problemen huisbaas

Lotte Hofman
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

problemen huisbaas

#1 , 01 okt 2019 10:22

Opeens begint onze huisbaas zeer lastig en zelf arrogant te doen. Dit over verschillende zaken.

1) Wij betalen elke maand gemeenschappelijke kost. In het huurcontract staat vermeld dat deze wordt aangerekend voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen. Nu is er in enkele maanden nog niemand langs geweest om dit te poetsen, ik heb dit zelf enkele keren gedaan. De huisbaas was er van op de hoogte dat ik dit zelf heb gedaan en heeft me hierover via sms bedankt. Nu schrijft ze dat wij de enige zijn die de gemeenschappelijke ruimtes niet zelf willen/kunnen poetsen. Nu komt er een overeenkomst met alle huurders dat wij om beurt de gemeenschappelijke delen poetsen, echter moeten wij wel die €40 blijven betalen. Kan dit zomaar dat wij gemeenschappelijke kost moeten betalen die bedoelt is voor onderhoud (beschreven in contract) als wij dit op eigen kosten (producten etc) moeten doen?

2) Gezien wij op een verdiep wonen hebben wij valbescherming voor de ramen, deze bestaat uit glas. Voor het tekenen van het contract bespraken wij met haar de opties ivm het kuisen van de buitenkant van deze valbescherming. Zij bevestigde ons schriftelijk dat er iemand zou langskomen om dit te doen, echter nu ontkent ze dit.

Ook in het algemeen stuurt ze zeer veel beloftes om deze nooit na te komen. Achteraf steekt ze ons dan dingen door op een arrogante wijze.

Wij zijn toch ten einde raad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 01 okt 2019 11:30

Wees blij dat je het zelf mag doen. Ik vermoed dat die 40 euro meer inhoud dan enkel kuisen. Je kan zelf een kuisvrouw/ramenwasser nemen alsnje het niet graag zelf doet. Die 40 euro is wsl een voorschot. Een afrekening komt later. Ook energie van de gemeenschappelijke delen zal daar wel inzitten.

Kijk eens in je contract hoe het beschreven staat.

Met 40 euro kan je geen kuisvrouw en glazenwasser betalen.

Lotte Hofman
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2019 13:35

Wees blij dat je het zelf mag doen. Ik vermoed dat die 40 euro meer inhoud dan enkel kuisen. Je kan zelf een kuisvrouw/ramenwasser nemen alsnje het niet graag zelf doet. Die 40 euro is wsl een voorschot. Een afrekening komt later. Ook energie van de gemeenschappelijke delen zal daar wel inzitten.

Kijk eens in je contract hoe het beschreven staat.

Met 40 euro kan je geen kuisvrouw en glazenwasser betalen.
Die 40 euro houd inderdaad meer in dan enkel kuisen. Echter staat er letterlijk in het contract dat een deel van die 40 euro gevraagd word voor het onderhoud (kuisen) van de gemeenschappelijke delen. Tevens hebben wij haar niet gevraagd om een ruitenwasser te sturen. Wij vroegen enkel raad om de buitenkant van de valbescherming optimaal te onderhouden. Daarop gaf zij schriftelijk antwoord dat zij een offerte had om een ruitenwasser te laten komen binnen het budget van de gemeenschappelijke kost.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 01 okt 2019 16:09

Gewoon jaarlijks achter een afrekening vragen, met overzicht van alle kosten.

adsummam
Berichten: 581

#5 , 01 okt 2019 21:00

Wie bedoelt u eigenlijk met “huisbaas”? De syndicus of de verhuurder van uw appartement?

Lotte Hofman
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2019 14:45

Wie bedoelt u eigenlijk met “huisbaas”? De syndicus of de verhuurder van uw appartement?
de verhuurder

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 02 okt 2019 15:04

Je moet controleren of dat die 40 euro een forfait is die de algemene kosten dekken of een provisie.

In het eerste geval heb je recht van spreken, in het tweede maakt het niet uit want dan betaal je het toch in de afrekening. Als de kosten van de algemene delen goedkoper worden door zelf te kuisen, zal je bij de afrekening een bedrag terugkrijgen.

De verhuurder zal waarschijnlijk ook liever een kuisvrouw en ruitenwasser laten komen op kosten van de huurders (geeft meer zekerheid dat het onderhoud goed uitgevoerd wordt).
Uit ervaring weet ik dat dit moeilijk te bekomen is omdat het overgrote deel van de huurders liever zelf kuist in plaats van de extra kosten te dragen. Algemene delen kunnen niet gekuist worden met dienstencheques, het uurtarief van een kuisvrouw bedraagt 30 euro, afhankelijk van de frequentie kunnen de kosten snel oplopen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”