onbeschibaarheid commissaris voor jaarcontrole

1126
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onbeschibaarheid commissaris voor jaarcontrole

#1 , 25 sep 2019 16:36

Wegens privé-redenen is de commissaris plots onbeschikbaar om de jaarrekeningen te controleren na de afsluiting van het financiële boekjaar der VME.


Er is dus een Commissaris aangesteld, de AV is binnen 35 dagen, maar hij is niet in staat om de werkzaamheden uit te voeren.
Een nieuwe commissaris aanstellen lijkt me binnen de gegeven tijdspanne niet mogelijk, ook er zijn geen mede-eigenaars die zich kandidaat stellen.

Wat nu? Naar de AV gaan zonder door de commissarisverslag?

De mede-eigenaars werden wel tijdig ingelicht en bevraagd over dit item, zij kregen ook de aansporende mogelijkheid voorgelegd om de rekeningen ter plaatse te komen controleren zij het na afspraak.

graag een dringend en juridisch onderbouwt advies waarvoor bijvoorbaat mijn dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 sep 2019 21:49

De VME moet de rekeningen goedkeuren. Als er geen commissaris is hebben ze geen aanbeveling. De VME kan beslissen om een externe commissaris aan te stellen (kost geld) of te vertrouwen op de goede werking van de syndicus ... Er is geen wettelijke verplichting om een commissaris te hebben. t Zou evenwel goed zijn dat iemand dit toch opneemt ...

observer
Berichten: 109

#3 , 28 sep 2019 11:37

" Er is geen wettelijke verplichting om een commissaris te hebben."

De wet zegt nochtans dat " de algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris, inzake de rekeningen...., .die al dan niet mede-eigenaar zijn en die de rekeningen van de vereniging van mede-eigenaars controleren, wier bevoegdheid of verplichtingen geregeld worden in het Reglement van Mede-eigendom..…."

Art 577-8/2 BW

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 29 sep 2019 12:40

Ik moet idd mijn uitspraak nuanceren: er was een commissaris aangesteld (idd wettelijk verplicht) doch die levert geen advies af. Ofwel beslist de VME om de rekeningen toch goed te keuren (en voor t volgende jaar een externe commissaris aan te stellen) of keurt de VME de rekeningen niet goed en stelt ook al voor t voorbije boekjaar een externe commissaris aan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”