PRIVACY OP TERRAS

rina
Topic Starter
Berichten: 1

PRIVACY OP TERRAS

#1 , 17 jul 2008 00:53

WIJ WONEN OP EEN DAKAPPARTEMENT WAAR HET TERRAS GEMEENSCHAPPELIJK IS. aLS ER IEMAND OP DIT TERRAS KOMT? KIJKEN DIE RECHT ONZE WOONKAMER EN DEZE VAN ONZE BUUR BINNEN.KUNNEN WIJ HIER RECHT OP PRIVACY INROEPEN? Tot VOOR KORT STONDEN ONZE TUINMEUBELEN OP DIT TERRAS (SINDS 10 JAAR) PLOTS MOETEN DEZE WEG NA KLACHTEN VAN DE MEDEEIGENAARS.. ..KUNNEN WE HIET BEROEPEN OP GEDOGENBELEID? KUNNE WIJ EVENTUEEL EEN STUK VAN DIT GEMEENSCHAPPELIJK TERRAS KOPEN?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 17 jul 2008 08:23

De bedoeling van een terras is wel degelijk erop gaan zitten liefst met stoelen en banken. Als deze voor u eigendom staan en de buren niet hinderen kan er weinig over gezecht worden. Dat ze bij u kunnen binnenkijken zal u er dan moeten bij nemen.
Maar overdrijf niet en palm niet gans het terras is, maak geen of overdreven lawaai na 22:00 uur, ...

Hoe het nu juist wettelijk is weet ik niet maar u zomaar verbieden niets meer op het terras te zetten kan niet (denk ik) tenzij het zo in u akte zou staan. Dus lees deze nog eens goed door.

Efjoma
Berichten: 232

#3 , 17 jul 2008 10:11

Alles hangt af van de beschrijving in de basisakte. Een terras kan tot de gemeenschap behoren, maar het gebruik kan privatief zijn. Een goede notaris zal in de basisakte zo veel mogelijk conflicten vermijden.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 17 jul 2008 18:24

WIJ WONEN OP EEN DAKAPPARTEMENT WAAR HET TERRAS GEMEENSCHAPPELIJK IS. aLS ER IEMAND OP DIT TERRAS KOMT? KIJKEN DIE RECHT ONZE WOONKAMER EN DEZE VAN ONZE BUUR BINNEN.KUNNEN WIJ HIER RECHT OP PRIVACY INROEPEN? Tot VOOR KORT STONDEN ONZE TUINMEUBELEN OP DIT TERRAS (SINDS 10 JAAR) PLOTS MOETEN DEZE WEG NA KLACHTEN VAN DE MEDEEIGENAARS.. ..KUNNEN WE HIET BEROEPEN OP GEDOGENBELEID? KUNNE WIJ EVENTUEEL EEN STUK VAN DIT GEMEENSCHAPPELIJK TERRAS KOPEN?
Kijk uw statuten na. Als dit gemeenschappelijke gedeelte als terras wordt omschreven, dan moet u het ook als dusdanig kunnen gebruiken. Meer dan waarschijnlijk zal in het reglement van mede-eigendom ook staan dat u voor het onderhoud van het terras dient in te staan. Wanneer u over een exclusief gebruiksrecht van een gemeenschappelijk deel beschikt, dan komt het enkel de gemachtigden toe (syndicus, eventueel een aannemer om herstellingen uit te voeren,...) om zich op dit deel te begeven. Hierbij is het dan in functie van het respecteren van uw privacy niet meer dan logisch dat men u voorafgaandelijk laat weten wie,wanneer en waarom deze op het dak/terras dient te zijn. Enige uitzondering hierop is het nemen van dringende bewarende maatregelen of daden van voorlopig beheer wanneer er van de ene minuut op de andere actie dient te worden ondernomen.

Wat uw vraag betreft; in se kunnen alle eigenaars beslissen om een gemeenschappelijk deel privatief te maken (en dus te verkopen) doch dit is een vrij omslachtige (en meestal ook een dure) procedure en zoals gesteld ALLE eigenaars dienen hiermee akkoord te gaan. Op dat ogenblik wordt er ook niet in naam en voor rekening van de VME beslist maar wel in naam en voor rekening van alle individuele eigenaars. De VME is immers geen eigenaar van de gemeenschappelijke delen. Zij beheert deze delen alleen maar. Zoals ik uit uw uitleg kan opmaken ga ik er van uit dat het terras waarover u spreekt eigenlijk het hoofddak van het gebouw betreft waar op de waterdichting dan terrasdals of een andere bevloering werd gelegd. De betreffende dakappartementen kunnen voor hun kavel dan een deel aanwenden als terras, of vergis ik mij?
In zulke situatie lijkt het me dan weer moeilijk haalbaar om "een deel" van het gemeenschappelijk dak te gaan verkopen om het privatief te gaan bestemmen. De gemeenschappelijke roofing/waterdichting loopt immers door van het ene terras naar het andere,....

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 20 jul 2008 11:35

Een gebruik van een dakterras kan onderhevig zijn aan beperkingen.

Meestal is het dakterras een gemeen deel, met een beperkt gebruiksrecht voor de betrokken mede-eigenaar, waarbij bijvoorbeeld de betegeling en balustrades wel privatief kunnen zijn.

Ik heb kennis van statuten (bevestigd door een recent vonnis) waarbij op een dakterras NIETS mag geplaatst worden.

YoeriS
Berichten: 271

#6 , 20 jul 2008 20:50

Een gebruik van een dakterras kan onderhevig zijn aan beperkingen.

Meestal is het dakterras een gemeen deel, met een beperkt gebruiksrecht voor de betrokken mede-eigenaar, waarbij bijvoorbeeld de betegeling en balustrades wel privatief kunnen zijn.

Ik heb kennis van statuten (bevestigd door een recent vonnis) waarbij op een dakterras NIETS mag geplaatst worden.
dat is dan louter voor de stabiliteit niet in het gedrang te brengen, maar imo nogal overdreven...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”