nieuwe haag plaatsen: toestemming nodig of niet

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

nieuwe haag plaatsen: toestemming nodig of niet

#1 , 27 okt 2019 20:04

Ik heb sinds 3 jaar nieuwbouwappartement dat ik verhuur. Nu is er sinds het begin een probleem met de hagen rond de tuintjes. Ik heb een appartement met een tuin, waarvan de haag dus kapot is. De haag van mijn buur is ook kapot. Ik ben geen eigenaar van de tuin, is in bruikleen. Nu werd er op syndicvergadering gestemd om nieuwe haag te planten. Dit kwam op het lage bedrag van 10eur per appartement (26 appartementen). Er werd tegen gestemd. Nu sleept deze zaak al 3 jaar aan en mag ik al 3 jaar aan huurder uitleggen hoe het komt dat haag kapot is. Eerst was het volgend de synicvergadering de schuld van de tuinman, was geen kwaliteit. De haag is ook geplant in verkeerde periode. Nu is het de schuld van de mensen die beneden wonen, ze hebben de haag geen water gegeven.

Ik ben die discussies beu en wil op eigen kosten (samen met buur die akkoord is om zijn deel te betalen) de haag opnieuw laten planten, in dezelfde soort planten die er nu staan. Volgens syndicus moet ik dat aanvragen, dus moet nu opnieuw tot volgend jaar wachten om dat te vragen. Dit vind ik belachelijk omdat ik eigenlijk niks verander aan de tuin, ik herstel het gewoon zoals het moest zijn. Een dode haag vervangen door nieuw haag is toch alleen maar voor iedereen beter. En het kost de andere eigenaars niks. We zitten met enorm moeilijke mensen in de vergadering. Ze zijn nog in staat om tegen te stemmen dat ik zelf nieuwe haag zet. Ze stemmen tegen om hem zelf te betalen ook. Wat kan ik dan nog doen? Kan toch geen 10 jaar op dode haag zitten kijken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 27 okt 2019 20:21

Als u op eigen kosten iets wil herstellen dat stuk gegaan is, wat is dan het probleem ?

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2019 20:49

Ja bij ons is alles blijkbaar probleem. Syndicus zegt dat ik moet wachten en de toestemming moet vragen op volgende syndicvergadering. Ik vind het ook belachelijk. Ik werd behandeld als crimineel toen ik zei dat ik het wilde doen zonder toestemming. Ik kan volgens syndicus dan in de problemen komen. Hij wil op volgende vergadering nogmaals vragen of bewoners willen mee betalen. Dus nog jaar wachten. Dan als die opnieuw weigeren moet ik opnieuw jaar wachten om te vragen of ik haag zelf mag betalen. Dus volgens syndicus moet ik nog 2 jaar wachten. En bewoners kunnen dan nog weigeren waardoor ik eigenlijk de kapotte haag zou moeten laten staan... Te zot voor woorden dus...

Reclame

johangel
Berichten: 90

#4 , 27 okt 2019 22:35

stel uw vraag ook eens op het forum van quimmo.be
johan

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 28 okt 2019 07:43

Als de VME vergadering minder dan 4 maand geleden was en jij stemde voor de haagherplanting dan kan je naar de vrederechter om gelijk te halen. Eigenlijk te belachelijk voor woorden. Zelf zou k gewoon samen met de buur planten... Als de VME een agendapunt goedkeurt om de haag te rooien natuurlijk tegenstemmen en naar de vrederechter.

Dat medeeigenaars zonder tuin geen zin hebben om mee te betalen kan ik nog een beetje begrijpen maar dat ze een door jezelf betaalde “herstelling” zouden dwarsbomen is te gek voor woorden.

Wat staat er in de basisakte over de tuinen? Ws moeten de gelijkvloerse appartementen de tuinen onderhoiden. Een dode haag vervangen is toch onderhoud ....

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 okt 2019 09:45


Wat staat er in de basisakte over de tuinen? Ws moeten de gelijkvloerse appartementen de tuinen onderhoiden. Een dode haag vervangen is toch onderhoud ....
Dacht ik ook al. Vervang de haag nu gewoon en laat de anderen maar zeveren. Als ze niet akkoord kunnen gaan, moeten ze maar naar de vrederechter stappen om die haag weer te laten uittrekken :evil:

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2019 10:05

https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 57481.html

Volgens mijn mening kunt u zonder toelating de haag tip top in orde brengen op eigen kosten. Zijn onderhoudskosten bij bruikleen; vallen ten laste van de bruiklener.
Indien u kinderen heeft of uzelf voetbalt in de tuin en beschadigt hierdoor de haag; moet u die zelf ook herstellen volgens het principe van de goede huisvader.
Dus u mag die haag vervangen : idem aan de oorspronkelijke;

Hangt natuurlijk ook af hoe het bruikleenrecht is bepaald in de statuten of akte.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 okt 2019 11:32

Bedankt voor de reacties. Ik zal zelf kijken om nieuwe haag te laten planten. Ik ga ervoor geen toestemming vragen, ze mogen al blij zijn dat ik het op mijn kosten doe. Als ze geen 10eur per appartement willen betalen voor nieuwe haag is al belachelijk genoeg, over zo'n laag bedrag moeilijk doen. Maar alle begrip, ik betaal het dan wel zelf. Maar dan nog smeken om het te mogen doen gaat me te ver. Dus zal ik gewoon tuinman laten komen om het op te lossen op mijn kosten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”