Buur te kort gebouwd

Kris Aerts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Buur te kort gebouwd

#1 , 15 okt 2019 18:39

Hallo,
11 jaar geleden kochten wij een huis uit 1960 om te renoveren. 6 jaar geleden kregen we dan onze buren met een nieuwbouwwoning waar er na 2 jaar een afscheiding door hen werd geplaats. Op zich allemaal in orde, tot we een paar weken geleden iemand lieten komen om onze tuin eens onder handen te nemen. Bij het opmeten zagen we dat ons huis op 2m20 van de afscheiding stond. Te kort dus. Eerste vermoeden was dat de afscheiding verkeerd geplaatst was, maar bij verder onderzoek bleek dat hun huis op 3m van de afscheiding stond, wat wil zeggen dat hun huis op 5m20 van het onze staat. Grote bouwovertreding dus. We hebben hen hier over aangesproken en hij ging is verhaal halen bij de aannemer en/of architect.
Nu hadden we graag geweten welke stappen we moeten ondernemen als ze hier geen gevolg aan geven.
Grtz
Kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 okt 2019 18:42

Wie sluit uit dat jullie huis niet verkeerd staat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 okt 2019 19:58

Laat op gemene kosten, en hun akkoord , een landmeter alles nameten.
Dat is mogelijks geen bouwovertreding, eerder een vergissing. Rechter zal zeker niet bevelen het huis af te breken,eerder een compensatie uitspreken.
Konden jullie dat niet zien bij aanvang van de bouwwerken? Bijna 1 meter verschil kan je toch zien met het blote oog, zelfs voor een persoon die niet dagelijks met maten bezig is

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 15 okt 2019 20:04

Wat zouden jullie graag hebben dat de buren doen?

Kris Aerts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2019 21:32

Thomas Morus,

Dit was eerst één groot stuk, maar dat hebben de vorige eigenaars opnieuw verkaveld in 1 stuk met huis en 1 bouwgrond. Er zijn toen nieuwe paaltjes gezet, maar de buren beweren dus dat er tussen ons nooit een paaltje heeft gezeten. Ik ben er wel zeker van, want heb mijn eerste grasmachine erop kapot gereden. Dus ben er zeker van dat, als ik er naar graaf, ik het zal vinden. Maar dat laat mijn buur niet toe omdat hij zegt dat ik geen werken mag uitvoeren op 'zijn' stuk

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 15 okt 2019 21:36

Och zeg.

Als je niet direct een landmeter wil aanstellen (samen!) , dan kan je al eens zelf nameten, en zien of u aan de vereiste oppervlakte komt. Als het verschil in uw nadeel nogal groot is, zou ik toch aandringen om samen een landmeter aan te stellen, om gewoon objectief vast te stellen waar die paaltjes zouden moeten komen.

Kris Aerts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2019 21:41

Mava105,
Bij aanvang van de bouwwerken, heb je daar helemaal geen zicht op! En zeker niet aan die kant van ons huis, onze tuin ligt nl. aan de andere kant. Iemand die elke dag in dat vak zit, zoals de aannemer en/of architect, zou dit moeten zien. Zij weten trouwens dat er tussen de huizen 6m moet zitten. Wij gaan geen kosten doen aan een landmeter omdat de aannemer en architect hier de mist zijn ingegaan. Wij willen geen ruzie met de buren, want wij weten dat zij hier ook niks aan kunnen doen.

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 15 okt 2019 21:57

Dan toch naar vrederechter voor compensatie voor x meter grond ... kan oplopen van voor naar achter.
Maar dan nog ook al heb je niet stegen buur - waarom wil hij niet samen een landmeter aanstellen zo kunnen jullie beiden naar rechtbank om tegen aannemer / architect te procederen en die de kosten van uw verlies grond laten betalen.

Bij een vriend had de aannemer het huis fout gebouwd 25° foute hoek -- is pas gezien toen funderingen er al in staken ... grootste probleem waren toen alle aansluitingen naar straat en plaatsen van de oprij... veel meer grondverlies ... dat heeft aannemer allemaal extra mogen betalen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 okt 2019 00:20

Er zijn toen nieuwe paaltjes gezet, maar de buren beweren dus dat er tussen ons nooit een paaltje heeft gezeten. Ik ben er wel zeker van, want heb mijn eerste grasmachine erop kapot gereden.
Het doen verdwijnen van afpaling is strafbaar feit ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 okt 2019 09:24

En wie zegt dat het huis van die buur, of of dat van jullie zelf niet verkeerd is ingepland. Dat jullie aan de andere kant 80 cm te veel hebben. Idem voor de buur.
Enkel een landmeter kan daar uitsluitsel over geven. Anders is er kans dat er nog generaties lang over gediscuteerd wordt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”