water via deel kelder onder buren

mememe
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

water via deel kelder onder buren

#1 , 04 nov 2019 10:00

Hallo,

In de muur van onze kelder is er een inham (50*50*50cm) die onder het huis van de buren loopt. Die inham is helaas niet bezet met cement, waardoor er water tussen de voegen van die bakstenen in onze kelder stroomt bij hevige regenval (trap wordt rot etc). Nu vraag ik me af wie dient op te draaien voor het bezetten van dat stuk muur? Het ligt op hun grondgebied, maar dient wel enkel voor onze kelder... In de aankoopakte van ons huis staat niks vermeld over het eigenaarschap van deze inham... Mogen wij dit zomaar bezetten met (waterdicht) cement?

Enig idee iemand wat best te ondernemen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 nov 2019 11:53

Als die muur de huizen scheidt, is het de gemene muur, en is wat aan jullie kant zit, voor jullie.

Denk er aan dat water dat de gemakkelijkste uitweg niet meer kan gebruiken, elders een uitweg zoekt ...

Dit is overigens geen echt bijzondere situatie in oudere wijken.
Gebeurde daar wel vaker.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 nov 2019 16:17

Ik kan u in Antwerpen centrum honderden kelders aanwijzen waar delen van die kelder onder de buur liggen, zelfs onder de openbare weg.
En niet een paar cm, zoals bij u maar voor tientallen vierkante meters.
Waarvoor dient die ruimte van amper 50 cm diep en hoog. Misschien was dat vroeger om een heiligenbeeldje in te zetten, om te voorkomen dat de kelder zou onder water lopen.
Wat zegt uw buurman hierover?
Metsel het gewoon dicht met zijn akkoord en bezet het waterdicht. Best wel een afloop voorzien naar het dichtstbijzijnde klokpuntje of riool, voor het binnendringende water . Anders blijf je met miserie zitten.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 nov 2019 17:10

" Misschien was dat vroeger om een heiligenbeeldje in te zetten, om te voorkomen dat de kelder zou onder water lopen."

Alleszins een creatieve oplossing voor waterdichting.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 nov 2019 19:55

Misschien was dat vroeger om een heiligenbeeldje in te zetten, om te voorkomen dat de kelder zou onder water lopen.
Mijn grootouders hadden dat gedaan (+-1950-1955) maar het heeft blijkbaar niet veel geholpen. Ik heb altijd geweten dat die kelder onder water stond totdat het huis verkocht werd omstreeks 1970

mememe
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2019 22:19

bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen de brandverzekering aangesproken, op aanraden van een aannemer, toen ik vermelde dat er een geurtje aan het water zat (rioolgeurtje) waarop hij zei dat best eerst de oorzaak aangepakt wordt, namelijk het lek. In tegenstelling tot grondwater, valt een lek wel onder de dekking van de brandverzekering. Deze laatste heeft een lekdetectiefirma aangesteld, op hun kosten.

Ik ben benieuwd of ze dit zullen vinden. Waarschijnlijk een kapotte afvoerbuis bij de buren, maar kan ook bij ons zijn...

Dus nog eventjes wachten met het bezetten van de muur, totdat de oorzaak gevonden en aangepakt is.

Had ik er inderdaad maar een Maria-beeldje ingezet, dan was er wellicht nooit water in gestroomd! ;-)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 04 nov 2019 22:26

"Had ik er inderdaad maar een Maria-beeldje ingezet, dan was er wellicht nooit water in gestroomd! "

Of was het water veranderd in wijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”