vredegerecht of niet ?

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

vredegerecht of niet ?

#1 , 28 okt 2019 12:30

Kan ik bij een vredegerecht ook terecht als ik GEEN verzoeningspoging wil? Maw ik wil een definitieve en bindende uitspraak ivm het afschaffen van een erfdienstbaarheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2019 13:07

Ja

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2019 13:42

Ja
heb je daar ook meer info over? procedure? moet dit met of zonder advocaat? Heeft die procedure een naam?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 okt 2019 13:46

Kan zonder advocaat indien je voldoende (juridische) kennis hebt betreffende het dispuut en mondig bent.
U zal beroep moeten doen op een deurwaarder om de dagvaarding te betekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 okt 2019 14:30

Kan zonder advocaat indien je voldoende (juridische) kennis hebt betreffende het dispuut en mondig bent.
U zal beroep moeten doen op een deurwaarder om de dagvaarding te betekenen.
advocaat + deurwaarder: kosten lopen dus snel op
Is er nergens een procedure hoe dit kan (als je wat mondig bent)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2019 15:50

https://www.law.kuleuven.be/web/mstorme ... en2008.pdf

Waarom denk je dat de erfdienstbaarheid zou moeten worden afgeschaft?

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2019 16:08

https://www.law.kuleuven.be/web/mstorme ... en2008.pdf

Waarom denk je dat de erfdienstbaarheid zou moeten worden afgeschaft?
wel, er zijnr 2 erfdienstbaarheden, nl waterput en uitgang wegenis voor 4 huizen, beiden opgenomen in de notariele akte
Wegenis is voor de bewoners, maar 1 van de 4 huizen doet moeilijk en laat jan en alleman door.
Wij vinden dat niet kunnen, privacy. Verder is deze uitwegenis niet meer van deze tijd. Onveiligheidsgevoel, noem maar op

De persoon die hierover moeilijk doet heeft het nu gepresteerd om een nieuw terras te leggen over de waterput

Volgens mij kan dit niet en moet hij dat allemaal terug openbreken. Ik wil het zover niet laten komen, maar wil dan als compensatie het afschaffen van de wegenis

Dir is in het kort de situatie

LeenW
Berichten: 12843

#8 , 28 okt 2019 16:11

Ik wil het zover niet laten komen, maar wil dan als compensatie het afschaffen van de wegenis
Dan lijkt mij verzoening toch net wel de betere optie?

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 okt 2019 16:15

Ik wil het zover niet laten komen, maar wil dan als compensatie het afschaffen van de wegenis
Dan lijkt mij verzoening toch net wel de betere optie?
Ik heb zaterdag ll de betrokken persoon nog eens aangesproken over het al dan niet "misbruik" van de uitwegenis, en hij antwoord " ik vind dat dat ook niet kan, maar mijn vrouw zegt doe maar (tegen hun gasten om langs uitweg langs achter te gaan)

Hoe moet je met zulke mensen aan een verzoening beginnen

LeenW
Berichten: 12843

#10 , 28 okt 2019 16:27

Ik wil het zover niet laten komen, maar wil dan als compensatie het afschaffen van de wegenis
Dan lijkt mij verzoening toch net wel de betere optie?
Ik heb zaterdag ll de betrokken persoon nog eens aangesproken over het al dan niet "misbruik" van de uitwegenis, en hij antwoord " ik vind dat dat ook niet kan, maar mijn vrouw zegt doe maar (tegen hun gasten om langs uitweg langs achter te gaan)

Hoe moet je met zulke mensen aan een verzoening beginnen
De vrederechter kan daar wel mee om. Als u het niet doet, kan het ook lijken alsof u de onverdraagzame buur bent die meteen in proces wil gaan.

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 okt 2019 16:32



Dan lijkt mij verzoening toch net wel de betere optie?
Ik heb zaterdag ll de betrokken persoon nog eens aangesproken over het al dan niet "misbruik" van de uitwegenis, en hij antwoord " ik vind dat dat ook niet kan, maar mijn vrouw zegt doe maar (tegen hun gasten om langs uitweg langs achter te gaan)

Hoe moet je met zulke mensen aan een verzoening beginnen
De vrederechter kan daar wel mee om. Als u het niet doet, kan het ook lijken alsof u de onverdraagzame buur bent die meteen in proces wil gaan.
Kan ik dan gewoon aan de vrederechter vragen om alle erfdienstbaarheden gewoon af te schaffen ? in een verzoeningspoging? met een bindende uitspraak? En moeten alle 4 partijen daar dan met akkoord gaan?

LeenW
Berichten: 12843

#12 , 28 okt 2019 16:38



Ik heb zaterdag ll de betrokken persoon nog eens aangesproken over het al dan niet "misbruik" van de uitwegenis, en hij antwoord " ik vind dat dat ook niet kan, maar mijn vrouw zegt doe maar (tegen hun gasten om langs uitweg langs achter te gaan)

Hoe moet je met zulke mensen aan een verzoening beginnen
De vrederechter kan daar wel mee om. Als u het niet doet, kan het ook lijken alsof u de onverdraagzame buur bent die meteen in proces wil gaan.
Kan ik dan gewoon aan de vrederechter vragen om alle erfdienstbaarheden gewoon af te schaffen ? in een verzoeningspoging? met een bindende uitspraak? En moeten alle 4 partijen daar dan met akkoord gaan?
Dat kan zeker bindend zijn, lees hier eens:

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... _LoRes.pdf

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 okt 2019 16:39



De vrederechter kan daar wel mee om. Als u het niet doet, kan het ook lijken alsof u de onverdraagzame buur bent die meteen in proces wil gaan.
Kan ik dan gewoon aan de vrederechter vragen om alle erfdienstbaarheden gewoon af te schaffen ? in een verzoeningspoging? met een bindende uitspraak? En moeten alle 4 partijen daar dan met akkoord gaan?
Dat kan zeker bindend zijn, lees hier eens:

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... _LoRes.pdf
doe ik morgen, alvast bedankt voor de snelle feedback

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 28 okt 2019 16:40

Staat in de notariële akte wie allemaal gebruik mag maken van die erfdienstbaarheid van toegang/doorgang? Staat er meestal bij. Staat het er, dan stuur je een aangetekende brief naar de betrokkene om hem te melden dat hij misbruik maakt van deze erfdienstbaarheid, en dat je niet zal nalaten bij een volgend misbruik naar de vrederechter te trekken. Met deze aangetekende brief sta je al veel sterker voor de VR.


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”