barsten in appartement door eigenaar 1 e verdiep

manpn
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

barsten in appartement door eigenaar 1 e verdiep

#1 , 01 okt 2019 12:36

ik ben huurder en woon op een appartement op het derde verdiep. De onderbuurman is werken gestart sinds april dit jaar. Hij is bij mij komen zien wanneer hij de werken zou starten. Hij zou een muur schrappen in zijn appartement tussen zijn keuken en living. Mijn indeling van appartement ziet er heel anders uit dan bij hem. Op de plaats dat hij de muur zou ingooien zijn op mijn appartement meer en meer barsten verschenen. Zou het kunnen dat hij een draagmuur heeft verwijderd? Er is niets officieel uitgehangen daaromtrent. Enkel een briefje dat er werken zouden zijn en lawaaihinder. De syndicus komt niet tussen voor de schade (blokpolis). Hoe kan ik te weten komen dat dit niet over een draagmuur gaat? De eigenaar wou de naam van zijn architect niet doorgeven aan de eigenaars van mijn appartement. Als huurder kan ik niet veel doen maar kunnen jullie me enkele tips geven hoe we dit te weten zouden komen?
Ook mijn buurman (huurder heeft schade opgelopen (barsten) alsook de huurder op het eerste verdiep.Hebben jullie een oplossing?Thanks voor enkele tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 01 okt 2019 12:44

Jullie als huurders stellen jullie eigen brand en familiale verzekering in kennis. Geef hen de gegevens van de blokpolis door.
Ook jullie eigenaars
Best eerst via mail en daarna via een aangetekend schrijven en gewoon schrijven en naar elkaar verwijzen.
Met de syndicus in cc voor mail en via gewone brief.

Indien een grotere gemeente eventueel de stedenbouwkundige dienst en de veiligheidsingenieur.
Dan zal snel duidelijk worden of die werken al of niet mochten uitgevoerd worden en of die werken een bedreiging vormen voor de constructie van het gebouw. Worst Case... dat door ingenieur en politiecommissaris de werken worden stilgelegd tussenkomst BW voor schoren en verzegeling van het appartement(en) / gebouw.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 okt 2019 13:43

Op de plaats dat hij de muur zou ingooien zijn op mijn appartement meer en meer barsten verschenen. Zou het kunnen dat hij een draagmuur heeft verwijderd?
U woont op 3de, de onderbuur op 1ste verdieping , en u hebt daar last van :shock:

Hoe ziet het er op 2de verdieping dan uit ?

Zeer waarschijnlijk draagmuur dan
Op appartementen zijn niet-dragende muren normaal probleemloos te slopen, net omdat ze geen functie hebben in de structuur
De steunmuren en de vloer/plafondplaat houden de structuur overeind, wat je daartussen doet, maakt dan niks uit.

Meet de breedte van de barsten , zet streepje waar je meet, en datum er bij
Potlood op de muur, je (huisbaas) zal toch moeten (laten) repareren ...

Kleef een dun stripje papier over de grootste -goed vastkleven op elke kant van de breuk- dan kan je zien hoe de barst zich "zet" en of die vergroot.

Als de barsten blijven groeien, of toenemen in aantal, pand verlaten en brandweer bellen.

Reclame

manpn
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2019 14:29

Ik woon op het derde verdiep (2 appartementen per verdiep) buur 1 e verdiep barsten en beiden op 3 e verdiep barsten- 2 e verdiep blijkbaar geen schade!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”