillen maar dat wijzigd niets aan het 'te paard ' zitten van de tuinmuur.
Voor de rest zie boven.

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 10 nov 2019 15:14

Wat heeft een paard hiermee te maken ?
Ik heb nog nooit een muur of een haag op een paard weten zitten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 10 nov 2019 16:06

Heeft NIETS met een paard te maken maar is een verbastering van "part", ieder zijn deel dus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”