factuur een jaar na overlijden

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

factuur een jaar na overlijden

#1 , 06 nov 2019 17:59

Mijn vader is overleden in november 2016. Hij was eigenaar van een woonst in Hastière die hij al verkocht had op 19 februari 2015, dus 1 jaar en 9 maanden voor zijn overlijden.
In 2018 kreeg ik een schrijven van de vereniging van mede-eigenaars van de plaats waar hij woonde met het verzoek om een openstaande rekening van 2015 te vereffenen. Ik heb dit telkens geweigerd omdat dit over 3 jaar geleden ging en omdat de woonst al verkocht werd in februari. Regelmatig kreeg ik emails van de advocaat van de vereniging voor mede-eigenaars met aanmaningen.
Vandaag heb ik echter een deurwaarder aan de deur gehad met een dagvaarding. 20 november dien ik te verschijnen op de rechtbank.
Mijn vraag is nu of ik verplicht kan worden deze factuur (en ondertussen bijkomende kosten) te betalen of niet. Het gaat hier over de rechtbank van Philippeville dus ik wil enkel de verplaatsing en moeite doen als ik weet dat ik mijn gelijk kan halen. Indien ik deze kosten wettelijk toch moet betalen ben ik beter af van dit nu te doen alvorens dit op de rechtbank komt.
Alvast bedankt voor het nodige advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 06 nov 2019 18:02

Op wat heeft de factuur betrekking? Als dat van voor de verkoop is, is dat uiteraard nog voor hem.

Algemene verjaringsregel is 10 jaar.

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 06 nov 2019 18:15

Een detail van de kosten heb ik niet gekregen, enkel een overzicht met per eigenaar de kosten die openstaan op 31 december 2015. Mogelijks heeft mijn vader dit nog gekregen en nooit betaald.
Ik weet enkel dat het een soort jaarafrekening is van de vereniging van mede-eigenaars.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2019 18:16

Waarschijnlijk is het een afrekening van de kosten tot datum ondertekening akte. Deze kosten zijn normaal en kunnen meer dan 1 jaar later komen, gezien de datum eerstvolgende algemene vergadering VME.
Dat is een normale gang van zaken. In onze VME gebeurt het ook zo; kan ook niet anders want de boekhouding sluit slechts éénmaal per jaar af.
U heeft wel recht op detail kosten.

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 06 nov 2019 18:21

Het bedrag (net geen 1000 euro) lijkt me te hoog aangezien de woonst al half februari gekocht is. Ik heb meermaals een detail van de kosten gevraagd maar nooit gekregen, enkel het totaaloverzicht met alle eigenaars op.
Ik vraag me ook af of ze dit nar 4 jaar (detail is van 2015) nog kunnen eisen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 nov 2019 18:39

Ik vraag me ook af of ze dit nar 4 jaar (detail is van 2015) nog kunnen eisen.
Ja.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Sirkii
Berichten: 5417

#7 , 06 nov 2019 18:48

Kosten zijn zelden per kalenderjaar. Syndicus sluit typisch de boekhouding af zes tot acht weken voor de VME vergaderdatum. Periode kan dus veeeel langer zijn dan twee maand. Wel “raar” dat je geen detailafrekening krijgt. Elke bonafide syndicus doet dat. Alle reeds gemaakte inningskosten zijn - behoudens anders opgelegd in de basisakte - ook voor u.

Vind je in de papieren van je vader geen vroegere afrekeningen terug zodat je een indicatie krijgt van de kosten en met de daarop gevonden afsluitdatum een schatting kan maken van het te betalen gedeelte. Bij verkoop vragen alle syndici ook een dossierafsluitingsvergoeding van 150€ en meer.

PS. Heb je de syndicus in t frans aangeschreven? Walen zijn niet verplicht om nederlands te verstaan....

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 06 nov 2019 18:54

we hebben nooit contact gehad met de syndicus, enkel met hun advocaat.
Ik heb nogmaals geprobeerd om die advocaat een detail van de kosten te vragen.
Helaas zijn er geen oude papieren van mijn pa vindbaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”