verhuring / mede-eigendom

dumbo33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verhuring / mede-eigendom

#1 , 23 sep 2019 13:52

Beste,
ik weet niet precies in welke categorie ik dit best zou plaatsen, ik laat dit dus aan jullie over. Ik zal eerst kort schetsen wat de huidige situatie is.

Ik ben vorig jaar in februari eigenaar geworden van een appartement aan de kust. Dit als 2de verblijf. Mijn bedoeling is om dit kort te verhuren (op seizoensbasis). Ik wens geen huur voor een lange periode.
Er zijn nogal wat regels om de nodige attesten te bekomen om dit nog maar te mogen verhuren. Ik ben actueel in het bezit van alle attesten behalve 1. En hier wringt het schoentje.

Het betreft het brandveiligheidsattest. Aib Vincotte kan mij dit niet bezorgen omdat de appartement geen 2de vluchtweg heeft. De eerste vluchtweg is de traphal en in principe is de 2de vluchtweg de ladder van de brandweer. Mijn appartement zit op de 5de verdieping en er ligt een grote tuin rond het gebouw waardoor de ladderwagen van de brandweer niet aan mijn appartement geraak. Conclusie, ik mag dus niet verhuren. Dit is blijkbaar enkel van toepassing voor verhuringen. Vaste bewoners voldoen wel aan de wetgeving.

Mijn vraag is nu of ik als eigenaar de VME kan verplichten om bijvoorbeeld een brandweg aan te leggen in de tuin zodat ik wel een 2de vluchtweg heb? of een brandladder aan de gevel te bevestigen.
Ik vrees echter dat de algemene vergadering het voorstel niet zal goedkeuren gezien zeker 80% van de eigenaars niet verhuren en indien ze dan wel verhuren dan zitten ze op een lagere verdieping waar de ladderwagen wel aan kan. Indien de vergadering niet akkoord is, kan ik dan klacht indienen tegen de algemene vergadering? Dient de algemene vergadering dan tussen te komen in mijn misgelopen huuropbrengsten?

Alvast bedankt voor jullie advies en mening.
stuur mij gerust een bericht indien jullie meer informatie wensen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 sep 2019 14:02

Waarom mogen die 20 percent andere eigenaars dan wel verhuren?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dumbo33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2019 15:12

Thomas,
Actueel zijn er maar 4 of 5 appartementen te huur in het volledig gebouw. Deze appartementen hebben hun brandveiligheidsattest ontvangen omdat ze wel een 2de vluchtweg hebben.

Al de andere appartementen +/- 60 verhuren niet. Deze eigenaars hebben geen enkel probleem met de huidige wetgeving gezien deze enkel van toepassing is op de seizoensverhuring.

Mvg,

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 sep 2019 15:36

Indien de statuten van het gebouw niet vermelden dat de appartementen dienen als toeristisch logies (maar bv als residentieel verblijf zijn bedoeld) zal u een meerderheid van 2/3 van de kwotiteiten moeten behalen om de nodige aanpassingen te doen (nodig om ze te mogen gebruiken voor seizoensverhuur).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 sep 2019 16:43

Een ladderwagen van de brandweer kan wel met gemak aan de 5de en 6de verdieping. Mogelijks dient er wel een stevige ondergrond geplaatst worden waarop die ladderwagen kan staan. Kunnen grastegels zijn.Informeer zelf eens bij de plaatselijke brandweer.

dumbo33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 sep 2019 17:08

Beste Mava105
bedankt voor je respons. Er werd ondertussen gekeken of het mogelijk zou zijn om een brandweg aan te leggen. Dit is niet het geval, de garages die onder de tuin liggen, kunnen het gewicht niet dragen. Ik weet het nu ook even niet meer.
Toch bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”