Dakisolatie appartement en epc's onder en boven 400

gustastu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dakisolatie appartement en epc's onder en boven 400

#1 , 26 sep 2019 10:57

Goeiedag,

Ik ben sinds twee jaar eigenaar van een dakappartement. Onze blok bestaat uit 3 appartemten met elk een andere eigenaar. Het onderste wordt verhuurd (deze eigenaar is tevens onze syndicus), eerste verdiep wordt bewoond door de eigenaar, tweede verdiep woon ikzelf. Voorlopig althans. Samen met mijn vriendin ben ik aan het bekijken of het mogelijk is in de toekomst iets te kopen en het appartement te houden en te verhuren. Kom ik bij de pijnpunten aan:

Dak is zo goed als niet geïsoleerd (is gecontroleerd door een dakwerker). Bijgevolg heb ik de syndicus gecontacteerd en gevraagd om met de andere eigenaar te bekijken om het dak te laten isoleren (±10 000€). Als antwoord kreeg ik een maatregel voorgeschoteld die door de vlaamse regering op 24 mei 2019 is goedgekeurd, namelijk dat als de energiescore van de woning lager is dan 400kWh/m² geen strafpunten worden toegekend door de inspectie.
https://www.tijd.be/netto/vastgoed/acht ... 50694.html

Hier wringt nu het schoentje want ik kan me voorstellen dat het onderste appartement voldoet aan deze energiescore, maar mijn laatst bepaalde energiescore bedraagt 670kWh/m².
Ik zou dus nog steeds graag het dak geïsoleerd zien, maar de syndicus (appartement gelijkvloers) ziet het niet zitten hiervoor te betalen. Eigenaar en bewoner van het eerste verdiep heeft ook al laten weten dat hij deze kosten liever niet zou maken.

Na wat opzoekwerk :
(https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related)
Lees ik dan dat ik de vrederechter een machtiging kan vragen om werken die dringend en noodzakelijk zijn zelf uit te laten voeren op kosten van de gemeenschap...

Enkele vragen hierover.
- Is de regel van de energiescore lager dan 400kWh/m² van toepassing op appartementen daar zij elk een andere energiescore hebben?
- Wat houdt een machtiging vragen bij de vrederechter juist in en wat betekent op kosten van de gemeenschap?

Meer info en advies zeker welkom!

Groeten,
Ruben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 sep 2019 13:22

- van toepassing op appartement, niet op gebouw als geheel
- vrederechter kan beslissen dat werken moeten worden uitgevoerd omdat één of meer appartementen onverhuurbaar zouden worden
- op kosten van de gemeenschap betekent dat iedereen zijn aandeel moet betalen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

adsummam
Berichten: 582

#3 , 27 sep 2019 00:20

Herlees uw basisakte en RIO.

Werd deze zaak reeds besproken in de AV ? Onder welke vorm ?

B.W. Art. 577-6 § 4

(Voorzorgsmaatregel: aangetekend versturen).

Om een VME ”in beweging” te krijgen is het vereist dat er aan de (B)AV een agendapunt wordt voorgelegd dat de desiderata van de vragende mede-eigenaar en/of de RvME weergeeft.
Stel uw agendapunt(en) op, beknopt maar toch volledig, zakelijk, met in het achterhoofd de bedenking dat de uiteindelijke bestemmeling ervan de rechter is (kan zijn).

Vraag in het agendapunt uitdrukkelijk de stemming erover indien dit de bedoeling is.

Niet goedgekeurd (correcte notulering van de stemmen !) :

Dan :
B.W. Art. 577-9 § 2 (vier maanden !)
B.W. Art. 577-9 § 4


Maak een kosten-batenanalyse op voor u verdere juridische stappen overweegt.

Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 27 sep 2019 00:26

Routinereactie van de vrederechter:

• heeft het geschil voorwerp uitgemaakt van een agendapunt op een AV?
• wat is vastgelegd in de notulen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”